استاندار یزد خاطر نشان کرد: انتظار این است که ظرف 20 روز آینده نقشه راه توسعه استان به صورت نهایی و جامع تدوین شود تا به طور کامل معرف ابعاد و ویژگی های شخصیتی، فکری، برنامه ریزی و فرهنگی همه گروه های زیر مجموعه خود باشد تا در کشور به عنوان سرآمد معرفی گردد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد: "سید محمد میر محمدی" صبح دوشنبه 24 آذرماه در نشست بررسی نقشه راه توسعه استان که در سالن زنده یاد حمیدیا برگزار شد، ضمن تسلیت اربعین حسینی و آرزوی پیشرفت بیشتر امور و تشکر از افرادی که در تدوین این سند جدید استان تلاش کردند گفت: همه کارها باید با فکر جمعی سامان گیرد و علت پرداختن ما به موضوع نقشه راه جدید استان این بود که در آستانه تدوین برنامه پنجم توسعه قرار داریم لذا باید در مجموعه برنامه ریزان استان آمادگی لازم ایجاد شود و در عین حال این امر نوعی یاد آوری به دست اندر کاران برای توجه به ضروت های کار است که در قالب هم فکری صورت های مطلوب تر نسبت به وضعیت موجود بررسی شود.
استاندار یزد در این مراسم اظهار کرد: تفاوت هایی که در موقعیت های زمانی وجود دارد ما را یاری می کند تا به برنامه جدید رو بیاوریم ، وضع ده سال قبل با امروز یکسان نیست، وضعیت موجود و آمار های جدید با ده سال قبل تغییر داشته است، رویکردهای جدید به طور مثال سیاست های اقتصاد مقاومتی و الگوی پیشرفت اسلامی و ایرانی که قبلا مورد توجه نبود امروزه باید در سیاست ها و برنامه های نقشه راه جدید مورد توجه جدی تری قرار گیرد چرا که می خواهیم هویت اسلامی و ایرانی در بدنه امور شکل گیرد.
وی افزود:مطمئنا به فرصت های جدیدی نسبت به گذشته رسیده ایم، دانش و تکنولوژی هم با گذشته متفاوت است لذا باید بر اساس دانش جدید برنامه ریزی شود و دولت هم بر اساس مباحث اقتصادی بحث مشارکت بخش خصوصی را دنبال می کند، بنابراین در برنامه ریزی باید نسبت به گذشته این موضوع پر رنگ تر دیده شود، لذا بر این اساس برنامه ریزی تغییر خواهد کرد و با این رویکرد برنامه را برای پنج سال آینده طرح می کنیم ونقشه و راه جدیدی را به تناسب تغییرات خواهیم داشت و کوتاه ترین، به صرفه ترین راه و کم هزینه ترین راه را باید انتخاب کنیم و این در واقع نقشه راه ما خواهد بود تا با هزینه پایین و سرعت مناسب از وضع موجود به وضع مطلوب برویم.
وی در ارتباط با مبحث توسعه متوازن تصریح کرد:دولت تدبیر و امید توسعه متوازن را مورد تاکید قرار داده و وزارت کشور هم بر همین موضوع بیشتر تاکید دارد و با توجه به اینکه استان یزد جزء دو منطقه هفت که شامل استان های اصفهان و یزد و چهار محال و بختیاری است و منطقه پنج که محور شرق را تشکیل می دهد، قرار دارد بنابراین ما در زمینه توسعه منطقه ای باید مواردی که مربوط به منطقه هست را هم لحاظ کنیم و شاید این موضوع قبلا مطرح نبوده ولی امروز به تعاملاتی که باید در همه زمینه ها با منطقه محورشرق داشته باشیم اعم از کرمان و خراسان جنوبی و شمالی و رضوی و سیستان و بلوچستان توجه شود.
عالی ترین مقام اجرایی استان تاکید کرد: محور های کیفی توسعه استان به طور جامع دیده شده است و البته می تواند اولویت بندی شود، بنابراین باید محور های کمی هم مورد توجه بیشتری قرار گیرد، البته در برخی برنامه ریزی های کمی و کاستی هایی وجود داشته است لذا باید آسیب شناسی در خصوص برنامه ها انجام شود و در برنامه جدید باید آسیب شناسی برنامه های قبلی هم لحاظ شود تا مشخص شود نواقص قبلی از کجا بوده و آیا اهداف کمی بلند پروازانه بوده است؟ یا در عملکرد مشکل داشته ایم تا در برنامه جدید کاستی ها تکرار نشود و به این شکل نقشه راه زیبنده استان تهیه شود.
استاندار یزد در پایان تصریح کرد: انتظار این است که ظرف 20 روز آینده نقشه راه توسعه استان به صورت نهایی و جامع تدوین شود تا به طور کامل معرف ابعاد و ویژگی های شخصیتی، فکری، برنامه ریزی و فرهنگی همه گروه های زیر مجموعه خود باشد تا در کشور به عنوان سرآمد معرفی گردد.


معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار:
با نظر استاندار محترم از همه ظرفیتها برای تدوین نقشه راه توسعه استان استفاده شده است


گفتنی است در ابتدای این دیدار" بابایی" معاونت برنامه ریزی و اشتغال استانداری یزد، ابلاغ تهیه و تدوین این نقشه راه را منوط به دستور 6 ماه قبل استاندار یزد دانست و خاطر نشان کرد: مقرر شد طبق نظر استاندار یزد، در مجموعه استان همه ظرفیتها به کار گرفته شود تا سند کاملی تحت عنوان نقشه راه توسعه استان به دست آید و به همین منظور کارگروه هایی تحت نظر مدیران کل اجرایی و فرمانداران شهرستانها تشکیل شد .
وی افزود: هم اکنون 7 محور در نقشه راه جدید استان تعریف شده که برگرفته از محورهای اعلام شده از سوی استاندار محترم در بدو تصدی سمت استانداری یزد است و در این برنامه 7 سند موجود استان نیز شامل اسناد سلامت، توسعه حمل و نقل، توسعه گردشگری و... نیز خلاصه نویسی شده است.
معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار یزد ادامه داد: الزامات تدوین نقشه راه توسعه استان نیز شامل " تدوین برنامه ششم توسعه کشور"، " مصوبات شورای برنامه ریزی استان" و " تاکیدات استاندار محترم" بوده است.
وی از جمله اهداف تدوین نقشه راه توسعه استان را، " داشتن مبانی نظری قوی در ارتباط با 7 محور اولویت دار استان"،" ایجاد بانک طرح و پروژه های کلیدی استان"،" تعامل مناسب و عملیاتی با سند آمایش استان" و" تعیین جهت گیری های توسعه استان" دانست .










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا