به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی:بیست و دومین سالگرد تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با حضور معاون رئیس جمهور ، رئیس سازمان محیط زیست کشور، وزیر علوم ، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی  و همچنین روئسای واحد های استانی در سراسر کشور در محل سالن اجلاس سران برگزار شد.

در این مراسم :محمد باقر نوبخت ضمن گرامیداشت فعالیت‌های بیست و دوساله این دانشگاه گفت: آنچه نتیجه تحقیقات در ارتباط با بالا بودن نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان متفکر و دانشگاهی نشان می‌دهد عدم انطباق آموزش‌های عالی در پاره‌ای از موارد با نیازهای صنعت و بازار و کار است که شاید بخشی از این آموزش‌ها را در سازمان فنی و حرفه‌ای و یا به نوعی در مؤسسات آموزش عالی فنی و حرفه‌ای برای برخی از رشته‌ها پاسخگو باشد اما این میان نیاز در بازار کار احساس می‌شد و ما باید بتوانیم حلقه رابط میان مباحث علمی-نظری را با نیازهای آموزشی و کاربردی را داشته باشیم که این دانشگاه با همین انگیزه و هدف ارتباط میان حوزه عمل و نظر را برقرار کند، تأسیس شده است.

وی ادامه داد: آنچه که امروز به عنوان کارنامه دانشگاه جامع علمی-کاربردی در 22 سال اخیر شاهد هستیم قابل تقدیر و قابل تقدیس است که این امر حاصل تلاش‌های مسئولان دانشگاه اجرایی که توانسته‌اند خدمات مختلفی را در عرصه‌های مختلف در زمینه‌های مختلف در زمینه‌ مهارت‌افزایی و پاسخگویی به نیازهای موجود در بازار کار انجام دهند.

معاون برنامه‌ریزی و راهبردی ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: این همایش فرصتی ایجاد می‌کند تا فعالیت‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی در این 22 سال اخیر بررسی شود چرا که ضمن تقدیر از عملکرد مسئولان این دانشگاه باید در جهت رو به فزاینده بودن فعالیت‌های این دانشگاه چاره‌اندیشی شود.

نوبخت با بیان اینکه اساتید این دانشگاه افرادی با تجربه و با سابقه علمی هستند تصریح کرد: درخواستی که از شما داریم آن است که برنامه‌هایی در این دانشگاه ارائه شود تا بتواند پاسخگوی نیازهای موجود در بازار کار باشد.

وی با اشاره به تدوین برنامه ششم توسعه اظهار داشت: از سال 1328 که نخستین برنامه 7ساله در زمینه توسعه عمرانی انجام شد که پس از آن دو برنامه 7ساله دیگر و پس از آن سه برنامه دیگر که در مجموع 5 برنامه توسعه تا سال 1357 در کشور اجرا شد، پس از سال 57 با یک وقفه 10 ساله در زمینه برنامه‌ریزی مواجه بودیم که تا سال 68 کشور فاقد برنامه‌ریزی منسجم بود و این برنامه از سال 69 آغاز و تا به امروز 5 برنامه دیگر را پس از پیروزی انقلاب اسلامی انجام دادیم که اکنون در حال اتمام برنامه پنجم توسعه هستیم و سال آینده به اقتضای پایان برنامه پنجم توسعه از هم‌اکنون برنامه ششم توسعه را آماده کنیم و ستاد برنامه‌ریزی در این زمینه فعالیت‌های خود را آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه این ستاد در هفته سه جلسه برگزار می‌کند خاطرنشان کرد: هم‌اکنون که من از معاونت برنامه‌ریزی جدا شدم و به خدمت شما رسیده‌ام ستاد برنامه‌ریزی برنامه ششم در حال برنامه‌ریزی، استقرار و آماده به کار است که من به دلیل حضور در این جلسه نتوانستم در آنجا باشم.

نوبخت با طرح این پرسش که چرا پس از انقلاب اسلامی و موفقیت‌های مختلف در کشور هنوز نتوانسته‌ایم به توسعه‌یافتگی برسیم، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به این پرسش پاسخ دهیم باید بگویم که برغم اجرای 5 برنامه توسعه پس از انقلاب اسلامی نتوانسته‌ایم به مرزهای توسعه‌یافتگی برسیم در حالیکه برخی از کشورها همراه با ما و یا بعد از ما برنامه‌ریزی خود را آغاز کرده‌اند و به پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه توسعه انسانی رسیده‌اند. یکی از مسائلی که در جواب این پرسش باید به آن اشاره کنیم آن است که هرکدام از این برنامه‌ها جهت‌گیری همسویی با یکدیگر نداشتند و این برنامه‌ها در یک راستا نبوده است.

معاون برنامه‌ریزی و راهبردی رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید یک برنامه مشخصی را پیش بگیریم تا بتوانیم به اهداف خود برسیم خاطرنشان کرد: از سال 1383 قرار بود نگاه خود را نگاهی رو به آینده داشته باشیم تا بتوانیم گامی در جهت توسعه‌یافتگی جمهوری اسلامی برداریم اما اکنون شاهدیم که با وجود گذشت این سال‌ها نتوانستیم به نیمه راه برسیم و نیاز به یک جهت بیشتری هستیم بنابراین برنامه ششم برنامه‌ای بسیار پر اهمیتی است.

نوبخت با دعوت از اساتید برای کمک به دولت در زمینه تدوین این برنامه اظهار داشت: در خصوص جایگاه و ارتقای برای آموزش عالی به صورت کاربردی برنامه‌های پیشنهادی خود را به من ارائه دهید تا من بتوانم از این برنامه‌ها در برنامه ششم استفاده کرده و این برنامه را با هدف کارایی بیشتر به پیش ببریم.

معاون برنامه‌ریزی و راهبردی رئیس‌جمهور با بیان اینکه هر ساله اعتبارات بسیاری در زمینه آموزش عالی استفاده می‌شود، تصریح کرد: خود مسئولان آموزش عالی می‌پذیرند که با پر ارزش بودن و فاخر بودن مبانی نظری قادر به پاسخگویی تأمین نیازهای بازار کار به طوریکه دانشگاه جامع علمی‌ و کاربردی می‌تواند در این امر تأثیرگذار باشد، آموزش‌های نظری ما نمی‌تواند چنین نقشی را جوابگو باشد و بیکاری نیروهای تحصیل‌ کرده شاید به این دلیل باشد که آموزش‌های نظری جوابگوی بازار کار و سرمایه نیست.

نوبخت با بیان اینکه دانشگاه جامع علمی و کاربردی می‌تواند نقش عمده‌ای را در جهت پاسخگویی به بازار کار ایفاء کند خاطرنشان کرد: ناگزیر هستیم برخی از رشته‌ها را بازنگری کنیم اما در عین این بازنگری باید با یک نگاه فراگیر در جهت تأمین نیازهای صنعت کار گامی نو برداریم تا بتوانیم در پایان برنامه 1404 به جایگاه اول اقتصاد و علم و فناوری و به کشوری توسعه‌یافته برسیم.

معاون برنامه‌ریزی راهبردی ریاست‌جمهوری با اشاره به ضرورت در نوع آموزش‌های کاربردی خود تصریح کرد: باید دانشگاه علمی و کاربردی نقش عمده‌ای را در این زمینه ایفاء کند تا بتوانیم در چگونگی گسترش روزآمد و مناسب آموزش‌های علمی و کاربردی طرح بدهیم، برنامه دهیم و آن را در کنار سایر برنامه‌ریزی‌های خود برای ششمین برنامه توسعه استفاده کنیم و امیدواریم تا ظرف ماه‌های آینده بتوانیم کارگروهی را در این رابطه تشکیل دهیم تا نظر واحدهای مختلف را در مکان‌های مختلف بگیریم.

نوبخت در پایان با اعلام آمادگی دولت برای استفاده از نظرات دانشگاه جامع علمی و کاربردی تصریح کرد: برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای گسترش و ارتقای بهبود آموزش‌های علمی و کاربردی در ستاد برنامه ششم تعریف شده است تا بتوانیم دستاوردهای عمده‌ای را در این زمینه شاهد باشیم

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا