طرح مدارس حامی دیابت در همایشی یک روزه به صورت پایلوت در مدارس استان یزد آغاز شد.

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل  آموزش وپرورش استان یزد، طرح مدارس حامی دیابت در همایشی یک روزه به صورت پایلوت در مدارس استان یزد آغاز شد.

این طرح با حضور مشاور مدیرکل دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش ، مدیر کل آموزش وپرورش استان، نماینده شرکت حامی طرح ، شرکت سانوفی و مدیر مرکز دیابت استان یزد وبا شعار دیابت، پیشگیری امروزدر سالن همایش های باقر العلوم(ع) یزد برگزارشد.

52 درصد کودکان در آستانه ورود به مدرسه دچار چاقی هستند

مشاور مدیرکل دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش در مراسم افتتاحیه طرح مدارس حامی دیابت در یزد گفت: بر اساس آمار، 52 درصد از کودکان بدو ورود به مدرسه در کشور دارای اضافه وزن و چاقی هستند که این آمار خطر ابتلا به دیابت را به شدت افزایش داده است.

ملوک متقیان اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش همواره به دنبال این بوده تا جای سلامت را در مدارس باز کند و برنامه‌های حوزه سلامت در این وزارتخانه هر سال قانونمند‌تر می‌شود.

وی عنوان کرد: به تازگی تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امضا شده که اجرای بندهای موجود در آن، کار در مدارس را برای ما تسهیل می‌کند.

متقیان بیان کرد: آموزش و پرورش خریدار سلامت است و هر گروه و بخشی که در این زمینه قدم بردارد، مورد حمایت این وزارتخانه قرار خواهد گرفت و نمونه آن نیز شرکت سانوفی است که در حوزه دیابت کودکان وارد عمل شده است.

مشاور مدیرکل دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: هرچه نگاه خود را در همه زمینه‌ها در امر سلامت توسعه دهیم، به موفقیت‌های بیشتری دست خواهیم یافت و معتقدیم موضوع سلامت منحصر به وزارت بهداشت نیست و همه وزارتخانه‌ها باید به موضوع سلامت نگاه ویژه داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه شاهد شیوع بیماری دیابت در جامعه با سرعت بالایی هستیم، عنوان کرد: اکنون بر خلاف گذشته، کودکان نیز در معرض خطر دیابت قرار گرفته‌اند و از آنجا که چاقی، کم‌تحرکی، تغذیه نامناسب و... از عوامل بروز دیابت هستند، کودکان در بدو ورود به دبستان مورد پایش قرار گرفته‌اند.

متقیان خاطرنشان کرد: بر اساس آمار موجود در سال جاری 52 درصد کودکانی که در آستانه ورود به مدرسه مورد آزمایش‌های مختلف قرار گرفته‌اند، دارای اضافه وزن و چاقی هستند که این کودکان مستعد ابتلا به دیابت هستند و این آمار به شدت نگران کننده است.

این مسئول با اشاره به اینکه والدین، دانش‌آموزان و اولیای مدرسه، سه رکن اساسی در بهبود وضعیت سلامت دانش‌آموزان به شمار می‌روند، تصریح کرد: برای اینکه دانش‌‌آموزان را افرادی سلامت پرورش دهیم، باید آگاهی‌های لازم به این سه رکن داده شود.

وی با تاکید بر اینکه سبک زندگی بیش از هر چیز دیگری در شیوع ابتلا به دیابت موثر بوده است، اظهار داشت: اگر بررسی لازم صورت گیرد، می‌بینیم که سبک زندگی امروز با بی‌تحرکی، اضافه وزن، تغذیه نامناسب همراه است و این رویه باید اصلاح شود.

متقیان بر اصلاح الگوی مصرف موادغذایی تاکید کرد و افزود: در گام نخست در مدرسه، پایگاه‌های تغذیه سالم راه‌اندازی شده و بوفه‌ها دیگر اجازه ندارند هر نوع ماده غذایی را به عنوان خوراکی و تنقلات در بوفه‌ها توزیع کنند بلکه بوفه‌ها به پایگاه‌های تغذیه سالم تبدیل شده‌اند.

وی با بیان اینکه گرچه دانش‌آموزان اگر آگاهی‌های لازم در مورد تغذیه را نداشته باشند، اقدام به تهیه مواد خوراکی ناسالم خارج از مدرسه می‌کنند، عنوان کرد: قبل از هر چیز باید آموزش و آگاهی به دانش‌آموزان داده شود تا آنها با استفاده از قدرت اختیار خود، الگوهای تغذیه‌ای خود را اصلاح کنند.

مشاور مدیرکل دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش اظهار امیدواری کرد: با همکاری والدین و اولیای مدرسه، بتوانیم مشکل دیابت و اضافه وزن را در مدارس حل کنیم.

نقش مربیان بهداشت در پیشگیری از دیابت قابل توجه است

همچنین معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان یزد در ادامه این همایش با اشاره به تسری شیوع دیابت به سنین دانش‌آموزی گفت: نقش مربیان بهداشت در پیشگیری و کنترل بیماری دیابت بسیار تاثیرگذار و قابل توجه است.

عباس دهقان ظهراظهار داشت: امروز آغاز طرحی را رقم می‌زنیم که ضرورت اجرای آن بر کسی پوشیده نیست زیرا دیابت نه تنها در استان یزد بلکه در کشور به شدت و به سرعت در حال شیوع است.

وی با بیان اینکه سن ابتلا به دیابت به شدت کاهش یافته است، عنوان کرد: آموزش و پرورش با وجود ظرفیت خوب خود که همان نیروهای متعهد و کارآمد است، می‌تواند بستر مناسبی برای اطلاع‌رسانی و پیشگیری از مباحث مختلفی باشد که امروز در جامعه ما می‌گذرد.

دهقان اظهار امیدواری کرد: طرح مدارس حامی دیابت در استان یزد که رشد زیادی در زمینه بیماری دیابت داشته است، موفق اجرا شود زیرا همه ما در زمینه پیشگیری از بیماری‌هایی نظیر دیابت مسئول هستیم.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان یزد تاکید کرد: با همراهی مربیان بهداشت و مدیران مدارس، بتوانیم بحث پیشگیری از دیابت همچنین نحوه برخورد با دانش‌آموزان دیابتی را به خوبی پیگیری کنیم.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد: برنامه‌های آموزشی برای مربیان بهداشت در زمینه بیماری‌های مختلف از جمله دیابت مستمر و ادامه‌دار باشد.

آمار شیوع دیابت در سنین زیر 30 سال به 18 درصد رسیده است

رئیس مرکز تحقیقات دیابت استان یزد نیز در این همایش گفت: متاسفانه آمار شیوع دیابت در سنین زیر 30 سال به 18 درصد رسیده است.

مسعود رحمانیان اظهار داشت: این گردهمایی گرچه نخستین گام برای پیشگیری و درمان دیابت نیست، اما امیدواریم نخستین برنامه مستمر در این حوزه باشد.

وی عنوان کرد: آمارها نشان می‌دهد از هر چهار بیماری که دیابت در آنها تشخیص داده می‌شود، سه نفر در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند و با توجه به اینکه ایران نیز کشوری در حال توسعه است و زندگی در آن به سمت ماشینی شدن پیش می‌رود، تبعات آن نظیر بیماری‌هایی مثل دیابت در این کشورها بیشتر است.

رحمانیان ادامه داد: استان یزد شیوع بیشتری در دیابت نسبت به سایر استان‌ها داشته و در 15 سال گذشته، آمار شیوع دیابت در سن زیر 30 سال در این استان از 14 درصد به 18 درصد رسیده است.

رئیس مرکز تحقیقات دیابت استان یزد عنوان کرد: سن شروع دیابت نیز در این استان و حتی در کل کشور در حال کاهش است و کودکان و نوجوانان بسیاری مبتلا به دیابت نوع 2 می‌شوند.

وی، تغذیه ناسالم و الگوهای تغذیه‌ای سالم را عامل اصلی شیوع دیابت در سنین پایین اعلام کرد و افزود: کم‌تحرکی، اضافه وزن و تغذیه ناسالم امروزه در کودکان نیز به شدت افزایش یافته است.

رحمانیان اظهار امیدواری کرد: بتوانیم از شیوع دیابت در این سنین جلوگیری کنیم اما تحقق این امر مستلزم برنامه‌ریزی و استمرار در اجرای برنامه‌هاست.

این پزشک فوق تخصص غدد تصریح کرد: آموزش‌ها در راستای تغذیه مناسب و پیشگیری از بیماری‌هایی نظیر دیابت باید از کودکی آغاز شود و باید کودکانمان را طوری آموزش دهیم که این آموزش منجر به پیشگیری از بیماری شود.

وی، بهترین جمع برای ارائه آموزش‌های پیشگیرانه را جمع مربیان بهداشت مدارس دانست و افزود: برای اینکه عادات غلط تغذیه در کودکان و نوجوانان اصلاح شود، باید ابتدا از مدارس آغاز کنیم و وزن، تغذیه و تحرک دانش‌‌آموز باید مورد توجه قرار گیرد.

رحمانیان اظهار امیدواری کرد: در سال‌های آینده بتوانیم در مدارس، جشن پایان شیوع بیماری دیابت را برگزار کنیم.

پایه حل مشکلات جامعه باید در مدارس گذاشته شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد نیز در ادامه با اشاره به برخی مشکلاتی که امروز مبتلابه جامعه است، گفت: پایه حل بسیاری از این مشکلات باید در مدارس گذاشته شود.

محمدحسین لطفی اظهار داشت: 10 سال قبل می‌گفتیم باید روی مقوله دیابت از 40 سال به بالا کار کنیم، اما اکنون دامنه شیوع آن به دهه دوم و سوم عمر رسیده است.

وی افزود: نیاز امروز جامعه به ویژه در سنین کودکی و نوجوانی، آگاهی دادن، غربالگری و درمان است و در هر گروه از این موارد لازم است به حوزه نوجوانان ورود کنیم.

لطفی با بیان اینکه جامعه ما در حال توسعه و در حال گذر از مقطعی حساس است، بیان کرد: تغییر وضعیت جمعیتی، توسعه صنعت، ماشینی شدن زندگی و ... سبک زندگی انسان‌ها را تغییر داده و سبب کم‌تحرکی آنها شده و زمانی که انواع غذاها وارد زندگی شد که قبلا در برنامه غذایی ما نبود،‌ دستاورد آن فرزندان چاق و دارای دیابت است.

وی تاکید کرد: استرس نیز در زندگی ماشینی وجود دارد و در این گذار سلامت، گرایش به دخانیات نیز به شدت وجود دارد و این ریزفاکتورها، دیابت، فشار خون و بسیاری بیماری‌های دیگر را رقم می‌زند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد ادامه داد: جامعه‌ای که می‌خواهد به توسعه یافتگی برسد، گذر از این دالان برایش اجتناب‌نا‌پذیر است اما باید تلاش کنیم، این گذر با کمترین آسیب انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از کاهش بیش از پیش سن ابتلا به دیابت باید مراقبت‌ها در سه سطح انجام شود، عنوان کرد: دانش‌آموزان ما اکنون سطح آگاهی بسیار پایینی نسبت به دیابت دارند، ضمن اینکه آگاهی آنها نسبت به سایر بیماری‌ها نظیر ایدز نیز پایین است.

لطفی تاکید کرد: به ورزش و تحرک دانش‌آموزان باید بها داده شود و تغذیه در بوفه‌های مدارس نیز مورد بررسی قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه چهار بعد سلامت جسمی، روانی، معنوی و اجتماعی باید محقق شود، تصریح کرد: باید با یک نگاه تکلیف‌مدار در عرصه تحقق این چهار بعد سلامت وارد شویم.

لطفی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع مهم دیگری که می‌توان در مدارس به ویژه در مقطع دبیرستان به آگاهی رسانی نسبت به آن اقدام کرد، افزود: آمارهای جمعیتی به شدت نگران‌کننده است، زیرا در سه تا چهار دهه دیگر جمعیت ایران به 33 میلیون نفر می‌رسد و بخش اعظمی از این آمار نیز سالمند هستند.

وی با مقایسه کاهش باروری در کشورهای مختلف خاطرنشان کرد: نرخ کاهش باروری جمعیت در کشورهای اروپایی طی 30 سال اخیر، 31 درصد، در کشورهای جهان اسلام 40 درصد و در ایران 300 درصد بوده که این آمار بسیار نگران‌کننده است.

لطفی تاکید کرد: با ارائه آموزش به دانش‌آموزان به ویژه مقطع دبیرستان و فرهنگ‌سازی بر روی آنها، باید جمعیت ایران را در سالمندی در سال‌های اخیر نجات دهیم.

سن ابتلا به بیماری دیابت نوع یک هر روز در حال کاهش است

مدیر اجرایی واحد دیابت شرکت سانوفی نیز در این مراسم با معرفی یزد به عنوان استان پایلوت اجرای طرح مدرسه حامی دیابت اظهار داشت: فعالیت‌های مختلفی در این راستا در مدارس استان یزد اجرا می‌شود.

نیما واحدی افزود: سانوفی یک شرکت تولیدکننده دارو در فرانسه است که فعالیت آن در ایران از سال 2005 آغاز شده و علاوه بر فعالیت‌های دارویی در حوزه پیشگیری از بیماری‌هایی نظیر دیابت فعال است.

وی عنوان کرد: تمرکز و فعالیت سانوفی اکنون در زمینه کنترل و درمان دیابت است و علاوه بر دستگاه‌های کنترل کننده، داروهای خوراکی سانوفی نیز تا دو سال آینده به صورت دانش فنی وارد ایران می‌شود.

واحدی با بیان اینکه ممکن است یکی از وظایف سانوفی وارد کردن دارو به ایران باشد، افزود: به طور قطع در کنار فراهم کردن دارو، شرایط دسترسی به دارو برای همه اقشار جامعه و همکاری در زمینه ارتقای سلامت و بهداشت جامعه را نیز در دستور کار داریم.

مدیر اجرایی واحد دیابت شرکت سانوفی خاطرنشان کرد: یکی از پروژه‌هایی که در این زمینه به تازگی آغاز شده، کنترل سالک است و علاوه بر کنترل بیماری‌های سل و بیماری‌های عفونی را نیز در برنامه داریم.

وی با اشاره به تمرکز این شرکت بر روی دیابت عنوان کرد: 15 درصد از مبتلایان به دیابت، به دیابت نوع یک مبتلا هستند که متاسفانه سن ابتلا به این بیماری هر روز در حال کاهش است.

واحدی تصریح کرد: متاسفانه با وجود فراگیر شدن دیابت، هنوز آگاهی‌هایی که لازم است خانواده‌ها از آن برخوردار باشند، در اختیار آنها قرار نگرفته و امیدواریم مربیان بهداشت مدارس بتوانند با شرکت در دوره‌های آموزشی، اطلاعات مفیدی در اختیار دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها قرار دهند.

وی اظهار داشت: طرح مدارس حامی دیابت از امروز به صورت پایلوت در مدارس استان یزد آغاز شده و امیدواریم امروز شروعی باشد برای اینکه دیابت را بهتر بشناسیم و حامی کودکان دیابتی باشیم.

طرح مدارس حامی دیابت با شعار دیابت، پیشگیری امروز، مراقبت از آینده با همکاری مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت یزد و شرکت سانوفی اجرا شد.

 

 

 

 

 
     

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا