مجموعه‌ای از نقدهای نویسندگان بر آثار دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن که توسط دو تن از پژوهشگران حوزه فرهنگ (حسین مسرت و پیام شمس‌الدینی) گردآوری شده، به همت «شرکت سهامی انتشار» روانه بازار کتاب خواهد شد.
     حسین مسرت در این باره گفت:«دکتر اسلامی‌ندوشن را همگان با تنوّع آثارش در حوزه‌های گوناگون: فرهنگ، جامعه و ادب ایرانی می‌شناسند. او نویسنده‌ای دردمند، جامعه‌شناسی آگاه، شاعری نام‌آشنا، فردوسی‌پژوهی توانمند، حافظ‌‌شناسی برجسته، ایران‌دوستی دل‌سوخته است. از سال ۱۳۲۷ که نخستین کتابش با نام: بهترین اشعار هنری لانگ فلو چاپ شد تا به امروز بیش از ۶۰کتاب از این نویسنده تالیف و ترجمه و چاپ شده است. از سفرنامه تا داستان و نمایشنامه، از زندگی‌نامه خودش تا زندگی‌نامه ونسان ون‌گوگ، از ترجمه‌های زیبا و فاخر تا پژوهش‌های ارزشمند، همه در بین آثار او دیده می‌شود. از این رو طبیعی است به واسطه اهمیّت آثار و نظریات او، کتاب‌هایش در نشریات گوناگون و در مجالس معرّفی، نقد و بررسی شود. مجموعه این نقدها، معرفی‌ها و بررسی‌ها که در طول این سالیان به قلم بهترین ادیبان، منتقدان و سخن‌سنجان ایرانی نگاشته شده است، خود می‌تواند دوره کوتاه و فشرده‌ای در آموزش نقد ادبی و بخصوص نقد کتاب باشد.»
     مسرت می‌افزاید:«این‌جانب با همکاری دوست پژوهشگرم آقای پیام شمس‌الدّینی، نخستین بار تمامی نقدهایی را که بر کتاب «روزها» شده بود، در دفتری به نام «در آیینه روزها» به سال ۱۳۹۱ چاپ کردیم. قرار است امسال این دفتر با افزایش و ویرایشی نو روانه بازار شود. همچنین قرار است مجموعه این نقدها بر آثار شاهنامه‌پژوهی و فردوسی‌شناسی دکتر اسلامی‌ندوشن هم که در این سالیان در نشریات و کتابها چاپ شده از سوی شرکت سهامی انتشار چاپ شود. در سال آینده نیز چهار کتاب دیگر از همین مجموعه با موضوع‌های نقد کتابهای دکتر اسلامی‌ندوشن «در باب جامعه و فرهنگ»، «درباره تاریخ و ادب» در قالب یک سلسله به نام «نقد و نظر» از سوی همان ناشر (شرکت سهامی انتشار) چاپ می شود. همچنین مجموعه نقدهایی بر «کارنامه ادبی» اسلامی‌ندوشن دفتر پنجم این مجموعه را تشکیل می‌دهد. افزون بر اینها مجموعه‌ای دوجلدی از تمامی مصاحبه‌های مطبوعاتی دکتر اسلامی‌ندوشن نیز در همین مجموعه «نقد و نظر» در حال گردآوری و تنظیم است.»
اطلاعات 5/8 /1393

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا