صادقی خبرنگار : بهنام عزیز زاده" در جریان بازدید از تعدادی از واحدهای تولیدی کاشی و سرامیک استان یزد با اشاره به نقاط ضعف صنعت کاشی و سرامیک در کشور گفت: با توجه به حجم وسیع سرمایه‌گذاری‌هایی که در صنعت کاشی و سرامیک کشور به ‌ویژه درسال‌های اخیر صورت گرفته است، در حال حاضر میزان عرضه بیش از تقاضا است و علت اصلی این سرمایه‌گذاری‌ها هم حاشیه سود خوب این صنعت در گذشته بوده است.

وی یکی دیگر از مشکلات این صنعت را هزینه‌های بالای نیروی کار و انرژی و ضعف در بخش صادرات و نقش دولت در فعال کردن آن دانست.

عزیز زاده  تاکید کرد: فعال شدن شرکت‌های صادراتی، یکی از شیوه‌های بالا بردن میزان رشد صنایع کشور از جمله صنعت کاشی و سرامیک است.

وی در بخشی از سخنانش اظهار کرد: استان یزد وضعیت نسبی خوبی نسبت به سایر استان‎ها در زمینه حجم تولیدات، صادرات و تعداد کارخانجات کاشی و سرامیک دارد و این امتیاز  مهمی برای صنعت استان محسوب می‎‎شود.

این مسئول با اشاره به چند مشکل عدیده‏‏ای که در مسیر تولید کاشی و سرامیک قرار گرفته، تصریح کرد: البته استان یزد علی‎‎رغم بهای تمام شده حامل‎‎های انرژی از قبیل گاز و برق و حقوق و دستمزد و نیز مشکلات و مسائلی که در کشور عراق به عنوان پایگاه اصلی و جایگاه صادرات سرامیک کشور رخ داد، در سال جاری باز هم قطب اول صادرات کشور در این صنعت را در اختیار دارد.

وی با بیان این که در حال حاضر  در استان یزد 77 کارخانه کاشی و سرامیک در حال فعالیت هستند، گفت: این در حالی است که 34 واحد دیگر نیز در این استان در حال تاسیس هستند.

به گفته عزیز زاده، هم اکنون سالانه قریب به 300 میلیون متر مربع کاشی و سرامیک در استان تولید می‏‏شود و به صورت مستقیم و غیر مستقیم، 350 هزار نفر از این صنعت امرار معاش می‏‏کنند.

مدیر اجرایی انجمن صنفی کاشی و سرامیک کشور در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: می‌توان ادعا کرد که توان تکنولوژیکی کشور در صنعت کاشی و سرامیک با کشورهای اروپایی برابری می‌کند به طوری که بعضی از شرکت‌های مهم و عمده تولیدکننده کاشی کشور سعی کرده‌اند که همواره خود را به جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا مجهز کنند.

وی گفت: انجمن کاشی و سرامیک کشور در جهت اعتلای صنعت کاشی و سراميک ايران و به دنبال آن توسعه صادرات گام‎‎های مهمی برداشته است که مهمترین کار جدیدی آن برگزاری اولین کنفرانس بین المللی کاشی و سرامیک ایران در روزهای هشتم تا دهم آذرماه سال جاری در تهران است.

عزیز زاده در پایان نیز خاطرنشان کرد: در این برنامه سعی و تلاش شده تا دانشمندان و صاحب نظرانی که در این صنعت صاحب ایده هستند، حضور داشته باشند و امیدواریم واحدهای تولیدی با نگاه مثبت به برگزاری این کنفرانس بنگرند و کارشناسان خود را به این کنفرانس اعزام کنند.

گفتنی است، مدیر اجرایی انجمن صنفی کاشی و سرامیک کشور در سفر به یزد از واحدهای کاشی پرسپولیس،  کاشی یزد و مجتمع کاشی میبد، گرانیت آریا  و کاشی عقیق بازدید کرد و از نزدیک با مدیران عامل این واحدها  در مورد مشکلات صادرات و صنعت کاشی و سرامیک استان به بحث و گفت‎‎وگو پرداخت.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا