رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان یزد اظهار داشت: مشمشه نوعی بیماری نادر و بالقوه کشنده باکتریایی است که از اسب های آلوده به انسان منتقل می شود. بهترین راه تشخیص و مبارزه با این بیماری انجام تست مالئین در اسب ها می باشد که به صورت رایگان توسط کارشناسان دامپزشکی صورت می گیرد. در همین راستا از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد 932 راس اسب در استان یزد مورد تست مشمشه قرار گرفته اند.

دکتر سید خلیل موسوی در  ادامه گفت: بیماری مشمشه از زمان قدیم گسترش جهانی داشته ، اما امروز در بسیار از کشورها به کمک روش های جدید تشخیص، پیشگیری و درمان ریشه کن شده است. با این حال هنوز در شمال آفریقا، شرق اروپا و آسیا مشاهده می شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: متاسفانه بیماری مشمشه واگیر دار بوده و بین انسان و تك سمي ها مشترک است از این رو معمولا در اثر تماس های شغلی با اسب های آلوده و یا در افرادی که به هر نوع با اسب سروکار دارند مانند دامپزشکان، مالکان اسب و همچنین کارکنان آزمایشگاه احتمال سرایت بیماری وجود دارد.

وی در پایان از مالکان اسب خواست تا از طریق انجام به موقع تست مشمشه برای حیوان خود و نیز با رعایت شرایط بهداشتی- قرنطینه ای و عمل به توصیه های کارشناسان علاوه بر حفظ سرمایه های اقتصادی وسلامت خود از شیوع بیماری در سطح جوامع انسانی و دامی استان جلوگیری به عمل آورند.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا