با حضور دکتر نواب‌پور پدر پژوهش استان یزد در جشن پژوهش از اعضا و مربیان برتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد تجلیل شد.
به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد، در این برنامه که هم‌زمان با دومین روز هفته‌ی پژوهش در محل سالن آمفی‌تئاتر مجتمع فرهنگی هنری کانون برگزار شد، دکتر نواب‌پور محقق و پژوهش‌گر برجسته‌ی استان یزد، دانافر مدیرکل و جمعی از مسوولان، مربیان و اعضای پژوهش‌‌گر کانون استان یزد حضور داشتند.  
معاون فرهنگی کانون استان یزد، در این نشست ضمن خیرمقدم به میهمان ویژه‌ی برنامه، دکتر نواب‌پور و مربیان شرکت‌کننده در این نشست، گفت: فعالیت پژوهش در کانون باید با جدیت بیشتری انجام شود. عدم آگاهی و آموزش‌های لازم در مقوله‌ی پژوهش  از یک سو و فرایند زمان‌بر این فعالیت تخصصی از سوی دیگر در کم‌رنگ‌شدن این فعالیت تاثیر دارد.
محمدرضا آخوندی بر کاربردی شدن پژوهش‌ها تاکید و تصریح کرد: اغلب پژوهش‌هایی کاربردی هستند که متناسب با جغرافیای فرهنگی و با توجه به نیازهای بومی محلی انجام شود.
وی ضمن اظهار خرسندی از حضور دکتر نواب‌پور در این نشست، این استاد برجسته‌ی پژوهش را پدر پژوهش استان نام نهاد و اظهار امیدواری کرد: با حضور دکتر دانافر مدیرکل کانون استان که خود از محققان و پژوهش‌گران استان هستند، به همت مجموعه‌ی کانون استان، گام‌های مؤثری در این راستا برداشته شود.
کانون خانه‌ی مقدس کودکان و نوجوان است
در ادامه مهدی نواب‌پور به‌عنوان سخنران این نشست در خصوص چهار کلید سامان‌دهنده‌ی زندگی بشر گفت: دوست داشتن عشق ورزیدن، عفو و بخشش، خدمت به خلق و آزادی بیان و تحمل نظر مخالف، چهار کلید سامان‌دهنده‌ی زندگی انسانی است.
این استاد مجرب پژوهش که دکترای خود را در رشته‌ی مدیریت آموزش با تاکید بر منابع انسانی اخذ کرده است، کانون را خانه مقدس کودکان و نوجوانان دانست و خطاب به مسوولان کانون ادامه داد: هرچه برای کودکان و نوجوانان فرصت پژوهش و خلق اندیشه فراهم کنیم، ظرفیتش را دارند. تحقیق؛ آزادکردن فکر، تقویت حس کنجکاوی است. ما می‌خواهیم، بچه‌های ما تولید اندیشه کنند. به جواب چراها فکر کنند. این‌ خانه، مکانی است که اندیشه‌ی کودکان و نوجوانان ما، کسانی که بی قید و شرط عهده‌دار فردای این مملکت هستند را پرورش می‌دهد. بنابراین بهترین مرجع انجام فعالیت‌های پژوهشی برای این نسل، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.  
وی یادآور شد: امروزه پژوهش، محور فعالیت‌های متفاوت است و طرح یک سؤال ساده و ایجاد مشوق برای پاسخ آن، آغاز پژوهش است. بنابراین باید باور و روحیه‌ی پرسش‌گری را در کودکان و نوجوانان تقویت کرد.
دکتر نواب‌پور پژوهش را از جمله شیرین‌ترین فعالیت‌ها دانست و افزود: پژوهش کار سختی نیست اما به علت عدم آگاهی نسبت به این فرایند این فعالیت، دشوار به نظر می‌آید.
در ادامه‌ی این نشست مدیرکل کانون استان یزد از دکتر نواب‌پور به عنوان پدر پژوهش‌ استان با تقدیم گل تجلیل کرد.
عباسعلی دانافر ضمن تشکر از حضور ارزشمند دکتر نواب‌پور در جمع اعضا و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این استاد برجسته‌ی پژوهش استان را عصاره‌ی ادب، تواضع، عشق، مهربانی و آرامش معرفی کرد و افزود: دکتر نواب‌پور بیش از نیم قرن است که به‌عنوان استاد تمام در حوزه‌ی علم، تعلیم و تربیت و پژوهش برای نسل امروز فعالیت می‌کنند. ایشان نه تنها برای دانش‌آموزان دانشجویان خود تیپ ایده‌آل یک استاد، معلم، بوده است بلکه برای هم‌دوره‌های علمی خود نیز یک الگوی ناب هستند.  
همچنین مدیرکل کانون استان یزد به عنوان سخنران دوم نشست تخصصی پژوهش، با بیان این‌که مربی در فرایند تحقیق باید با عضو خود همراه باشد، یادآور شد: مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیشتر با پژوهش در عرصه‌ی کتاب‌خانه‌ای (پژوهش‌ با داده‌های در دسترس) مواجه هستند. مهم‌ترین اصل در اجرای این‌گونه پژوهش، اصل مستندسازی است.
عباسعلی دانافر تصریح کرد: کسی که دوست دارد، تحقیق و پژوهش کند ابتدا باید امانت‌دار باشد. امانت‌داری به معنی  ارائه‌ی ماخذ و منابع پژوهش انجام شده است. ارجاع‌دهی اعتبار کار یک پژوهش را افزایش می‌دهد. در واقع نوشته‌هایی غنی هستند که بیان اندیشه‌های دیگران را در خود انعکاس دهند.  
وی در ادامه با  بیان انواع ارجاعات به تشریح هرکدام از آن‌ها با ذکر مثال پرداخت.
ارائه‌ی طرح اقدام‌پژوهی با موضوع "چگونه می توانم رشد انگیزش دینی را در نوجوانان پسر روستایی افزایش دهم"توسط مریم عابدیه، مربی فرهنگی مجتمع و ارائه‌ی طرح پژوهشی با عنوان "بررسی زندگی رستم در شاهنامه فردوسی"  توسط علیرضا اسدی بخشی از این ویژه‌برنامه بود.
در ادامه از هفت نفر از مربیان و سه نفر از اعضای برتر پژوهش‌گر کانون استان یزد، تجلیل شد.
از فرزانه فرازمند، کارشناس مسوول فرهنگی و بی‌بی‌فاطمه احمدزاده کارشناس ادبی کانون استان، مریم عابدیه مربی فرهنگی مجتمع، مژگان جنتی‌مقدم و نغمه شکرانه مربیان فرهنگی مرکز فرهنگی هنری شماره‌ی چهار یزد، مریم امراللهی مربی فرهنگی مرکز فرهنگی هنری شماره‌ی دو اردکان و فاطمه قانع، مربی ادبی مرکز فرهنگی هنری شماره‌ی سه یزد تقدیر شد.  
از میان اعضای نوجوان پژوهش‌گر نیز علیرضا اسدی، امید جاوید بایزیدی، علیرضا شریفی از مرکز فرهنگی هنری شماره‌ی چهار یزد مورد تقدیر قرار گرفتند.  
شایان ذکر است، طرح پژوهشی نغمه شکرانه مربی فرهنگی مرکز فرهنگی هنری شماره‌ی چهار یزد با موضوع "تاثیر شعرخوانی بر رشد و خلاقیت ادبی اعضای کانون در سال 93" برگزیده‌‌ی کشوری هفتمین جشنواره‌ی هفته‌ی پژوهش شده است.
گفتنی است در حاشیه‌ی این همایش پژوهشی، نمایشگاهی از 35 اثر پژوهشی مربیان و اعضای کانون استان یزد دایر بود.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا