نهادهای مردم نهاد و چالش بی آبی

مرکز توسعه فناوری آب می تواند ،برای بهره گیری از دانش بومی در چالش بی آبی راهگشا باشد.

به گزارش مرکز توسعه فناوری آب(وابسته به پارک علم و فناوری یزد)"نهادهای مردم نهاد تشکلهایی هستندکه خارج از سازوکار دولتی در چارچوب قوانین فعالیت می کنندو غیر سیاسی هستند.

امروزه در کشورهای توسعه یافته بخش عمده ایی اجتماعی در ارتباط با بهداشت و سلامت،میراث فرهنگی ،محیط زیست با عنوان دولتهای کوچک فعالیت می کنند.

مدیر اجتماعی استانداری یزد در گفتگویی با خبرنگار ما گفت: در ایران عمرطولانی دارند ودر مساجد و تکایا بیشتر فعال هستند.

محمدجواد جوادیان افزود: نهادهای مردم نهاد در زمینه بی آبی که به یک بحران ملی تبدیل شده است اگر به جنبه اجتماعی آن توجه کنیم می توانند نقش مهمی ایفا کنند.

وی اظهارکرد: بخش عمده ایی از مشکلات امروز ما در زمینه بحران بی آبی به خاطر عدم بهره گیری از دانش و تجربیات اجتماعی است که اکنون انباشته شده و تبدیل به یک بحران ملی شده است در حالیکه ما از غنای دانش بومی برخورداریم که از گذشتگان برجای مانده است.

مرکزتوسعه فناوری آب مهم ترین مرکز انتشار دانش بومی و اجتماعی است

مدیر کل اجتماعی استانداری یزد با اشاره به فعالیت مرکز توسعه فناوری آب وابسته به پارک علم وفناوری یزد گفت: این مرکز بهترین مرکزبرای بهره گیری از دانش بومی و اجتماعی گذشتگان در استخراج ،بهره گیری از منابع آبی است و باید با تعامل با نهادهای مردم نهاد ،روحانیون،دانشجویان ،رسانه ها پدیده اجتماعی و عواقب آن مقابله شود.

جوادیان افزود: فعالیت های مردم نهادبه  به فعالیت اجتماعی مختص نمی شود و مکان هایی مثل مساجد، باشگاه های ورزشی، دانشگاه ها، مدارس، شوراهای محلات و امثالهم نیز بختم میشود و این مکانها به نوبه خوب می تواند با کمک مرکز توسعه فناوری آب حران بی آبی را به چالش کشانده و تا اندازه ایی جلوی عواقب زیست محیطی خشکسالی و کم آبی را بگیرند.

وی گفت: امروز بخش عظیمی از دانش اجتماعی صرفا در دانشگاهها تولید نمی شود و مراکزی چون مرکز توسعه فناوری آب بابهره گیری از دانشگاهها ودانش نهادهای مردم نهاد می تواند به تولید فکر ،ایده و دانش برای مقابله با عواقب بد بی آبی در حوزه های مختلف باشد.

مدیر اجتماعی استانداری یزد تصریح کرد:امیدوارم ارتباط تنگاتنگی با تشکلهای مدنی وگروههای مذهبی ایجاد شود چرا که در گذشته این تشکلها توانسته اند بار اجتماعی اجتماع را بردوش بگیرند.

وجود 14 تشکل مردم نهاد در ستاد مدیریت بحران استان یزد

جوادیان در تکمیل صحبتهای خود بر بحرانی بودن آب یزد اظهارکرد: اگر بپذیریم انجام مسئولیتهای اجتماعی و تنش گرا از اهداف اجتماعی است پس این بحرانها نباید بردوش دولت باشدو همه جامعه در یک ائتلاف منسجم در مقابل این بحران مسئولیت دارند.

وی افزود:بحران بی آبی امروزه یک چالش و معضل زیست محیطی است ،و با این نگاه که این چالش در آینده می توانددر جهان به یک بحران تبدیل شود و جنگ آینده کشورها آب است پس باید با آموزش و فرهنگ سازی نهادهای مردم نهاد تاحدی جلوی این چالش را گرفت.

جوادیان عنوان کرد: در مدیریت بحران استان 14 کارگروه ومردم نهاد برای بربحرانهای چون زیست محیطی ،زلزله،سیل و خشکسالی تشکیل شده که بخشی از بار دولت را بردوش بگیرند.

جوادیان گفت:از آغاز سال تاکنون دو کارگاه با موضوع مدیریت بحران و سازمانهای مردم نهادبرگزار شده است وتلاش داریم در بحرانهای مختلف ملی از این نهادها بهره گیریم طبق قانون این سازمانها با قوانین ساده ایی که ارند می توانند با یک ارتباط عاطفی با جامعه با بحرانها مقابله کنند.

نهادهای مردم نهاد 9 نفر هیئت موسس دارندو هیچ شرط سنی و تحصیلی دارند وفعالیتها بیشتر اجتماعی است و اعتبارات آنها بیشتر خیرانه است .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا