خانه پدر ادبیات کودکان ایران هنوز بلاتکیف است. خانه‌ای که می‌توانست تبدیل به موزه شود، اکنون روز به روز به ویرانی نزدیک‌تر می‌شود.این خانه هنوز در فهرست میراث فرهنگی ایران ثبت نشده است.
خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه میراث فرهنگی – خانه آذر یزدی هنوز در فهرست میراث فرهنگی ایران به ثبت نرسیده است. مالک این خانه که از قضا پسر خوانده آذر یزدی است، هیچ گونه همکاری با سازمان میراث فرهنگی انجام نداده و ملک را به قیمتی بسیار بالا برای فروش گذاشته است.
 
دوستداران آذریزدی، که با کتاب قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب خاطره‌های بسیار دارند، می‌گویند که این خانه قابلیت تبدیل شدن به گنجینه (موزه) ادبیات کودک یزد دارد، با این وجود آنچه امروز شاهد آن هستیم، ویرانی روز به روز این خانه است.
 
حسین مسرت، پژوهشگر با بیان اینکه اقدامات ثبت در فهرست آثار ملی این خانه به دلیل نبود همکاری از سوی مالک آن پیش نمی‌رود. خانه با قیمتی بسیار بالاتر از عرف معمول خانه‌های یزد به فروش گذاشته شده است. به نظر می‌رسد که پسر خوانده آذر یزدی علاقه‌ای به صیانت از این خانه و تبدیل آن به موزه ندارد.
 
شرافت، رییس سازمان میراث فرهنگی یزد هم اگر چه گفته بود که قرار است این خانه در فهرست آثار ملی ایران قرار بگیرد اما تا کنون اتفاقی در این زمینه نیافتاده است.
 
مهدی آذرخرمشاهی معروف به آذر یزدی در اسفند سال 1300 شمسی در محله خرمشاه یزد به دنیا آمد. پدرش علی اکبر، فرزند رشید از تازه مسلمانان آن محله بود. آذر یزدی سواد خواندن و نوشتن را نزد پدرش آموخت. او به گفته خودش، هیچگاه به هیچ مدرسه ای نرفته است. تا جوانی به کار زراعت و بنایی در خرمشاه مشغول بود و پس از آن به کارگاه جوراب بافی آقا رضا سعیدی در بازار خان یزد رفت. سپس به تشویق آقای سعیدی، کتابفروشی یزد را در همان بازار به راه انداخت.
 
آذریزدی به شوق دیدن کتاب های جدید و پیوند با مرکز نشر و چاپ در ایران، در سال 1323 شمسی به تهران کوچ کرد و بعد از مدتی که به عکاسی مشغول بود، در بنگاه های انتشاراتی گوناگون مانند امیر کبیر و اشرفی، به کار غلط گیری و تصحیح نمونه های چاپی می پرداخت. او تا حدود سال 1370 که در تهران بود، به این کار می پرداخت .پس از آن به یزد آمد و تا پایان عمر دراین این شهر در خانه پدری اش در محله خرمشاه زندگی کرد.
 
برخی آذر یزدی را پدر ادبیات کودکان ایران می دانند، ولی به هر حال او روشی نو را در بازنویسی قصه های کهن برای کودکان و نوجوانان ابداع کردو رویکردی دیگرگونه به ادبیات کودکان داشت؛ به حدی که می توان گفت تا پیش از آذر، کسی به این جدیت و پشتکار وارد مقوله ادبیات کودکان نشده بود.
 
آثار او نزدیک به 40 کتاب می رسد که معروف ترین آن ها دوره 8 جلدی قصه های خوب برای بچه های خوب، دوره 10 جلدی قصه های تازه از کتاب های کهن، مجموعه قند و عسل، مثنوی بچه خوب، قصه های ساده و مثنوی معنوی مولوی است.
 
آذریزدی در سال 1347 به سبب نگارش کتاب قصه های خوب برای بچه های خوب از سازمان جهانی یونسکو جایزه گرفت. همچنین در سال1345 کتاب قصه های قرآنی او از سوی شورای کتاب کودک به عنوان کتاب برگزیده سال معرفی شد. آذر در سال 79 شمسی خادم قرآن شناخته شد و برای بزرگداشت مقام او در سال های 80 توسبط بنیاد ریحانه الرسول و در سال 85 توسط انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران یادمان نکوداشتی در تهران برگزار شد.
 
این نویسنده توانمند و دوستدار کودک، سرانجام در 18 تیر 88 به دیار جاوید شتافت و با گذشت سه سال از مرگ وی هنوز بنای آرامگاه او ساخته نشده است و امید می رود در سال جاری با همت و پیگیری مدیریت جدید بنیاد آذر یزدی این امر محقق شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا