به گزارش روابط عمومی: به مناسبت فرا رسیدن هفته پژوهش در همایشی با عنوان "کارآفرینی با نگرش ترویج تولید پاک وتجلیل از پژوهشگران برتر" با حضور معاون سیاسی امنیتی استاندار و رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی و همچنین رؤسای مراکز علمی کاربردی از پژوهشگران برتر این دانشگاه تجلیل شد.

در این مراسم دکتر طالبی در سخنانی در جمع پژوهشگران دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به اهمیت پژوهش در تمامی ابعاد جامعه گفت: یک پژوهشگر خوب باید با تحقیقاتی که در زمینه دانش خود انجام  می دهد بتواند گره ای از مشکلات مختلف جامعه  را باز کند.

وی افزود:پژوهش  های که مجموعه دانشگاه جامع علمی کاربردی انجام میدهد با توجه به ماهیت این دانشگاه می تواند در جامعه بسیار کاربردی و مهم باشد این دانشگاه با برگزاری این همایش نشان داده که در راستای دغدغه اصلی دولت و مسئولین دولت در استان حرکت میکند.

دکتر طالبی با اشاره به نام گزاری این همایش گفت:کارآفرینی با نگرش ترویج تولید پاک یکی از مهمترین موضوعاتی است که دولت یازدهم نیز بر روی آن تاکید دارد استاندار محترم نیز بر روی این موضوع تاکید و تمرکز دارند و همچنین این موضوع جزءبرنامه ششم توسعه استان است.

معاون سیاسی امنیتی استاندار تصریح کرد: ما برگزاری اینچنین همایش های را به فال نیک می گریم وباید با برنامه ریزی که انجام می شود استان یزد بعنوان قطب صنعت پاک در کشور مطرح شود رویکرد توسعه صنعتی در استان یزد در سالهای گذشته متاسفانه تبعاتی برای استان داشته که یکی از مهمترین آنها آلایندگی های محیط زیست بوده است و این برای استان دارالعباده ما خوب نیست و هم اکنون نیزکاهش آلایندگی ها یکی از برنامه های اصلی دولت است.

وی گفت:امیدواریم با تلاش و کوشش مجموعه دانشگاه ها در استان و همچنین برنامه ریزی صحیح در آینده نزدیک شاهد آسمانی آبی و بدون آلودگی در استان باشیم.

در ادامه دکتر صدرا ابرقویی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به حدیثی از حضرت علی (ع) گفت: حضرت علی (ع)می فرمایند.

"لَا یَنْفَعُ اجْتِهَادٌ بِغَیْرِ تَحْقِیقٍ"«هر تلاشی که در آن تحقیق و حقیقت جویی نیست، بهره­ای ندارد.»

وهمچنین مقام معظم رهبری نیز فرموده اند(کار بدون علم کم اثر است و علم بدون کار بی اثر)

دکتر صدرا ابرقویی گفت:استقلال اولین شعار انقلاب اسلامی مردم ایران  بود. برای تحقق این شعار مهم؛  نیاز داریم که تحقیق و پژوهش، فناوری را گسترش دهیم خصوصا تحقیقاتی که تولید ثروت را به دنبال داشته باشد یا به عبارتی دیگر تولید باید با دانش و علم گره بخورد (تولید دانش­بنیان).

مردم ولایت­مدار و شهیدپرور ایران بعد ازانقلاب در حوزه های مختلف از جمله: نانو تگنولوژی، انرژی هسته­ای، درمان و بسیاری از حوزه­های دیگر ... به سرعت رشد کردند  و این پیشروی ادامه دارد به گونه­ای که براساس اعلام مجامع بین المللی رشد علمی در ایران در رتبه­های خوب دنیا قرار گرفته است.

وی خاطر نشان کرد:جمعیت کشور ما حدود یک درصد جمعیت دنیا است ولی 56/1 درصد تولید علم دنیا متعلق به ایران است. کشوری که به درجه بالای عزت و اقتدار و تولید علم رسیده است انصاف نیست که از نظر اقتصادی مشکل داشته باشد.

 رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان خاطر نشان ساخت: هدف ما در پژوهش­ها باید عدم وابستگی به بیگانگان خصوصا در مباحث اقتصادی و تولید ثروت دانش­بنیان باشد. این نگرش  مهمترین نکته در رسیدن به استقلال واقعی است.  زیرا وابستگی به  برخی از امکانات مورد نیاز جامعه، باعث می­شود زورمداران غیر منطقی در دنیا  سرمایه­های ما را چپاول کنند؛ خصوصا سرمایه­های طبیعی و فکری.  از طرفی چون کشور ما در دنیا متفاوت از دیگر کشورها عمل کرده و می­کند و موضع ما موضع حق­طلبانه است وی در پایان گفت: برای اینکه: بتوانیم همین مسیر را ادامه بدهیم باید در راستای توسعه پژوهش­های کاربردی حرکت کنیم. بنده اعتقاد دارم که برای اینکار  باید یک الگوی پژوهشی جدید  در قالب آیین­نامه و یا دستورالعمل برای تحقق اهداف نظام اسلامی ارائه دهیم.

در پایان این مراسم از 27 نفر از پژوهشگران برتر دانشگاه جامع علمی کاربردی استان یزد با اهداء لوح یادبود تجلیل بعمل آمد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا