یک روماتولوژیست یزدی در سمینار منطقه ای پوکی استخوان گفت: انجام فعالیت ورزشی و نوشیدن یک لیوان شیر یا ماست درطول روز، از پوکی استخوان پیشگیری می کند.

دکتر سلیمانی با اشاره به اصول درمان این بیماری ادامه داد: درمان پوکی استخوان باید از نوجوانی شروع شود، متاسفانه تراکم استخوان در ایران نسبت به استاندارد بین المللی کمتر است.

وی در ادامه بر اصلاح روشهای زندگی در افراد به منظور پیشگیری از بروز این بیماری تاکیدکرد و افزود: رعایت اصول تغذیه صحیح، عدم مصرف قهوه، مصرف کافی پروتئین، مصرف کلسیم و ویتامین دی می تواند کلسیم بدن را در طول روز تامین کند.

این روماتولوژیست با بیان این که 99 درصد کلسیم بدن در استخوانها و دندانها است گفت: توده استخوانی از سن 30 تا 40 سالگی ثابت می ماند و شروع تحلیل رفتن آن از سن بعد از یائسگی سه برابر می شود.

وی درادامه بر مصرف حداقل یک لیوان شیر یا ماست و یا 150 میلیگرم پنیر در طول روز تاکید کرد و گفت: همچنین ویتامین دی سلامت استخوانها و کارکرد عضلات را قوی می کند.

دکتر سلیمانی در پایان به اثرات ورزش مداوم ( سه بار در هفته و هر مرتبه نیم ساعت) جهت پیشگیری از بروز پوکی استخوان اشاره کرد  وگفت: این مهم موجب بهبود تعادل بدن، افزایش قدرت عضلانی و کاهش خطر زمین خوردن در سنین سالمندی می شود.

 

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا