میدان شارل‌دوگل مشهور به «میدان افتخارات یا پیروزی» در جنوب خیابان شانزه‌لیزه پاریس، به یاد کشته‌شدگان فرانسوی جنگ اول جهانی، به مقبره سرباز گمنام اختصاص یافته و همه‌روزه در ساعت 18:30، طی مراسمی رسمی با نواخته‌شدن مارش و با حضور سربازان افتخارآفرین قدیمی، چراغی بر افروخته و دسته‌گلی بر مزار این سرباز گمنام اهدا می‌شود.
 دولت‌های مختلف جهان که درگیر جنگ با دشمنان بیگانه بوده‌اند معمولاً مقبره‌ای را در یکی از مراکز مهم و میادین تاریخی پایتخت‌های خود، به کشته‌شدگان این جنگ‌ها و به‌ویژه کشته‌شدگان گمنام خود اختصاص می‌دهند. دفن پیکر این سربازان در این مراکز تاریخی در حالی انجام می‌شود که بسیاری از این بناها در سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد نیز به ثبت تاریخی رسیده است.
*****
مقبره سرباز گمنام در میدان مرکزی هنگ‌کنگ

مقبره سرباز گمنام در سال 1923 و در واقع بین مجسمه میدان و ساختمان شهرداری در مرکز شهر هنگ کنگ ساخته شده است و بزرگداشت مردگان جنگ جهانی اول و دوم که در خدمت نیروی دریایی سلطنتی، ارتش بریتانیا و نیروی هوایی سلطنتی بودند، در آنجا برگزار می شود. ماکت تقریباً دقیقی همچون این یادمان نیز در مقبره سرباز گمنام وایت لندن طراحی شده است.

مقبره سرباز گمنام در میدان هنگ‌کنگ



مقبره سرباز گمنام لندن
 
***
یادبود سربازان گمنام ارمنستان


مردم ارمنستان هر سال در روز نهم ماه «می» یاد سربازانی که در جنگ دوم جهانی جان خود را از دست دادند گرامی می دارند.

مردم ارمنستان هر سال در روز نهم ماه می مصادف با روز پایان جنگ دوم جهانی با نثار گل بر بنای یادبود سرباز گمنام یاد سربازانی که در این جنگ جان خود را برای دفاع از میهن شان از دست دادند گرامی می دارند.

در جنگ دوم جهانی که دهها میلیون انسان کشته شدند، ششصد هزار نفر از ارمنستان داوطلبانه در کنار دیگر نیروهای ارتش شوروی در مبارزه با قوای آلمان نازی شرکت کردند که از میان آنها سیصد هزار نفر کشته شدند.

در موزه جنگ ایروان پایتخت ارمنستان عکس هایی از این افراد،سلاح ها و وسایل شخصی آنها نگهداری و در معرض دید عموم قرار دارد.

آراکلیان که یکی از کهنه سربازان جنگ جهانی دوم است هم اکنون هشتاد و دوسال دارد و در جنگ دوم جهانی بیست سال داشت خواستار صلح در جهان است.

وی می گوید: از همرزمانم تنها من زنده ماندم و وظیفه خودم می دانم که هر سال با نوه هایم در این جا بیایم و برای آنها از رشادت های گذشتگان سخن بگویم زیرا نسل آینده باید تاریخ را بخوبی بداند و آنهایی که برای صلح و دستی بین انسان خون ریختند بشناسد.

هوانسیان یکی دیگر از سربازانی که در جنگ دوم جهانی شرکت کرده می گوید: از همرزمانم که سی نفر بودند تنها پنج نفر زنده ماندیم و بقیه در جنگ کشته شدند. بخشی از موزه جنگ به گروهانی که در آن خدمت کردم اختصاص دارد. من هر سال در این روز از مسکو به ایروان می آیم و ساعت ها به عکس های همرزمانم انسان هایی که طالب صلح بودند خیره می شوم و به گذشته سفر می کنم و یاد آنها را که شش سال دور از خانه و خانواده و در سخت ترین شرایط جنگیدند پاس می دارم.

بنای یادبود سرباز گمنام که در مجاورت مجسمه مام وطن ارمنستان قرار دارد به مثابه سنگ قبر آن دسته از سربازان جنگ دوم جهانی است که هرگز به خانه بازنگشتند.

 
میدان 28 سرباز گمنام قزاقستانی


در جنگ جهانی دوم علیه نیروهای فاشیستی آلمان 28 سرباز قزاقستانی جان خود را در جهت برقراری صلح و آرامش از دست دادند.


اکنون در پارک مرکزی شهر مجسمه یادبود 28 سرباز گمنام نصب شد و از آن تاریخ به بعد این پارک موسوم به پارک 28 سرباز گمنام شهرت دارد.




 




میدان سرباز گمنام بلاروس





 







مقبره سرباز گمنام در میدان شارل دوگل پاریس فرانسه


میدان شارل دوگل یا Arc de triomphe de l'Étoile « میدان افتخارات یا پیروزی» در منتهی الیه جنوبی خیابان شانزه لیزه و درمقابل میدان معروف کنکورد قراردارد و حد فاصل این دومیدان یعنی کنکورد و شارل دوگل ۲/۲کیلومتر است.

این میدان بزرگ با ورودی ۱۲خیابان در اطراف خود از میادین معروف پاریس محسوب می‌شود. از طرف دیگر این میدان، حد و مرز چند منطقه پاریس نیز هست و  به مثابه کیکی به شمار می آید که میان مناطق ۸ و ۱۶ و ۱۷ پاریس تقسیم شده است.


 

با نگاهی کوتاه به تاریخچه این میدان می توان خاطر نشان نمود ناپلئون برای بزرگداشت پیروزی های بزرگ نظامیان خود تصمیم گرفت بنای یادبودی بسازد.

ساخت این بنا در سال میلادی ۱۸۰۶ آغاز و در سال ۱۸۳۶ به اتمام رسید. این طاق که ۵۰ متر ارتفاع و ۴۵ متر طول دارد، در برگیرنده آثار هنری بزرگترین هنرمندان آن عصر است.

در چهار سوی این بنا مجسمه و طرحهای مشهوری قرار دارد که قسمت مقابل خیابان شانزه لیزه زیباترین و مشهور ترین آنها محسوب می شود. این تابلو حرکت و عزیمت داوطلبان را در سال ۱۷۹۲ به نمایش می گذارد.


 

در سال ۱۹۲۰ به یادبود کشته شدگان جنگ اول جهانی، مقبره سرباز گمنام در زیر آن قرار داده شد و از آن پس همه روزه در ساعت 18:30 به هنگام غروب طی مراسمی رسمی با نواخته شدن مارش و با حضور سربازان افتخار آفرین قدیمی، چراغی بر افروخته و دسته گلی بر مزار این سرباز گمنام اهدا می گردد.




با تهیه بلیط در محل، می توان به بالای طاق رفته و به تماشای شهر پاریس مشغول شد. در داخل آن موزه کوچکی وجود دارد و نام ۵۵۸ ژنرالی که در طول سالیان دراز برای فرانسه افتخار و شهرت آفریده اند، حکاکی شده است.



 

یادمان سرباز گمنام در سوریه


کشور سوریه همواره بعنوان خط مقدم مبارزه با صهیونیسم با این رژیم دائما در نبرد بوده است و به یادمدافعان خویش در بلندترین نقطه اطراف دمشق مقبره ای به نام سرباز گمنام را بنا نموده است.

در شمال شهر دمشق، بزرگترین میدان به نام میدان "الجندی المجهول" (سرباز گمنام)، نامگذاری شده است. بنای آن که مراسم ملی سوریه معمولا در آنجا برگزار می شود از دو موزة جنگی  و موز‌ه وسایل و ادوات  قدیمی تشکیل  شده است.
 
***
 
مقبره سرباز گمنام در اوتاوا و تجمع مردم در روز یادآوری از جنگجویان در روز ملی جنگ
 




مقبره سرباز گمنام اتاوا




  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا