یکی از پژوهشگران یزدی گفت که شهر یزد به دلیل غنای فرهنگی و تاریخی، توانایی نامزد شدن به عنوان شهر پایتخت کتاب را دارد، چرا که جایگاه یزد از بعد نسخ خطی در رتبه چهارم کشور است.
حسین مسرت ادامه داد: در قرون هفتم و هشتم هجری قمری حدود ۵۰ مدرسه دینی علمی و کتابخانه در یزد وجود داشته که نشانه پیشینه علم و فرهنگ در این دیار است.وی همچنین اظهار کرد: حتی به دنبال حمله مغولان به کشورمان، دانشمندان زیادی به این شهر پناه آوردند و از این رو این دیار به دارالعلم لقب گرفته است.
مسرت از دیگر شاخص‌های یزد در این زمنیه به کتابخانه وزیری یزد با ۲۲۰ هزار جلد کتاب چاپی و ۴۶۰۰ جلد کتاب خطی و کتابخانه دستمالچی با ۲۲۰ هزار جلد کتاب چاپی و ۲۰۰ جلد کتاب خطی اشاره کرد.
وی ادامه داد: درخشش دانش‎‎آموزان استان در کسب رتبه اول پذیرش در کنکور سراسری در ۲۱ سال متوالی نیز نشان از دانش، هوش و نبوغ جوانان این دیار دارد و همه این ظرفیت‎ها، موید شایستگی یزد برای کسب برند شهر پایتخت کتاب است.این پژوهشگر از طرح‏‏های پیشنهادی برای کسب این برند را برگزاری جایزه سال کتاب یزد مطرح کرد و افزود: جایزه سال کتاب می‏‏تواند با معرفی بهترین کتاب یزدی،‌ موجب تشویق نویسندگان و تولیدکنندگان کتاب شود.
مسرت همچنین طرح برگزاری «جمعه بازار کتاب» را عنوان و اضافه کرد: فضاهای تاریخی زیادی در شهر وجود دارد که از جمله آن می‏‏توان به میدان خان یزد اشاره کرد که محل مناسبی برای برگزاری جمعه بازار کتاب است و به دلیل قرار گرفتن در مرکز شهر، دسترسی مناسبی به آن وجود دارد.
وی همچنین به پیشنهاد راه‎اندازی انجمن اهل قلم و تدوین دانشنامه نویسندگان و مشاهیر یزد اشاره کرد و گفت: سرانه بالای کتابخانه در استان و تبلور و درخشش مشاهیر این سرزمین از جمله «ایرج افشار» و «مهدی آذریزدی» استان را در جایگاه مناسبی برای کسب برند شهر پایتخت کتاب قرار داده است.منبع همشهری

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا