یزدفردا"سرویس اجتماعی"خبرهای پلیس استان یزد - اگر کسی مواد تعارف کرد باید چکار کنم؟

ما ایرانی ها به خاطر فرهنگ سنتی خودمان، رد کردن تعارف دیگران یا به اصطلاح رد کردن دست دیگران را یک کار ناپسند می دانیم. جوانانی که درست فکر می کنند، هر تعارفی را که مخالف با سلامت خودشان ببینند به راحتی رد می کنند و قاطع و محکم به اون ، نه می گویند.

اینکه ما بتوانیم به دوست خود نه بگوییم ، یک هنر است باید این را قبول کنیم که نه گفتن می تواند به ما در خیلی جا ها کمک کند. پس باید این مهارت را در خودمان تقویت کنیم. از همین امروز رو در بایستی رو کنار بگذارید و این تمرین را آغاز کنید: به هر کسی که به تو مواد تعارف کرد قاطع و محکم بگو نه! هیچ اتفاق نمی افتد اگر این حق را برای خود قایل شوید که در مورد مصرف مواد مخدر یا دخانیات، خودتان تصمیم گیری کنید.

اگر دوستانم زیاد اصرار کردند چی؟

فشار گروه همسالان یکی از مسائل اساسی در امر اعتیاد جوانان به مواد است. شاید شما توصیه های معلم ، مربی ، پدر یا مادرتان را قبول نکنید اما امکان دارد به راحتی حرف های حتی نادرست دوست نزدیکتان را بپذیرید. به این خاطر که دوستان همسن و سال خود شما هستند. تاثیر افرادی که به شکل شما لباس می پوشند. مثل شما رفتار می کنند و همسن شما هستند روی شما بیشتر است. اکثر معتادان، نخستین بار مواد را از دست دوستانشان گرفتند. پس شما هم باید این آمادگی را داشته باشید که اگر روزی یکی از دوستان نزذیک به شما مواد تعارف کرد، بدون رو در بایستی جواب هایی را برای اصرار بیش از حد دوستان آماده کنید. پیشاپیش به این جمله ها فکر کنید: خیلی کیف داره ، شنگول می شی ، سرحال می شی، بی خیال می شی ... و اگر یک کم تردید کنی به تو می گویند : بچه ننه هستی ! ترسویی!

میشه یک بار مصرف کنم، دیگه نکنم؟

هیچپکس در دنیا نمی تواند به شما چنین اطمینان بدهد که یک بار مصرف مواد، شما را معتاد نخواهد کرد اکثر جوان ها نخست با این طرز تفکر که تفننی مصرف می کنیم، می خواهیم آزمایش کنیم، کنجکاویم بدونیم چیه ؟ مصرف مواد را شروع کردند. هیچکس هم با مصرف روزهای نخست و دوم فکر نمی کرد معتاد شود. اصلا معتادی را دیده اید که به خاطر معتاد شدن، مصرف مواد را شروع کرده باشد؟ سوال دیگر اینکه پس این همه معتاد از کجا آمدند؟ شاید تنها یک بار امتحان کردن مواد به اعتیاد منجر شود. آیا علاقه دارید پریدن از ساختمان بیست طبقه و یا دست زدن به سیم های برق را یک بار امتحان کنید؟ پس به این مسئله فکر کنید بعد به این جمله عمل کنید: مواد اعتیاد آور را حتی برای یک بار هم امتحان نکن.

کجا باشم کجا نباشم؟

هر قدر هم در نه گفتن ماهر باشید و در مقابل فشار دوستانتان مقاومت کنید، باز یک جمع دوستانه یا شما را به سمت خود می کشد و یا از نظر روحی و روانی تحت فشار قرار می دهد. شما باید برخلاف جریان آب شنا کنید و این کار سخت و دشواری است و نیاز به انرژی زیادی دارد پس بهتر است با علم به اینکه اکثر معتادان ، نخستین بار مواد را در همین جمع ها و میهمانی های دوستانه تجربه کرده اند، این مکان های آلوده را هرچه سریعتر ترک کنید. اگر از قبل باخبر شدید که در آن مهمانی خاص چه خبر است، اصلا آنجا نروید و اگر نمی دانستید و رفتید آنجا را ترک کنید. ممکن است دوستانتان مانع رفتن شوند اما به این موضوع فکر کنید که آیا قرار گرفتن در چنین محیط هایی ارزش از دست دادن سلامت روحی و جسمی تان را دارد؟

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا