بافت تاریخی هر شهر سندی از هویت آن شهر است که در اعتبار و آینده آن مکان نقشی غیرقابل انکار دارد. شهر یزد نیز با دارا بودن بافت تاریخی منسجم از این قاعده مستثنی نبوده و به این دلیل اعتباری خاص در میان سایر شهرهای ایران دارد.

به گزارش روابط عمومی، امورفرهنگی و اجتماعی در جلسه ای که به منظور بررسی ارتقای شرایط زندگی اجتماعی در بافت تاریخی شهر یزد با حضور اعضای کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر یزد، مدیرکل اموراجتماعی و فرهنگی استانداری، مسئولین شهرداری یزد، شهرداری ناحیه تاریخی و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تشکیل شد دلایل اینکه امروزه زندگی در بافت دچار مشکلات فراوانی شده و کیفیت زندگی در کالبد بناها و بافت تاریخی تنزل پیدا کرده مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این رابطه اظهار داشت: خالی ماندن بناها و ترک بنا توسط مالکان، سوء استفاده از بناهای متروکه توسط افراد معتاد، کمبود خدمات شهری، نداشتن سیستم مناسب جمع آوری زباله، کمبود پارکینگ و عدم وجود وسایل نقلیه عمومی مناسب بافت، کمبود امکانات رفاهی، ورزشی و فرهنگی، فرار افراد بومی و هجوم غیربومی ها، سیمای آشفته تأسیسات شهری در بافت و کوتاه ماندن دست مردم محلی از منافع گردشگری در بافت تاریخی از جمله مواردی است که ساکنین بافت تاریخی را دچار معضل نموده و ضروری است که چاره ای در این رابطه اندیشیده شود.

محمدمهدی شرافت تصریح کرد: بافت تاریخی شهر یزد بافتی زنده است که علاوه بر داشتن بناهای باارزش تاریخی هنوز هم دارای مردمی بومی و بافرهنگ است که روند رو به رشد حضور غیربومی ها موجب شده تا سکنه از لحاظ امنیت و امکانات جدید شهری دچار مشکل شوند و عدم توجه بهنگام می تواند موجبات ویران شدن بیش از پیش را در آینده نزدیک فراهم آورد.

وی افزود: هرچند اقدامات زیادی در جهت آبادانی، حفظ و احیای محلات صورت گرفته ولی اغلب پروژه ها به طور مقطعی و پراکنده بوده و لازم است با نگاهی کلان و با همکاری همه ارگانهای مرتبط برای احیا و آبادانی محلات بافت تاریخی تلاش شود.

 اعضای شورای شهر و حاضرین در جلسه نیز به بیان دیدگاهها و نظرات خود پرداخته و موضوعات ارزشمند بودن بافت تاریخی، ضرورت انجام اقدامات اجرایی، توجه به ضوابط بافت، تشکیل کارگروه، جذب سرمایه گذار، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی لازم مورد تأکید قرار گرفت.

شایان ذکر است در طرح پیشنهادی از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مطالعه، بررسی و شناسایی یک محله به عنوان نمونه، تدوین چشم انداز و تعریف اهداف موردنظر، در نظرگرفتن نحوه ارتباط و ایجاد هماهنگی هم افزا بین ارگانهای مرتبط، تهیه نقشه راه و تعریف پروژه براساس محور اقدامات اجرایی و فرهنگ سازی و آموزش عمومی در نظر گرفته شده که مقرر است کارگروه مربوطه تشکیل و ظرف مدت 2 ماه نسبت به اجرایی شدن طرح اقدام شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا