خاتم از شهرستان های استان یزد، دارای ظرفیت ها و پتانسیل های بالقوه اقتصادی و سرمایه گذاری به خصوص در زمینه های گردشگری، محیط زیست، منابع طبیعی وکشاورزی می باشد و این ظرفیت ها که نقش مهمی در توسعه و رونق اقتصادی منطقه دارد هنوز به خوبی معرفی نشده است. 

شهرستان خاتم به عنوان قطب کشاورزی یزد و با دارا بودن ۲۵ درصد از سطح زیرکشت بخش کشاورزی استان در زمینه تولید انواع محصولات کشاورزی نقش مهمی را در اقتصاد استان ایفا می کند و حدود 30 درصد محصولات کشاورزی استان در این منطقه تولید می شود.

خاتم در اغلب زمینه های تولید محصولات کشاورزی در استان یزد حرف اول را می زند و در زمینه تولید پسته، گندم، ذرت و حبوبات مقام اول استان را دارد.

این شهرستان تنها منطقه ای است که هنوز هم اقتصاد آن به صورت کامل به زندگی کشاورزی و دامپروری وابسته است؛ به طوریکه شرایط خوب آب و هوایی و موقعیت شهرستان موجب شده تا بیش از۸۵ درصد مردم این شهرستان از طریق فعالیت در این بخش امرار معاش کنند.

مساحت اراضی کشاورزی این شهرستان افزون بر 37 هزار هکتار است که بیشترین میزان زمین کشاورزی در سطح استان یزد به شمار می رود که حدود 11 هزار هکتار آن  زیر کشت محصولات سالانه، بیش از 12 هزار هکتار باغ و قلمستان و بقیه آیش است.

وجود دشت های حاصلخیز هرات و مروست و چاهک و کوهستانهای پر برکت و نواحی مانند توتک، کرخنگان و خوانسارموجب شده تا کشاورزی و دامپروری سنتی منطقه با پیشینه و قدمتی چند صد ساله، همچنان از رونق برخوردار باشد.

خاتم در زمینه برخورداری از ظرفیت های زیست محیطی در استان منحصر به فرد است و از جذابیت، توانمندی و ظرفیت های ویژه ای برخوردار است که آن را از دیگر مناطق متمایز کرده است.

برخورداری از جنگل های بی نظیر طبیعی باغ شادی، باغ معدن، لایجمه کرخنگان و جنگل های چنارناز در زمینه اکوتوریست برای این شهرستان با اهمیت است.

وجود گونه های ارزشمند درحال انقراض از ظرفیت های خوب دیگری است که توجه مسوولان و برنامه ریزان محیط زیست را متوجه خود کرده است.

از سوی دیگر شهرستان خاتم در مسیر چهار راه مواصلاتی و در مسیر استان های فارس، کرمان، یزد، بندعباس و اصفهان واقع شده است و این یک مزیت خوب اقتصادی است که باید از آن بهره گیری کرد.

در بحث گردشگری نیز خاتم حرف زیادی برای گفتن دارد و وجود قلعه ها، غارهای طبیعی، وجود 64 هزار هکتار جنگل زاگرس، وجود تنها رودخانه دائمی، 750 حلقه منابع آبی شامل چشمه و قنات، وجود کنارهای کهنسال از فرصت های خوب گردشگری است که زمینه را برای سرمایه گذاری فراهم نموده است.

این شهرستان یکی از مناطق مهم گردشگری استان یزد است و به لحاظ گردشگری علی رغم فاصله نسبتا دوری که با مرکز استان دارد همیشه مورد توجه خیل عظیمی از گردشگران بوده است و همه ساله در ایام مختلف سال، میزبان خیل بسیاری از مسافران و گردشگران از سراسر کشور است.

شهرستان خاتم دارای آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری زیادی است که با اندکی تلاش و همت برای معرفی بیشتر این بناها، می توان زمینه ای را فراهم ساخت تا گردشگران بیشتری به شهرستان سفر کنند.

جنگلهای باغ شادی، چنارهای کهنسال کرخنگان، سرچشمه دایمی نهر مسیح ، منطقه زیبای بورئیه هرات ، غارها، قلعه های تاریخی مروست و ملکی ،خانه ها و بناهای تاریخی نظیر خانه دکتر صالحی و بقعه های شیخ عبدالله مروست و شیخ'کله پریده' چاهک از جمله مکان های تاریخی شهرستان است.

روستاهای چاهک، خوانسار ، کرخنگان و چنارناز از روستاهای نمونه هدف گردشگری استان هستند که از جاذبه های زیبای تاریخی و طبیعی برخوردار است .

خاتم شهرستان هزار رمز و راز و همچون مرواریدی در استان خودنمایی می کند؛ اما سالهاست که محرومیت و فقر را با خود به یدک می کشد.

قابلیت های شهرستان آنقدر بالاست که در صورت مدیریت صحیح و کارآمد می توان تهدیدهای محدودی که عنوان می شود به فرصت تبدیل کرد.

به اعتقاد صاحب نظران باید به قابلیت های شهرستان در زمینه های اقتصادی ،اجتماعی، فرهنگی و انسانی توجه کرد تا بتوان در وهله اول قضاوت صحیحی در مورد وضع موجود داشت و تصمیم گیری مناسب و به هنگام برای رفع موانع توسعه برداشت و خاتم این قابلیت را دارد تا با کمی توجه بیشتر روند روبه رشد خود را بیش از این به پیش ببرد.

علی رغم وجود وجود ظرفیت های اقتصادی و سرمایه گذاری در حال حاضر موضوع اشتغال از مهمترین مشکل مردم این شهرستان است و به گفته مسئولان امر نرخ بیکاری شهرستان خاتم 17 درصد است و  این رقم بالاترین نرخ بیکاری در استان است که با استقرار واحدهای صنعتی در آینده بخشی از مشکلات پیش روی این شهرستان حل و فصل خواهد شد .

این شهرستان از لحاظ رده های سنی، جوانترین شهرستان استان است و جمعیت قابل توجه جوان منطقه، یک فرصت برای توسعه آن محسوب می شود .

فرماندار خاتم نیز با بیان اینکه این شهرستان در بخش های مختلف کشاورزی، گردشگری ، معدنی، حمل و نقل و غیره از ظرفیت های بالقوه اقتصادی و سرمایه گذاری برخوردار است بر شکوفایی آن تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد، " محمد زاده رحمانی " گفت: باید با جذب سرمایه گذار و بهره گیری از توانمندی ها و امکانات شهرستان به توسعه و رونق اقتصاد منطقه کمک کرد.

وی با بیان اینکه زمینه های سرمایه گذاری در شهرستان خاتم فراهم است و این شهرستان دارای فرصت های خوب سرمایه گذاری و اقتصادی است گفت: از این نظر مشکلی نداریم و تنها نیاز ما در این بخش همراهی بانک ها در پرداخت تسهیلات برای شکوفا شدن اقتصاد منطقه است و این کار می تواند شهرستان را متحول کند.

وی با اشاره به ظرفیت های موجود بخش کشاورزی، خواستار ایجاد صنایع جانبی و تبدیلی بخش کشاورزی شد و از این امر به عنوان یک فرصت خوب سرمایه گذاری یاد کرد.

فرماندار خاتم، وجود معادن غنی را از دیگر فرصت های سرمایه گذاری و اقتصادی منطقه توصیف کرد و از عدم صدور مجوز بهره برداری معادن به عنوان یکی از چالش های فراروی این امر یاد کرد.

زاده رحمانی در عین حال گفت: هم اینک سه واحد تولیدی شمش فولادی، کاشی ، پتروشیمی و کربن فعال در شهرستان در حال احداث است که با بهره برداری از آن زمینه اشتغال تعدادی از افرادی جویای کار را فراهم می کند.

فرماندار خاتم پتانسیل های گردشگری و زیست محیطی شهرستان را یادآور شد و خاطر نشان ساخت: استفاده از تنوع زیست محیطی در جهت توسعه گردشگری و جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی یک ضرورت است و به این روش می‌توان در آمد بسیاری برای شهرستان و استان ایجاد کرد.

وی بیان کرد: امیدواریم بتوانیم از این پتانسیل هم در جهت توسعه گردشگری و جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی استفاده کنیم.

وی گفت: با توجه به محرومیت های شهرستان های خاتم و در کنار آن وجود پتانسیل های خوب اقتصادی سرمایه گذاری در بخش های صنعتی، کشاورزی و گردشگری می توان با شکوفا کردن آن بسیاری از مشکلات اقتصادی از جمله بیکاری منطقه را حل کند.

فرماندار خاتم با اشاره به موفقیت های دولت تدبیر و امید در زمینه اقتصادی، خاطر نشان کرد: آرامش و ثبات اقتصادی مهمترین دستاورد این دولت در عرصه داخل است و این موضوع موجب شده تا درحال حاضر با یک انضباط بی نظیر اقتصادی در جامعه روبرو شویم.

وی تصریح کرد: خوشبختانه دولت تدبیر و امید به روستاها و مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشور نیز توجه ویژه ای دارد.

در راستای شناسایی و آشنایی با فرصت های سرمایه گذاری و اقتصادی شهرستان خاتم " علی نمازی " مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد چندی قبل در سفر یکروزه به این شهرستان از طرح های اقتصادی و در حال احداث سرمایه گذاری خارجی خاتم بازدید کرد.

این طرح ها شامل واحد تولید شمش فولادی، واحدهای در حال احداث ناحیه صنعتی هرات، سیستم نوین آبیاری زیر سطحی بخش کشاورزی و غیره می باشد.

احداث واحد تولید فولاد در سه فاز گندله سازی، تولید شمش فولادی و نورد برنامه ریزی شده و قادر است سالانه بیش از 75 هزار تن شمش فولادی را تولید و روانه بازار کند و با بهره برداری از فاز نخست آن زمینه اشتغال 120 نفر فراهم می شود.

همچنین سیستم آبیاری زیر سطحی یکی از سیستم های نوین بخش کشاورزی است که در یکی از مزارع شهرستان خاتم به وسعت 200 هکتار  اجرا شده است.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد در جریان بازدید از طرح های سرمایه گذاری شهرستان خاتم ضمن معرفی مرکز خدمات سرمایه گذاری استان و برنامه های این مرکز به تشریح سیاست های حمایت ها و مشوق های موجود در حوزه سرمایه گذاری خارجی پرداخت و آمادگی این اداره کل را برای حمایت از طرح های سرمایه گذاری به خصوص سرمایه گذاری خارجی اعلام کرد.

وی با اشاره به محرومیت شهرستان خاتم افزود: دولت تدبیر و امید نگرش مثبتی به بحث سرمایه گذاری به خصوص در مناطق محروم دارد و امیدواریم بتوانیم با اقدامات شایسته، زمینه حضور بیشتر سرمایه گذاران را در این منطقه فراهم کنیم.

                                                                                                                          روابط عمومی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد،

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا