جلسه کمیته طرح کلان ملی "دانش و فناوری استفاده از آب دریا و شور در کشاورزی، شرب و صنعت" با حضور اساتید مختلف از دانشگاه ساری ، مرکز تحقیقات ملی شوری وزارت کشاورزی و اعضا هیات علمی مشارکت کننده در فاز صفر طرح از دانشگاه یزد برگزار شد.

در آغاز این جلسه  رییس پژوهشکده مناطق خشک و بیابانی به طور مختصر به معرفی پژوهشکده مناطق خشک و بیابانی دانشگاه یزد پرداخت و گزارشی از فعالیت های انجام شده در راستای اجرای این طرح کلان ملی ارایه کرد. سپس دکتر مصلح آرانی رییس دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی به بیان برخی از  فعالیت های آموزشی- پژوهشی دانشکده و توانمندیهای آن پرداخت.

در ادامه  دکتر سلیمانی مجری طرح کلان ملی با تشکر از همکاری های مستمر و تاثیرگذار دانشگاه یزد به عنوان همکار محوری طرح و تاسیس دبیرخانه طرح در دانشگاه یزد، به صورت مبسوط نحوه پیشرفت طرح و مراحل اجرایی آن را تشریح کرد. وی گفت: طرح کلان ملی دانش و فناوری استفاده از آب دریا و شور یکی از طرح های کلان مورد توجه دولت است و اظهار امیدواری کرد این طرح با سرعت و دقت در فاز یک عملیاتی شود. حمایت از پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکترا مرتبط با طرح کلان ملی ، ارتباط منسجم با نهادهای اجرایی، فناورانه و کاربردی از دیگر مواردی بود که به گفته وی در چارچوب اجرای  این طرح دنبال می شود.

دکتر سودایی زاده به عنوان مسؤول دبیرخانه طرح کلان ملی شعبه دانشگاه یزد به طور مبسوط اهم فعالیت های انجام شده را به اطلاع حاضران رساند.

در ادامه دکتر یارقلی، ناظر طرح  نیز دیدگاه های خود را درباره صنعت طرح و آینده پیش روی آن ارایه کرد. وی رویکرد طرح را مثبت ارزیابی و بر تعامل بین نهادهای اجرایی و مجریان طرح تاکید کرد.

در این جلسه همچنین دکتر دهقانی، رییس مرکز ملی تحقیقات شوری، دکتر شاه نظری قائم مقام و مدیر اجرایی طرح کلان  و دکتر ملکی نژاد، دکتر طالبی و دکتر دهقان از دانشکده معدن و متالورژی و مهندس موحدی از گروه مکانیک دانشگاه یزد دیدگاه های خود را بیان کردند.

بازدید از مناطق تحت کشت با آب های شور در منطقه چاه افضل و ایستگاههای تحقیقاتی مرکز ملی شوری و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی از برنامه های جنبی این نشست بود که طی آن ظرفیت ها و توانمندیهای این بخش ها تشریح شد و  مورد توجه مجریان طرح قرار گرفت. در این جلسه که تا پاسی از شب ادامه یافت، عناوین طرح ها برای فاز اول طرح اولویت بندی شد.

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا