کارشناس مسئول گسترش معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به اجرای برنامه «تامین مراقبت های اولیه سلامت در حاشیه شهرها و سکونت گاههای غیررسمی و شهرهای بین20 تا 50 هزارنفر» گفت: به منظور اجرای این برنامه و ارائه خدمات سلامت مراکزی درمناطق مذکور ایجاد می شود و خدمات  از طریق واگذاری به بخش خصوصی ارائه می شود.

دکترمحمدجواد اکبریان ادامه داد: در این طرح کارشناسانی تحت عنوان کارشناس مراقبت سلامت خانواده در این مراکز مستقر می شوند و کل جمعیت منطقه را تحت پوشش  قرار داده، خدمات بهداشتی و درمانی به صورت فردی و جامعه محور به افراد ارائه می شود و در صورت نیاز، افراد به پزشک ارجاع داده می شوند و نظام ارجاع پیاده سازی می شود و در نهایت با ارائه برگ ارجاع خدمات سطح دوم را دریافت می کنند، سپس بازخورد بستری و اقدامات درمانی دریافت شده بیمار در مراکز مبداء بایگانی و سوابق پزشکی افراد ثبت و حفظ می شود.

اکبریان خاطرنشان کرد: کارشناسان مراقبت سلامت خانواده جمعیت منطقه را شناسایی کرده،افراد سالم، بیمار و در معرض خطر را مشخص کرده و خدمات مورد نیاز را ارائه می دهند.

وی با اشاره به حضور کاردانان سلامت محیط و کار در این مراکز تصریح کرد: این افراد در این مراکز وظیفه ارتقاء سلامت محل زندگی از لحاظ بهداشت محیط و حرفه ای را دارا هستند.

اکبریان ادامه داد: طبق برنامه ریزی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی جلسات متعددی در سطح وزارت خانه و استانی پیرو اجرای این برنامه انجام شده است و تا اکنون بیش از 40 درصد برنامه از جمله سرشماری مناطق به صورت کامل انجام شده است. همچنین مراکز ارائه خدمات شناسایی شده و مکانهای مراکز جدید نیز مشخص شده اند.

کارشناس مسئول گسترش معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد متذکرشد: در این برنامه پایگاههای بهداشتی به مراکز بهداشتی شهری تبدیل می شوند و از طریق بخش خصوصی خدمات ارائه می شود.

به گفته اکبریان این برنامه همزمان با سراسر کشور حدود اواخر آذرماه در یزد کلید می خورد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا