صادقی خبرنگار : سعیدرضا کریم‌نژاد،  در جلسه اعضای هیئت مدیره انجمن کاشی و سرامیک استان یزد با تاکید بر نقش و اهمیت علم و فن‌آوری در رشد و توسعه صنعت به ویژه صنعت کاشی و سرامیک اظهار داشت: صنعت کاشی و سرامیک ایران جزو اولین‌های دنیا است و در این میان استان یزد در بین شهرهای ایران رتبه نخست را در این صنعت به خود اختصاص داده و هم‌اکنون حداقل 50 درصد ظرفیت کاشی و سرامیک ایران در استان یزد تولید می‌شود.

وی با اشاره به رشد فزاینده تغییرات در همه زمینه‌ها به ویژه فناوری و تکنولوژی که آهنگ زندگی و فرآیند تولید را تغییر داده است، عنوان کرد: عوامل سنتی تولید مانند منابع طبیعی و نیروی کار و سرمایه، اهمیت خود را از دست داده و اقتصاد را از شکل سنتی به شکل دانشی تغییر داده است و دانش یکی از ابزارهای توسعه است و بدون دانش و پژوهش هیچ تحولی در امور اقتصادی، اجتماعی و صنعتی به وجود نمی‌آید.

کریم‌نژاد تأکید کرد: دانشگاه به مثابه نهاد تولیدکننده دانش و صنعت به عنوان نهاد توسعه دهنده فناوری نقش محوری در فرآیند تبدیل علم به فناوری را دارند بنابراین ارتباط میان این دو نهاد بسیار مهم و حیاتی است و پارک‌های علم و فناوری حلقه ارتباطی میان دانشگاه و صنایع هستند و از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان همچنین شرکت‌هایی که در زمینه تجاری‌سازی دانش فعالیت می‌کنند، می‌توانند نقش مؤثرتری در قطع وابستگی ما به بیگانگان داشته باشند.

وی تصریح کرد: پارک‌های علم و فناوری برای برقراری ارتباط میان دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، تولیدی و صنعتی و فرصت‌های شغلی بازار کار و ایجاد مهارت همچنین تبدیل ایده به محصول، توسعه فناوری و خلق فرصت‌های شغلی جدید دارای اهمیت است.

دبیر انجمن کاشی و سرامیک کشور افزود: بنابراین ضرورت ایجاب می‌کند کلیه مدیران دستگاه‌های اجرایی استان و مدیران صنایع به ویژه فعالان عرصه کاشی و سرامیک برای شتاب دادن به روند توسعه همه‌جانبه استان یزد نهایت همکاری را با پارک علم و فناوری یزد به عمل آورند و زمینه‌های لازم را برای شکل‌گیری و راه‌اندازی مرکز علم و فن‌آوری کاشی و سرامیک مهیا کنند.

معاون پارک علم و فن‌آوری یزد نیز در این نشست با اشاره به نقش پارک‌ها در کمک به افزایش ثروت در جامعه از طریق توسعه اقتصاد دانش‌محور اظهار داشت: حمایت از ایجاد و توسعه شرکت‌های فناور و تجاری سازی نتایج تحقیقات از مهم‌ترین رسالت‌ها و اهداف پارک علم و فناوری یزد است.

شکوهی افزود: توسعه فعالیت‌های کارآفرینی فناورانه سازگار با ویژگی‌های اقلیمی و قابلیت‌های منطقه و تسهیل در انتقال فناوری از مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی به مراکز اجرایی و تولیدی از مهم‌ترین اولویت‌های پارک علم و فن‌آوری استان یزد است.

 در این جلسه مقرر شد در راستای اجرای سیاست استفاده بهینه از امکانات، استعداد و توانایی‌های پارک علم و فناوری یزد در راستای رفع نیازهای پژوهشی و تحقیقاتی انجمن صنفی کاشی و سرامیک ایران در کلیه حوزه‌ها اقدامات لازم اجرایی و عملیاتی صورت گیرد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا