مدير كل دفتر آمار، اطلاعات و  GIS  استانداري وظيفه مسئولان مرتبط با آمار را توليد آمار دقيق، به هنگام و صحيح دانست كه با توجه به رويكردهاي دولت تدبير و اميد اين مهم محقق خواهد شد.

به گزارش اداره كل روابط عمومي استانداري يزد، "حميد رضا فخرالدين" روز دوشنبه 5 آبان ماه در نشست خبري در خصوص برگزاري سرشماري عمومي كشاورزي در استان يزد، اظهار داشت: سرشماري عمومي كشاورزي از تاريخ 5 الي 18 آبان ماه به عنوان طرحي ملي در استان يزد همزمان با سراسر كشور به اجر درآمده است.
وي در ادامه به اقدامات صورت گرفته در حوزه كاري خود در قبل از برگزاري سرشماري اشاره كرد و گفت: به هنگام سازي نقشه ها يكي از كارهايي است كه در اين مدت صورت گرفته است كه با توجه به ساخت و سازهاي كه در نقاط مختلف صورت مي پذيرد، نياز است در روستاها و شهرهاي استان اين امر محقق گردد.
فخرالدين همچنين برپايي دوره هاي آموزشي لازم در راستاي برگزاري سرشماري را يادآور شد و بيان كرد: آموزش لازم به دست اندركاران برپايي سرشماري در سه مرحله شامل آموزش معاونين فني و مدرسان، كارشناسان فني و مدرسان فني و ماموران آمارگير صورت گرفته است.
وي خطاب به رسانه هاي استان اظهار داشت: اصحاب رسانه مي توانند با اطلاع رساني مطلوب خود زير ساخت هاي لازم در راستاي تشويق اذهان عمومي به جوابگويي در زمينه سرشماري را فراهم كنند.
وي افزود: در سال هاي 52، 67، 72 و 82 نيز اين سرشماري اتفاق افتاده است و سال 92 استان يزد شاهد برگزاري سرشماري عمومي كشاورزي آزمايشي در روستاي تيرجرد شهرستان ابركوه بود كه با هدف رفع معايب موجود برگزار شد.
وي در ادامه به استفاده از تبلت به جاي آمارگيري به صورت كاغذي در اين دوره از برگزاري سرشماري اشاره و مزاياي اين روش از جمله كاهش درهزينه و وقت را يادآور شد و خاطر نشان كرد: در دوره جاري سرشماري عمومي كشاورزي ماموران آمارگير در سطح استان از ميزان سواد بالاتري برخوردار هستند كه اين مهم به كيفيت امر برگزاري كمك شاياني خواهد كرد.
فخرالدين گفت: استان يزد 15 نفر كارشناس فني و 104 نفر مامور آمارگير دارد كه در مجموع 220 نفر در استان مشغول به امور اجرايي و ستادي برگزاري سرشماري عمومي كشاورزي در استان هستند.
وي ادامه داد: برگزاري آمارگيري به روش سرشماري تصوير برداري از تحولات اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي در استان و كشور است كه بررسي روندهاي گذشته و مقايسه تطبيقي را در پي دارد.
اين مقام مسئول در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت: برخي خانواده ها براي ارائه اطلاعات به ماموران آمارگيري يكسري برداشت هايي دارند كه بر طبق قوانين موجود همه افراد مكلف هستند اطلاعات را در اختيار فرد آمارگير قرار دهند كه اين اطلاعات شخصي خانوارها محفوظ است و بر اساس قانون در اختيار هيچ كس قرار نمي گيرد و فقط در برنامه ريزي هاي كلان استان مد نظر قرارمي گيرد.
وي خاطر نشان كرد: ماموران آمارگيري به دنبال كنكاش نيستند و طبق خود اظهاري قشر مخاطب به انجام وظيفه مي پردازند.
اين مقام مسئول ادامه داد: فرهنگ سازي در زمينه ارائه آمار صحيح توسط قشر مخاطب بايد صورت پذيرد، به طور مثال يكي از مقوله هاي مهم در كشور تامين مواد غذايي و امنيت غذايي در كشور است كه بايد برنامه ريزي لازم در اين خصوص با توجه به آمار مربوطه صورت پذيرد.
وي وظيفه مسئولان مرتبط با آمار را توليد آمار دقيق، به هنگام و صحيح دانست كه با توجه به رويكردهاي دولت تدبير و اميد اين مهم محقق خواهد شد.
فخرالدين در پايان بيان كرد: كساني كه حداقل 200 متر مربع باغ، 400 متر مربع زراعت، يك عدد دام بزرگ، دو عدد دام كوچك و هرگونه نوغان داري، آبزي پروري و واحد هاي دامي داشته باشند تحت پوشش اين طرح سرشماري قرار مي گيرند.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا