پرفورمنس "... نماند قرار" با هدف حمایت از کودکان مظلوم غزه هفتم آبان در حوزه هنری یزد اجرا می شود.
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان یزد: حامد مهریزی زاده، ستار وزیری و پدرام زارع برای یاد بود کودکان کشته شده در جنگ 52 روزه غزه، پرفورمنس"...نماند قرار" را چهارشنبه هفتم آبان ماه از ساعت 16 در حوزه هنری یزد اجرا می کنند.
این اثر در سه فضای در هم تنیده و سه زمان موازی شکل می گیرد و مخاطبان می توانند بر اساس تمایل خود هر کدام از آن ها را برای تماشا انتخاب نموده و با گزینش لحظه های اجرا، نقشی تعیین کنننده در پیشبرد برنامه ایفا کنند.
در این اثر مفهومی، نقشی از حقیقت خرابی بر دیوار حک شده تا یادمانی باشد از تمام آوارهایی که این جنگ نابرابر در باریکه غزه بر جا نهاده است. دیوار ویران سوزنی از جنس "طلا" را در خود دارد تا مواجه شونده ها با اثر، در صورت تمایل برای خرید سوزن، اندکی از واقعیت رنج ها و دردهای مردمان مقاوم غزه را لمس نموده و سرسوزنی از اندوه بازماندگان این حادثه تلخ را احساس کنند.
آن سوی دیوار، باریکه سرزمینی است که با هجوم موشک ها و بمب ها مواجه است و اجراکننده، وجودش را به جای همه کودکان می گذارد و آغوشش را برای رسیدن به واقعیت دردی سوزناک می گشاید و نوعی حس همذات پنداری را در بیننده ایجاد می کند.
این دوفضا را بادکنک های سفیدی که خردسالان از دست رفته این نبرد را بازنمایی می کند به یکدیگر مرتبط می سازد. در نهایت با آرزوی پایان کودک کشی و تحقق صلح جهانی، بادکنک های سفید به نشانه کودکانی که آسمان سرزمینشان شده در فضا رها می شوند از این رو حضور کودکان به همراه والدین به اجرای اثر بیشتر کمک می کند.
مخاطبان از هم اکنون و حین اجرا می توانند ایده ها و پیام های خود را درخصوص این پرفورمنس ضد جنگ به شماره  09355446806 پیامک کنند.
گفتنی است: پرفورمنس یا (هنر اجرا)، گونه‌ای از هنرهای اجرایی است که با بهره‌گیری از هنرهای نمایشی و تجسمی و در مکان و زمان مشخصی به صورت گروهی یا به شکل انفرادی اجرا می‌شود.
این اجرا می‌تواند از پیش نوشته، طراحی و هماهنگ شده یا فی البداهه و تصادفی باشد. زمان، فضا، بدن بازیگر و ارتباط دوسویه وی با مخاطب از عناصر سازنده و اصلی یک اجرای پرفورمنس است. در پرفورمنس مخاطب به داوری اثری وارد می شود که خود بخشی از اجرای آن است.
برای اجرای یک اثر پرفورمنس هنرمندان شاخه‌های هنرهای تجسمی و نمایشی برای انتقال بهتر مفاهیم به مخاطبان خود می‌توانند از دیگر هنرها نیز بهره بگیرند.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا