یزدفردا"سرویس اجتماعی"خبرهای پلیس استان یزد _ بررسی پرونده ها نشان می دهد که سارقان کیف قاپ و جیب بر معمولا با برنامه ریزی مناسب و برآورد وضعیت مکان و زمان و اطمینان از عدم حضور ماموران در فرصتی مناسب مبادرت به انجام عمل مجرمانه خود می نمایند.

بررسی پرونده ها نشان می دهد که سارقان کیف قاپ و جیب بر معمولا با برنامه ریزی مناسب و برآورد وضعیت مکان و زمان و اطمینان از عدم حضور ماموران در فرصتی مناسب مبادرت به انجام عمل مجرمانه خود می نمایند، پایین بودن هزینه جرم ، سهل الوصول بودن زمینه های ارتکاب باعث روی آوردن جوانان بیکار ، ولگرد و شرور به ارتکاب اینگونه جرائم شده است .

چون پدیده سرقت در کلیه جوامع بشری با آداب ، سنن، مذاهب فرهنگ سازی متنوع همواره در تضاد و مذموم بوده و توقع قاطبه مردم از ناجا ، اتخاذ تمهیدات و تدابیر لازم در جهت پیشگیری و مقابله با این معضل اجتماعی و ایجاد محیط و فضائی ناامن برای اینگونه سارقان است و گزارش های واصله مبین این است که 95درصد سارقان مرد و 5 درصد از آنان زن هستند و عواملی مانند بیکاری، تورم، اعتیاد، ضعف ایمان، عدم توجه به توصیه ها هشدار ها ی پلیسی ،عدم کنترل مجرمان حرفه ای و سابقه دار پس از آزادی از زندان ، عدم برخورد قاطع مقامات قضایی با بزه کاران در وقوع اینگونه سرقت ها که سرقت های توام با خشونت تلقی می شود تاثیر بسزایی دارند.

جهت پیشگیری از وقوع سرقت های مذکور و کاهش آن عواملی متعددی از قبیل تامین نیروی انسانی جهت پوشش انتظامی با توجه به گستردگی جمعیت ، جغرافیای جرم، افزایش هزینه های جرم، کاهش و تقلیل فرصت های مجرمانه با آگاه سازی عمومی و هشدار های پلیس تاثیر گذار هستند که شایسته است در سال پیشگیری از جرم سرقت، با تشدید اقدامات گذشته ، کلیه پلیس های تخصصی با محوریت پلیس پیشگیری و متمرکز کردن توان مدیریتی تمهیدات ویژه ای را اتخاذ و اجرا نمایند تا شاهد کاهش آمار کیف قاپی و جیب بری باشیم .

1- شگردهای متداول کیف قاپی و انواع ربایش با روش قاپ زنی:

الف – گردنبند قاپی که سارقان به صورت زوجی یا انفرادی اقدام به سرقت و اغلب از بانوان و کودکان می نمایند .

ب- سرقت اموال (کیف و وجه) از داخل اتومبیل در حضور مالک که به صورت اتفاقی در صورتی که اموال در معرض دید باشند و یا به صورت برنامه ریزی شده و اغلب در تقاطع ها و پشت چراغ قرمز صورت می گیرد .

پ- سرقت وجه نقد و چک مسافرتی از داخل بانک ها که در این شیوه سارقان وارد بانک ها شده و در فرصت مناسب چک و وجوه نقد را از روی پیشخوان بانک قاپیده و با موتور سیکلت متواری می شوند .

ت- سرقت به روش پنچر کردن اتومبیل ها که در این شیوه سارقان در فرصت مناسب خودروی مالباخته را در مسیر پنچر کرده و در زمان تعویض لاستیک اقدام به سرقت کیف و یا وسایل وی از داخل اتومبیل کرده و متواری می شوند .

ث- روش جدید دیگر اینکه سارقان با آلوده کردن عمدی کت سوژه با موادی از قبیل تخم مرغ یا بیسکویت در زمانی که سوژه کت محتوی وجوه را از تن بیرون آورده اقدام به قاپیدن کیف وی کرده و متواری می شوند .

ج- سرقت و کیف قاپی با خودرو که سارقان با مخدوش کردن و ناخوانا کردن پلاک اتومبیل خود اغلب کیف بانوان را قاپیده و سپس با اتومبیل متواری می شوند .

ه- سرقت از مغازه ها که سارقان به بهانه خرید موبایل یا طلا و... وارد مغازه شده و در فرصت مناسب اقدام به قاپیدن اموال کرده و با موتورسیکلت متواری می شوند .

2- عوامل تاثیرگذار بر وقوع سرقت ها:

عوامل زمینه ای : عواملی هستند که بستر ساز تغییرات در وقوع ، کشف و کیفیت جرم هستند که به آنها بشرح مندرج در ذیل اشاره می شود :

الف- فقر ، تورم و بیکاری و وجود فرصت های نابرابر و بهره مندی تبعیض آمیز اقشار و گروه ها از فرصت ها .

ب- اعتیاد پدیده ای جرم زا بوده که از هم پاشیدگی کانون خانواده ها و بی سرپرستی زنان و انحرافات عدیده و رشد و تربیت ناصحیح فرزندان و بروز ناهنجاری های رفتاری در آنان و نیز سرقت به منظور تامین هزینه اعتیاد از حداقل پیامد های این پدیده شوم است .

ج- توزیع نابرابر ثروت در جامعه و امید نداشتن اکثر جوانان به آینده ای روشن و امید بخش که بعضی از آنان به خاطر ضعف اعتقادات به سرقت روی می آورند .

د- افزایش بی رویه روانگردان ها و مواد مخدر صنعتی که باعث گرایش جوانان به سرقت شده تا بتوانند مواد مصرفی خود را تامین نمایند .

توصیه های لازم در خصوص پیشگیری از «كیف قاپی»

از حمل كیف خود در مواقع غیرضروری بپرهیزید.

هنگام دریافت پول از بانــك حركات اطرافیان خود به ویژه راكبین موتورسیكلت ها را در داخل و خارج بانك ، دقیقاً زیر نظر بگیرید.

معمولاً كیف قاپ ها در اطراف بانك ها، دفترخانه ها ، بنگاهها، مراكز خرید و نقاط خلوت كمین می كنند. بنابراین هنگام دریافت و حمل پول در چنین اماكنی مراقبت بیشتری از كیف خود بعمل آورید.

حتی الامكان جهت تردد از وسائط نقلیه عمومی استفاده نمائید.

مراقب افراد ناشناسی كه به شما نزدیك می شوند باشید.

هرگز وجوه نقد و اشیاء گران قیمت خود را با كیسه های نایلونی روشن یا ساك های غیراستاندارد حمل نكنید.

به هیچ وجه محتویات داخل كیف خود را در معرض دید افرادناشناس قرار ندهید.

كیف خود را با دستی كه مجاور دیوار یا جوی آب است حمل نموده واز حركت در سطح خیابان جداً بپرهیزید.

چنانچه مجبور به حمل پول نقد با كیف هستید، حتماً از كیفی استفاده نمائید كه دارای دسته محكمی باشد.

چنانچه مجبور به حمل پول نقد با كیف هستید، حتی الامكان سعی نمائید از اقوام یا دوستان خود بعنوان مراقب و همراه كمك بگیرید.

به هنگام سوار شدن به اتوبوس های شهری و در اماكن شلوغ بجای گرفتن بند كیف، دهانه آنرا در دست گرفته وحتی الامكان كیف را در مقابل سینه خود قرار دهید.

بهتر است بدانید كــه كیف قاپ ها معمولاً با موتورسیكلت های تندرو و یك نفر ترك نشین با كلاه اقدام به كیف قاپی می كنند.

هنگام استفاده از تلفن عمومی كیف دستی خود را حتی برای لحظه ای زمین نگذارید.

به هنگام حمل كیف پول خود سعی نمائید افكار پراكنده را به ذهن خود راه نداده و بدون اینكه توجه دیگران را به خود جلب نمائید تمام حواس و تمركز خود را بر روی كیف قرار دهید.

از آویزان نمودن كیف خود به پشت صندلی در رستورانها و ... خودداری نمائید. هنگام دریافت پول از بانك حركات اطرافیان خود را در داخل و خارج بانك زیر نظر بگیرید.

بانوان بیشترین افرادی هستند كه سوژه های سرقت كیف قاپی برای آنها اتفاق می افتد.

از جابجایی طلا و جواهرات قیمتی و غیر ضروری به همراه خود خودداری كنید .

در هنگام استفاده از تلفن كیفتان را نزدیك بدنتان یا دردستی كه آزاد است قرار دهید.

در هنگام استراحت روی نیمكت های پارك مراقب كیفتان باشید زیرا در این زمان ممكن است از پشت سر كیفتان توسط سارق كشیده و قاپیده شود .

به طور معمول دو موتور سوار با یكدیگر به سرقت از سوژه می پردازند. موتور سوار اول كیف را می قاپد و موتور سوار دوم برای جلوگیری از تعقیب سارق اول مانع پیگیری مالباخته می شود و به ظاهر نشان می دهد خودش سارق را تحت تعقیب قرار می دهد. با هوشیاری مشخصات را به پلیس اطلاع دهید .

از قرار دادن كیف دستی یا سامسونت روی كاپوت ، سقف اتومبیل ، داشبورد و یا صندلی های جلو و عقب به صورت آشكار خودداری كنید .

اگر كیفتان قاپیده شد ، آن را رها كنید تا مورد حمله قرار نگیرید و یا دنبال كیف كشیده نشوید .

بند كیفتان را دور گردن یا مچتان نیندازید ، زیرا ممكن است هنگام قاپیدن زوری به شما آسیب و صدمه وارد آید .

از رها كردن كیف در سبد خرید فروشگاه یا روی پیشخون باعث ایجاد دردسر می شود.

از حمل پول در پلاستیك دسته دار خودداری نمایید .

ممكن است سارقین پس از خروج شما از بانك با تعارف آبمیوه و غذای مسموم شما را بیهوش و پول شما را به سرقت ببرند بنابراین از پذیرفتن هرگونه مواد خوراكی از عابرین و رانندگان عبوری خودداری نمایید .

فرد یا افرادی با لباس شخصی و یا نظامی پس از خروج از بانك و در خیابان خود را به عنوان مامور معرفی و قصد بازرسی از شما را داشت حتما به دیده شك و تردید بنگرید و از وی كارت شناسایی و برگ ماموریت بخواهید .

در هنگام عبور از كوچه های خلوت مراقب موتور سوار باشید.

هنگام سوار یا پیاده شدن و یا باز كردن درب خودرو، مواظب كیف خود باشید.

حتی المقدور از پیاده رو حركت كنید.

اگر هنگام خروج از بانك دیدید خودرو شما پنچر است احتمالا كیف قاپها و سارقین درب بانکی در انتظار شما هستند

1)از حمل و جا به جایی وجوه نقد زیاد و اسناد و مدارک معتبر و اشیای باارزش در مواقع غیرضروری جداً خودداری کنید.

2) از به نمایش گذاشتن محتویات کیف خود در انظار عمومی خودداری کنید.

3) در اماکن شلوغ مراقبت بیشتری از اموالتان کنید.

4) چنانچه قصد حمل پول نقد دارید، از چکهای تضمینی بین بانکی استفاده کنید.

5) مشخصات اموال داخل کیف را ضبط و نگهداری کنید.

6)چنانچه در اماکن شلوغ احساس می کنید، افرادی غیرطبیعی به شما چسبیده یا هل می دهند هوشیارتر باشید و مراقبت بیشتری از کیف و محتویات جیبتان کنید.

7) چنانچه قصد رفتن به محلی را دارید که حمل کیف ضرورت ندارد از بردن کیف خودداری کنید.

8)سعی کنید به حرکات فیزیکی اطرافیان خود در اماکن عمومی و معابر شلوغ دقت و حساسیت داشته و در صورت برخورد با رفتار غیرطبیعی افراد دقت کافی کرده و ضمن حفظ خونسردی مراقبت بیشتری از اموال همراه خود داشته باشید.

9)زمانی که از بانک پول دریافت می کنید، حتی الامکان سعی کنید از وسایط نقلیه شلوغ مانند اتوبوس یا ایستگاه های تاکسی استفاده نکنید.

10)از قراردادن پول و اشیای گرانبها در جیبهای بیرونی البسه خود خودداری کنید.

11)چنانچه از سوارشدن به اتومبیل های مسافرکش در رسیدن به مقصد استفاده می کنید، دقت و هوشیاری لازم را داشته باشید و اگر راننده یا سرنشین اتومبیل از شما خواستند حرکاتی از قبیل درخواست باز و بسته کردن درب یا تنظیم آیینه و... انجام دهید، مراقب باشید، چرا که این حرکات معمولا برای انحراف افکار شما و سرقت محتویات جیب مسافران بوده است.

12)چنانچه در اتومبیل متوجه سرقت اموال خود توسط سارقان شدید، ضمن حفظ خونسردی مشخصات اتومبیل و سرنشینان را به خاطر بسپارید و در محل مناسبی از اطرافیان کمک بگیرید و شتابزده برخورد نکنید.

13) از سوارشدن به اتومبیل هایی که در صندلی عقب کارتن خالی، یک نفر به عنوان مریض و یا پا شکسته قرار می گیرد و راننده مانع سوارشدن دیگران و یا اصرار به سوارشدن در صندلی جلو کنار شخص دیگر می کند، جدا خودداری کنید که این حیله سارقان جیب بر داخل خودرو است.

14) اگر فردی به عنوان خارجی با ادای کلمات نامفهوم عربی یا انگلیسی از شما تقاضای مشاهده پولهای ایرانی و چکهای مسافرتی و تضمینی کرد، از ارائه تمام وجوه خود به وی جدا خودداری کنید.


15) از در اختیار گذاشتن پول برای تعویض مشاهده آن به افراد ناشناس خودداری شود.

16) چنانچه افرادی به عنوان پلیس به شما مراجعه کردند، تا زمانی که کارت شناسایی آنان را رویت نکرده و هویت آنها برایتان محرز نشده، از گذاشتن کیف، مدارک و وجوه خود در اختیار این افراد جدا پرهیز کنید.

17) بزهکاران تحت عنوان ماموران نهادهای دولتی اخاذی می کنند، بنابراین در برخورد با افرادی که خود را این گونه معرفی کرده و سعی در بازرسی بدنی یا رؤیت محتویات کیف و جیب شما دارند، هوشیارانه برخورد کنید.

18) بزهکاران کف زن با در دست گرفتن پول های اسکناس یا چکهای شما به طور سریع و غیرمحسوس در شمارش یا جا به جایی در دستان خود مقداری از آن را کف زنی و بقیه را به شما عودت می دهند، پس در برخورد با این گونه موارد قبل از ترک شخص از محل حتماً پولتان را شمرده و در صورت کسر بودن نسبت به دستگیری کف زن با همکاری اطرافیان اقدام کنید.

19) خانمها در اماکن شلوغ کیف خود را در قسمت جلوی بدن و در معرض دید خود قرار دهند.

20) در صورت بروز هرگونه سرقت حتما مراتب را در مراجع انتظامی اعلام و تشکیل پرونده کنید.

21) چنانچه قصد واریز وجه به حساب افراد دیگر را دارید، از بانک دارنده حساب جاری در آن بخواهید چکی با همان مبلغ در وجه حساب شخص طلبکار یا مورد نظرشما صادر کند و به این ترتیب از حمل پول زیاد و یا چکهای مسافرتی جداً خودداری کنید. ضریب ایمنی چک های بین بانکی و جاری نسبت به دیگر چک ها بالاتراست.

22) در مراکز خرید، اجناس خریداری شده را با فرزندان کوچک خود تنها نگذارید.

23)از سپردن وسایل خریداری شده در مراکز خرید به افراد غیر و ناآشنا خودداری کنید.

24) از آنچه سارقان را به سوی شما جذب می کند، وضعیت ظاهری، کیف و یا برجستگی جیب شما است، از این رو حتی الامکان سعی کنید، وجوه خود را در قسمتهای پنهان و یا خانمها در جیبهای خود حمل کرده و کیف را در مواقع ضروری حمل کنید.
25)هر مکانی که خانمها در آن تردد می کنند و یا تجمع دارند، می تواند محلی برای وقوع سرقت و کیف زنی باشد که رعایت موارد ایمنی ضروری است.
26) همواره جهت خرید و معاملات از کارت اعتباری و سایر خدمات بانکی که نیاز به وجه نمی باشد استفاده کنید.
27) هنگام گرفتن وجوه نقد از بانک ، مواظب افراد مشکوک بخصوص موتورسوارانی که تک نشین با کلاه دارند باشید.

28)از نگهداری فیلم و تصاویر خانوادگی در گوشی همراه خودداری کنید ، تا در صورت سرقت مورد سوء استفاده قرار نگیرند.
29) هوشیاری ماموران انتظامی اماکن عمومی، زیارتگاه ها، پایانه های مسافربری و... می تواند بازدارندگی را در پی داشته باشد.

30) چنانچه سارقان را با همراه داشتن فرزندان کوچک خود در محل دستگیر کردید، تحت تاثیر گریه و یا التماس سارقان قرار نگیرید؛ این شگرد سارقان جهت فریب مردم به هنگام گیر افتادن و رهایی است، حتماً آنان را به پلیس معرفی کرده تا سایرجرایم ارتکابی آنان بررسی شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا