معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه یزد از افزایش جذب نخبگان و استعدادهای درخشان به دانشگاه یزد خبر داد.

دکتر قاسم برید لقمانی، با اشاره به بهبود چشمگیر کیفیت و رتبه‌ ورودی‌های دانشگاه یزد در سال جاری اظهار داشت: امسال هشت رتبه دو رقمی و در مجموع 134 رتبه زیر هزار در دانشگاه یزد پذیرش و ثبت نام شدند.

وی با بیان اینکه رتبه های دو رقمی در رشته های حقوق، آموزش شهرسازی، برق، روانشناسی و زبان و ادبیات عرب ثبت نام کرده اند، خاطرنشان کرد: رتبه های زیر 200 نیز در رشته های یاد شده به اضافه خدمات اجتماعی، مدیریت مالی و حسابداری ثبت نام کرده اند.

 

بیشتر رتبه های زیر 200 دانشگاه یزد در رشته حقوق مشغول به تحصیل شدند

برید لقمانی با بیان اینکه بیشتر رتبه‌ های زیر 200 ثبت نام شده در دانشگاه یزد در رشته حقوق پذیرش شده اند، عنوان کرد: این رشته سال گذشته برای نخستین بار در استان یزد راه اندازی شد و مورد استقبال قرار گرفت.

وی ادامه داد: تنها رتبه تک رقمی ثبت نام شده در دانشگاه یزد که خانمی با رتبه زیر هشت است نیز در رشته حقوق پذیرفته شده است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه یزد با اشاره به اینکه در همه دانشکده های دانشگاه یزد، میانگین رتبه پذیرش شده ها، ارتقا یافته است، اظهار داشت: در سال 91، میانگین رتبه دانشگاه یزد چهار هزار و 633 و در سال 92، چهار هزار و 653 بوده که این میانگین در سال جاری به دو هزار و 480 رسیده است.

 

ارتقای رتبه پذیرفته شدگان همه دانشکده ها به جز دانشکده منابع طبیعی

وی همچنین به تفکیک به بیان میانگین رتبه های دانشکده های دانشگاه یزد و مقایسه آن با سالهای 91 و 92 پرداخت و اظهار داشت: به جز دانشکده منابع طبیعی، در همه دانشکده ها شاهد ارتقای رتبه پذیرفته شدگان بوده ایم.

برید لقمانی خاطرنشان کرد: دانشکده منابع طبیعی نیز به دلیل اعلام وزارت علوم مبنی بر منسوخ شدن برخی رشته ها و لزوم بازنگری و بازبینی در آنها، ارتقا نیافته و چند رتبه تنزل داشته به نحوی که میانگین رتبه پذیرش شدگان در سال جاری، 35 هزار و 754 است در حالی که این میانگین رتبه در سال گذشته، 34 هزار و 67 و در سال 91، 34 هزار و 668 بوده است.

وی عنوان کرد: در دانشکده فنی و مهندسی، میانگین رتبه در سال جاری به 5 هزار و 669 رسیده در حالی که این رتبه در سال 92، هفت هزار و 727 و در سال 91، شش هزار و 978 بوده است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه یزد ادامه داد: در دانشکده هنر و معماری نیز میانگین رتبه در سال جاری دو هزار و 480 است در حالی که این رتبه در سال 91، چهار هزار و 633 و در سال 92، چهار هزار و 653 بوده است.

 

جذب 4 هزار دانشجو در سال تحصیلی جدید در دانشگاه یزد

وی خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی 94 ـ 93، در مجموع دو هزار و 500 دانشجو در مقطع کارشناسی و هزار و 500 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد جذب شده اند.

برید لقمانی، مجموع دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاه یزد را 15 هزار نفر اعلام کرد و یادآور شد: این افراد در58 رشته کارشناسی و 68 رشته کارشناسی ارشد و دکترا در 12 دانشکده مشغول به تحصیل هستند.

وی، دانشگاه یزد را از دانشگاه های مادر در سطح کشور خواند و افزود: در حال حاضر دانشگاه یزد بر خلاف برخی دانشگاه های کشور، ظرفیت خالی ندارد و با تمام ظرفیت خود مشغول انجام فعالیت های علمی و آموزشی است.

دانشگاه یزد در سال 1367 با جذب 38 دانشجو در رشته عمران راه اندازی شد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا