رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

سيدمحمد ميرمحمدي همراه با معاونان استانداري ساعت 15 روز شنبه 15/9/93 به منظور ارائه گزارش و پاسخ به سئوالات اصحاب رسانه و نمايندگان خبرگزاري‌ها و سايت‌ها در نشست خبري در سالن شهيدمحمد منتظرقائم استانداري يزد شركت نمودند.
بعد از تلاوت آياتي از قرآن كريم و نواختن سرود جمهوري اسلامي ايران استاندار با تبريك فرا رسيدن 16 آذر روز دانشجو ياد و خاطره خبرنگاراني كه در حادثه سقوط هواپيما جانشان را از دست داده بودند گرامي داشت و به تفصيل در مورد مسئله آبرساني به استان، كشاورزي، صنعت و نشست‌هاي متعددي كه با پزشكان، ‌نخبگان استان، صنعتگران، تجار، و اقداماتي كه در جهت توسعه پارك‌هاي علم و فناوري و شهرك‌هاي صنعتي انجام شده بود مطالبي بيان كرد و اظهار اميدواري نمود بحث دارالعلم ودارالعبادگي و قنات و قنوت و قناعت و شهرت استان را نه تنها بايد حفظ كرد بلكه بايد توسعه و گسترش داد از علما و مفاخر يزد تجليل نمود و از برگزاري همايش‌هايي به منظور بزرگداشت شهيد دكتر سيدرضا پاك‌نژاد و دكتر رضا داوري اردكاني كه مي‌تواند معرفي الگوهايي براي دانشجويان باشد و از تعامل با روحانيون، ائمه جمعه و جماعات، دانشگاهيان، ‌فرهيختگان، هيات‌هاي عزاداران حسيني و گروههاي مختلف با سليقه‌هاي گوناگون سياسي گزارشي ارائه و اعلام نمود در مدت يكسال 1286ملاقات با اشخاص حقيقي و حقوقي داشته كه چهل درصد آن مربوط به مسائل فرهنگي و واحدهاي ديني و در نهايت بنا بر استفاده از تجارب ديگران بوده است.
ميرمحمدي همگان را به قانون مداري و حركت در مسير ضابطه‌ها سفارش نمود و گفت: بناي مسئولان در استانداري اين است كه اقداماتشان در جهت رفاه و آسايش عموم مردم باشد و منطقه‌اي تصميم نخواهند گرفت و از جمله اظهار داشت:
«ما انتقادپذير هستيم و از انتقاد استقبال مي‌كنيم و از همه مديران خواهش و درخواست كردم از انتقاد استقبال كنند، به دو دليل پافشاري دارم، يكي اينكه حال و هواي تازه‌اي به كار مي‌دهد، سبب مي‌شود ايرادهاي جزئي روشن شود و توسط مديران رفع شود و همچنين مديريت موثرتري را دنبال كنند.... ولي در كنار انتقادپذيري يك خواهشي اينجا از رسانه‌ها كرده بودم كه امانت‌دار خوبي باشند، الآن هم همين خواهش را دارم، هر چه با مردم رو راست‌تر بشويم، بيشتر ما را قبول دارند، اگر رسانه‌اي مطلبي خلاف واقع منعكس كند اعتماد خودش را در جامعه از دست مي‌دهد، ما اين بي‌اعتمادي را مضر مي‌دانيم، بايد مردم از يك رسانه و ظرفيت اطلاع‌رساني كه در خود دارد بهره ببرند،......رسانه‌ها انتقاد كنند مشكل مسئولين برطرف مي‌شود، مسئولين هم در پاسخگويي وجه جدال پيدا نكنند بهتر است،. از ديگر امور تعامل در همه گروههاي سياسي و اجتماعي بود، همه گروهها برايمان برابر و عزيز و محترم بوده و هستند، تفاوتي بين گروههاي سياسي قائل نشديم،.....در اين زمينه همه تلاشمان اين بوده كه انصاف را رعايت كنيم و در ارزيابي خودمان اين كار را كرديم اگر غير از اين است، يادآوري كنند تا ما موارد را رعايت كنيم، لازم مي‌دانم از همه طيف‌هاي سياسي و اجتماعي صميمانه تشكر كنم، حضورشان و فعاليتشان و همكاريشان حتي انتقادهايشان و بعضي مواردي كه ممكن است از نظر بعضي درست نباشد،. ......من از هيچ يك از گروه‌ها چه آنهايي كه تعريف و تمجيد مي‌كنند و يا بد مي‌گويند حتي دلخور نشدم، به هرحال اين زمينه يك نوع معرفي است، هر كس و هر رسانه‌اي، هر گروه و هر طيف از اين طريق خودش را معرفي مي‌كند، اين را كمك به جامعه مي‌دانم و از همه اينها استقبال كردم و از همه دوستان خواستم كه اين به نفع جامعه است استقبال كنيد، طوري نباشد اگر يك ذره ما را زير سوال بردند ناراحت شويم، ما بايد خودمان را تقويت كنيم و فعالتر شويم، دوستان در اين زمينه تا مي‌توانند فعال شوند،...
من هم اصولگرا و هم اعتدال‌گرا و هم اصلاح‌طلب هستم، بعضي‌ها نتوانستند بپذيرند كه هر سه با هم.(ممكن است)..... اصول‌گرا هستم براي اينكه در زندگي اصول دارم، مبتني بر اصول زندگي مي‌كنم در چارچوبه احكام اسلامي و ديني و اعتدال‌گرا هستم براي اينكه اهل افراط و تفريط نيستم، احساسي عمل نمي‌كنم، با فكر جلو مي‌روم، نه در خيلي موارد تحريك مي‌شوم كه از خود بيخود بشوم و نه خيلي مسائل حالت ياس و نااميدي به من مي‌دهد، اصلاح‌طلب هستم براي اينكه پيرو حضرت محمد(ص) هستم كه مي‌گويد مومن نبايد فردايش مثل امروزش باشد، روند جامعه روند اصلاحي است، ما مگر با 50 سال قبل يكي هستيم.، ده سال آينده هم خوب اصلاحات ديگري خواهيم داشت در سيستم‌هاي مختلف، شرايط ده سال قبل مگر شرايط امروز است...»
در بخش بعدي كه استاندار به سئوالات اصحاب رسانه و خبرنگاران پاسخ مي‌داد نگارنده اين سطور با تشكر از برخورد نيكو، بيان فاخر و حسن خلق سيدمحمد ميرمحمدي مسائلي را مطرح و از جمله به اقدام شتابزده دولت در گران كردن نان اشاره نمود. اگر روزنامه نگاري در هر شماره از نشريه‌اش درباره مشكلات مردم، تبعيضات ناروا، اختلافات موجود طبقاتي، فساد اقتصادي و احياناً سهل انگاري و ضعف مديريت بعضي از مسئولان مطلبي بنويسد در واقع به وظيفه اصلي خود عمل كرده است. مديران نيز برابر با بند 2 اصل سوم قانون اساسي موظف هستند از مطبوعات و رسانه‌هاي گروهي و ديگر وسايل ارتباطي براي بالا بردن سطح آگاهي‌هاي عموم استفاده كنند.
«...در دولت گذشته مي‌گفتيم هر يك از مايحتاج عمومي اعم از ميوه‌ها و حبوبات و انواع گوشت‌هاي سفيد و قرمز وقتي گران شود مردم آن را از سفره خود حذف مي‌كنند اما نان را كه نمي‌توان از سفره كوچك مردم حذف كرد كه ديگر سفره‌اي نمي‌ماند!
دولت بايد به جاي افزايش قيمت نان، يارانه‌بگيران غيرمستحق كه در يك مرحله تعداد آنان را حدود 10 ميليون نفر اعلام كرد از چرخه دريافت يارانه حذف مي‌كرد كه پرداخت وجوه يارانه به آنان خارج از ضابطه و قاعده انصاف و عدالت است و قطعاً غيرنيازمند آن وجوه را در جهتي هزينه مي‌كند كه مسير اسراف و تبذير است و در كلان كشور سرمايه عظيمي گويي به يغما رفته است. آيا پس از گران شدن نان كنترل قيمت اجناس ديگر ميسر است و به بهانه‌هاي واهي همه چيز گران نمي‌شود؟
در حال حاضر اجناس مورد نياز مردم در هر مغازه و فروشگاه قيمتي و نرخي دارد كه نشان مي‌دهد نظارت كافي بر اصناف و فروشندگان وجود ندارد. اينكه مسئولان، آمار ارايه كنند كه هر روز نرخ تورم كاهش يافته است اولين نشانه‌اش بايد قدرت خريد بيشتر اقشار مردم به ويژه گروه‌هاي آسيب‌پذير و نيازمند باشد و سفره غذاي توده‌ها در اقصي نقاط كشور و شهرهاي كوچك و روستاها و مناطق محروم گسترده شود.
صد البته هيچكس منكر خدمات ارزشمند دولت در زمينه‌هاي بهداشت و درمان و بيمه سلامت و امثال آن نيست اما افزايش 30 درصدي بهاي نان كاري شتابزده و عجولانه است كه جز فشار بيشتر بر مردم ضعيف و نيازمند و فقير نتيجه‌اي ندارد.»1
-محمدرضا بابايي معاون برنامه‌ريزي استانداري درباره ضرورت گران كردن بهاي نان توضيحاتي ارائه كرد اما بر اين امر صحه گذاشت كه گروه آسيب پذير جامعه از اين تصميم با سختي بيشتر روبرو خواهند شد و در نهايت قول مساعد داده شد درخواست و پيشنهاد آيينه يزد از طريق استانداري به نهاد رياست جمهوري ارسال گردد.
اميد آن كه مشاوران دكتر حسن روحاني و دولتمردان و نمايندگان كه قانوگذار هستند و نان هم قوت اصلي اكثريت آنان نيست، هنگام افزايش قيمت هر چيز، بويژه نان به وعده شيب كند دولت تدبير و اميد توجه و عنايت داشته باشند. چون افزايش سي، چهل درصدي و بيشتر، كمر بسياري از مردم جامعه را كه ولي نعمت مسئولان و دولتمردان هستند مي‌شكند.
مجدداً از استاندار كه انتقادپذير مي‌باشد و اصحاب رسانه‌ها را تشويق به اين امر مي‌نمايد درخواست مي‌گردد طي دستورالعملي به روسا و مديران سازمان‌ها و نهادهاي دولتي ابلاغ نمايند روابط عمومي‌هاي ادارات موظف باشند هر گاه انتقاد منطقي از آنها شد و يا مردم درخواست قانوني و به جا از مدير و مسئولي داشتند خود را پاسخگو بدانند. در غير اين صورت مكرراً و بارها گفته مي‌شود: مردم! روزنامه‌نگاران! انتقاد كنيد اما وقتي كسي توجه نمي‌كند چه نفعي براي جامعه خواهد داشت؟ به عنوان نمونه از مصاديقي كه مي‌توان ذكر كرد انتقاداتي است كه اخيراً در چند شماره اين هفته نامه و يا ديگر مطبوعات از شهرداري يزد به عمل ‌آمده و كسي هم جوابگو نيست!!.
مگر اينكه نويسنده، منتقد، مدير مسئول آنقدر بنويسد و تا به نطق در آوردن و پاسخ گو كردن فرد و اداره‌اي كه از وي انتقاد گرديده روش آيينه يزد را ادامه دهد و بنا را بر قول لسان الغيب حافظ بگذارد كه:
دست از طلب ندارم تا كام من برآيد
يا تن رسد به جانان يا جان زتن برآيد

مديرمسئول

پي نوشت ها:
1- آيينه يزد شماره 391 مورخ 12/9/93

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا