دکتر سنگری عاشوراپژوه برجسته‌ی جهان شیعه در ویژه‌برنامه‌ی عاشورایی کانون استان یزد با عنوان 'یک جرعه آسمان' کربلا را درس فشرده‌ی تاریخ دانست.

گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد، سومین ویژه‌برنامه‌ی عاشورایی "یک جرعه آسمان" با همکاری فرمانداری شهرستان بهاباد و به همت بخش‌داری و مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آسفیچ از توابع شهرستان بهاباد در حسینیه سیدالشهدای این بخش، صبح روز 23 آذرماه، برگزار شد.

در این گردهمایی عاشورایی، مدیرکل و جمعی از مسوولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد و بخش آسفیچ، فرماندار و مسوولان شهرستان بهاباد و تعدادی از اعضای مراکز فرهنگی هنری آسفیچ، بهاباد و بافق برگزار شد.
دکتر محمدرضا سنگری عاشوراپژوه و استاد دانشگاه، کربلا را کلاس فشرده‌ی تاریخ معرفی کرد و اظهار داشت: زیباترین درس‌ها را می‌توان از این کلاس فشرده‌ی تاریخ فراگرفت. اگر قرآن کریم عالی‌ترین قانون جهان هستی باشد، کربلا عالی‌ترین نوع اجرای این قانون است. بنابراین اگر کربلا را خوب بفهمیم، مثل این است که همه‌ی قرآن را یک دور کامل درک کرده‌ایم.
وی به پیام مهربانی امام حسین علیه‌السلام در همان بدو ورود به حادثه‌ی کربلا و مواجه‌شدن با لشکر "حر بن یزید ریاحی" اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: امام علیه‌السلام در پاسخ به ظهیربن‌غین که پیشنهاد جنگ با لشکر حر را مطرح کرد، گفت؛ ما آغازگر جنگ نخواهیم بود. به آن‌ها مهربانی کنید. حتی فرمود که به اسب‌های لشکر دشمن که راه درازی طی کرده‌اند، آب بدهند و سم و یال‌شان را بشویند. با این برخورد مهربانه‌ی امام علیه‌السلام، قلب 32 نفر از سپاه دشمن لرزید و این حرکت امام، روح حر را تکان داد.
وی به فلسفه‌ی حضور امام در کربلا اشاره کرد و ادامه داد: امام حسین علیه‌السلام با ورود به کربلا، معنای با همه وجود برای خداوند بودن را به ما نشان می‌دهد. وقتی به کربلا می‌رسد، از یارانش نام این سرزمین را می‌پرسد. از شانزده اسمی که این سرزمین دارد، یکی می‌گوید، کربلا و امام علیه السلام می‌فرماید؛ خدایا! پناه می‌برم به تو از کرب و بلا. کر به معنی سختی و بلا به معنی امتحان. کربلا عرصه سختی و امتحان بود و مهم این است که پای‌مان در سختی‌ها دشواری‌ها نلغزد. امام همان ابتدا زمین کربلا را 60‌هزار درهم خرید چون نمی‌خواست، خونش بر زمین غصبی ریخته شود. برای همین خطاب به امام حسین گفته می‌شود، تو پاک هستی و پاک‌ است زمینی که خون تو بر آن ریخته شده است.
عضو هیئت مدیره‌ی کانون ادامه داد: آن حضرت، پست‌ترین نقطه‌ی کربلا را برای برپا کردن 62 خیمه انتخاب کرد. نمای این خیمه‌ها به زیبایی کندوی عسل بود و این نمای زیبا نماد این است که کربلا سرزمین تولید عسل است و هرکس در هر زمان شهدآفرین باشد و به دیگران شیرینی ببخشد، حسینی و عاشورایی است.
وی در بخشی از سخنان خود، گفت: هرکس می‌خواهد، عاشورایی باشد، باید غصه را از دل‌ها بزداید. زیرا که گره‌گشایان عاشورایی هستند و غصه‌افزایان هیچ‌گاه در گروه عاشوراییان قرار نخواهند گرفت.
وی جمع حاضر در این گردهمایی را به خواندن وصیت‌نامه‌ی امام حسین علیه‌السلام توصیه کرد و افزود: امام حسین در بخشی از وصیت‌نامه‌ی خود می‌فرمایند: من اهل چهار خصلت نیستم، اهل خوش‌گذرانی، پوچی، فساد و ظلم نیستم و برای اصلاح امت جدم، دعوت به خوبی، بازداشتن از بدی و عمل به سیره رسول اکرم (ص) قیام کردم.
امروز آسفیچ قطعه‌ای از بهشت است
فرماندار شهرستان بهاباد ضمن خیرمقدم و تشکر از مردم و مسوولان بخش آسفیچ و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد، خاطرنشان ساخت: بخش آسفیچ از نظر فرهنگی غنی است. بر این اساس همواره نسبت به اجرای برنامه‌های فرهنگی از معدن کرامت و علم اهل بیت بهره گرفته‌اند.
عباس اقبال از حضور دکتر محمدرضا سنگری عاشوراپژوه و استاد برجسته‌ی دانشگاه در جماعت مردمی بخش آسفیچ اظهار خرسندی کرد و گفت: از اوایل دهه شصت با نوشته‌های ایشان آشنا بودم و خدا را شاکریم که امروز بیان شیوای این استاد بزرگ، جرعه‌ای از عاشورا و زیبایی‌های آن را می‌چشیم.
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد در بخشی از این ویژه‌برنامه‌ی عاشورایی گفت: امروز آسفیچ قطعه‌ای از بهشت است. خوشحالیم که در محضر استادی هستیم که بیش از سه دهه مانند صیادی دامن دامن مرواید زیبایی صید کردند. امیدواریم از برنامه‌ی امروز بهره‌مند شویم. ایشان از منظر زیبایی  حادثه‌ی عظیم کربلا را نگریسته‌اند.
گشایش نمایشگاه "زیبایی‌های کربلا"
در بخشی از این ویژه‌برنامه، نمایشگاه "زیبایی‌های کربلا" با حضور دکتر سنگری گشایش یافت. این نمایشگاه به همت مربیان و 40 نفر از اعضای دختر و پسر مرکز فرهنگی هنری بخش آسفیچ از یازدهم محرم در محل زیرزمین حسینیه سیدالشهدا، آماده‌سازی و برپا شده بود. غرفه‌های این نمایشگاه شامل حجاب، نماز ظهر عاشورا، شهادت حضرت علی‌اصغر، شهادت حضرت ابوالفضل کنار نهر علقمه، حضرت زینب (س) و ذو‌الجناح، تل زینبیه و قتل‌گاه، کاروان اسرای کربلا، خرابه‌ی شام و حضرت زینب و حضرت رقیه (س) کاخ یزید و افشاگری حضرت زینب وخطبه‌ی حضرت سجاد، تنور خولی، طفلان مسلم، ابزارآلات کربلا، غرفه‌ی آثار اعضا با موضوع ابزار جنگی کربلا و نمایش هفتادو شمع روشن، نماد از هفتادو شهید کربلا بود.
همچنین 19 اثر نقاشی مهدی فلاح عضو مرکز فرهنگی هنری شهرستان تفت در کنار آثار اعضای مرکز فرهنگی هنری آسفیچ به نمایش گذاشته شده بود.
آوای چاووشی‌خوانی ناصر خانی‌زاده، اجرای تعزیه امام حسین (ع) توسط گروه تعزیه‌خوانی چهارده معصوم روستای کوشک از توابع شهرستان بافق و  شعرخوانی عذرا تیموری عضو مرکز فرهنگی هنری آسفیچ، شور و حال سومین یادآوره‌ی یک جرعه آسمان را عاشورایی‌تر کرد.
در پایان این برنامه از دکتر سنگری میهمان ویژه‌ی برنامه و عوامل اجرایی این یادآواره‌ی عاشورایی تجلیل و تقدیر شد.
گفتنی است دکتر محمدرضا سنگری از جمله متفکران، پژوهش‌گران و ادیبان برجسته‌ی ادبیات عاشورایی است که صاحب تالیفات بسیاری از جمله کتاب‌های "آئینه‌داران آفتاب، چهل روز عاشقانه،آینه در کربلاست، سوگ سرخ، راز رشید، عاشورایی‌ها، ماه در آب و ..." است.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا