یزدفردا: – سرپرست معاونت عملیات فرماندهی انتظامی استان یزد درگفت و گو با خبرنگار پلیس از شهروندان خواست هنگام تحویل مدارك به ماموران انتظامی از آنها رسید دریافت كنند.

سرهنگ "مهدی رجایی" در تشریح جزئیات این خبر گفت : یگان های اجرایی و عملیاتی ناجا در راستای انجام وظایف ذاتی و قانونی و برخورد با جرائم از جمله تخلفات راهور ، سوانح و تصادفات رانندگی ، دستگیری ها و…نسبت به اخذ مدارک ، اسناد و همچنین توقیف اموال شهروندان اقدام می نمایند.

رجایی با بیان اینكه ،  هیچ یك  از ماموران ناجا مجاز به دریافت ، توقیف ، ضبظ و ابطال اموال ، وسایل نقلیه و مدارک شناسایی هویتی شهروندان نمی باشند مگر اینکه مصادیق آن در قانون تصریح شده باشدگفت : ماموران  در قبال اقدام قانونی نیز موظف به تنظیم صورتجلسه و تحویل رسید به ذی نفع خواهند بود.

وی در ادامه به مصادیق اخذ مدارك اشاره كرد و گفت : قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال  1389 اشعار می دارد:((ماده7: بند 1) چنانچه متخلف دارای 30 نمره منفی باشد گواهینامه او به مدت سه ماه ضبط و در پایان مدت مزبور با پرداخت چهارصد هزار ریال جریمه نقدی به نفع خزانه عمومی مسترد می شود.

وی افزود: با توجه به بند2این ماده پس از اعمال مقررات موضوع بند یک چنانچه در اثر ارتکاب تخلفات جدید 25 نمره منفی به متخلف تعلق گیرد گواهینامه فرد متخلف  به مدت شش ماه ضبط و پس از انقضاء مدت مزبور به پرداخت ششصد هزار ریال به نفع خزانه عمومی مسترد می گردد.

رجایی به ماده 9 این بند نیز اشاره كرد و گفت : در صورتی که هیچ یک از مدارک مورد نیاز به همراه راننده نباشد ماموران راهنمایی و رانندگی می توانند تا زمان ارائه مدارک خودرو را متوقف نمایند و در صورتی که یکی از مدارک فوق یا شناسنامه یا کارت شناسایی معتبر به همراه راننده باشد ماموران مذکور موظفند با اخذ مدرک مذکور و ارائه رسید بدون توقف وسیله نقلیه راننده را ملزم به ارائه سایر مدارک و استرداد مدرک اخذ شده نمایند.

سرپرست معاونت عملیات فرماندهی انتظامی استان یزد ادامه داد:   در مواردی که قرائن و شواهد حاکی از حالت مستی یا استفاده راننده از مواد مخدر و روانگردان باشد ماموران موضوع ماده 2 این قانون با استفاده از تجهیزات لازم نسبت به تشخیص این حالت اقدام می نمایند و در صورت اثبات حالت مستی و بی ارادگی حاصل از مصرف مسکرات و مواد مخدر و روانگردان از رانندگی فرد مورد نظر جلوگیری و ضمن صدور قبض جریمه به مبلغ دو میلیون ریال و ضبط گواهینامه به مدت شش ماه توسط نیروی انتظامی جهت اقدام قانونی به مرجع صالح قضایی معرفی می شوند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا