بیست و سوم مهرماه  روزجهانی نابینایان نامگذاری شده است. به همین مناسبت به منظور حمایت از دانشجویان نابینا و کم بینای دانشگاه یزد، این دانشجویان در نشستی با ریاست دانشگاه، معاون فرهنگی، معاون دانشجویی و رییس دانشکده علوم اجتماعی دغدغه ها و مشکلات خود را بیان کردند.

در این نشست که با همکاری کانون آوای زندگی برگزار شد رنجبر به نمایندگی از دانشجویان نابینا وکم بینای دانشگاه یزد، نبود کتاب صوتی مخصوص دانشجویان نابینا و کم بینا، مشکلات عبور و مرور در دانشگاه، مشکلات خوابگاه، نبود سالن ورزشی برای معلولان را از مهمترین مشکلات این دانشجویان عنوان کرد.

 وی که از دانش آموختگان نابینای دانشگاه یزد است افزود: به دلیل اینکه دانشجویان نابینا و کم بینا برای پایان نامه های خود زمان زیادی را باید صرف کنند درخواست ما این است تا یک ترم بیشتر وقت داشته باشند و همچنین برای فعالیت های پژوهشی و مطالعه منابع، یک نفر به عنوان رابط در نظر گرفته شود تا دراین فعالیت ها به دانشجویان نابینا کمک کند.

دبیر کانون آوای زندگی نیز در این نشست ضمن معرفی این کانون گفت: این کانون در سال 92 و با هدف حمایت از سلامت جسمی و روانی دانشجویان دانشگاه یزد و همیاری با دانشجویان معلول، نابینا و کم بینا و همچنین دانشجویان با بیماری های خاص و تلاش برای رفع نیازهای آنها، احیای امید به زندگی و تحصیل و حمایت از پروژه ها و پژوهش های علمی در زمینه های مرتبط با سلامت دانشجویان و بالا بردن روحیه فعال و دعوت به خلاقیت و تقویت روحیه کارآفرینی تاسیس شده است.

 حمیدرضا نجفی تاکید کرد باید روحیه دانشگاه تقویت شود و کانون آوای زندگی در این جهت قدم برمی دارد. اگر بخواهیم دانشگاه در جایگاه 10دانشگاه برتر قرار گیرد باید انجمن ها و کانون های فرهنگی مورد حمایت قرار گیرند.هدف کانون این است که مهارت های دانشجویان افزایش یابد. وی درخواست کرد که برای این کانون یک پایگاه مجهز تاسیس شود تا فعالیت های کانون و ایده ها با کیفیت بهتر ارائه شود. همچنین یک استودیوی مجهز برای صوتی کردن کتابها مختص دانشجویان نابینا و کم بینا تعبیه شود. 

دکتر علی مروتی معاون دانشجویی دانشگاه در خصوص بحث مشاوره دانشجویان نابینا و کم بینا خاطر نشان کرد در مرکز مشاوره دانشگاه بخش توانمندسازی نابینایان در نظر گرفته شده است که دانشجویان می توانند با مراجعه به مرکز مشاوره خدمات را به شکل خاص دریافت کنند.همچنین در خصوص مشکلات خوابگاه، ایاب و ذهاب و سیستم کامپیوتر برای دانشجویان معلول برنامه های خاصی در دست اقدام است.

معاون فرهنگی و اجتماعی که در این نشست حضور داشت تاکید کرد مناسب سازی فضای دانشگاه باید برای تمام اقشار صورت گیرد و در خصوص فعالیت های کانون آوای زندگی گفت: موضوعات فعالیت های کانون باید عمومیت داشته باشد یعنی باید کلیات دانشگاه را در بر گیرد در این صورت بیشتر مورد حمایت دانشگاه قرار می گیرد. وی همچنین خاطرنشان کرد: کانون ها باید از اسپانسرهایی استفاده کنند که جایگاهشان در شان محیط علمی و فرهنگی دانشگاه باشد.

دکتر مندگاری خاطر نشان کرد مقرر شده است مکانی را برای آموزش های مجازی، رادیو دانشگاه و کانون تجهیز کنیم.

رییس دانشگاه نیز با تاکید بر اینکه در حد توان دانشگاه حمایت ها را انجام می دهیم افزود: از کار دانشجویی نباید در حد کار حرفه ای توقع داشت بلکه انجام دادن کارهای دانشجویی با همین سختی ها و کمبود امکانات فعالیت های آنها  را ارزشمند می کند، و آنچه مهم است همان محتوای کاردانشجویی است.

دکتر محمد صالح اولیاء عملکرد کانون آوای زندگی را مثبت دانست و تصریح کرد: بودجه اختصاص یافته به انجمن ها و کانون ها بر اساس عمکلردشان  به آنها تخصیص می یابد و انجمن ها و کانون ها با یک هزینه مناسب و معقول می توانند فعالیت های خود را انجام دهند.

وی خطاب به دانشجویان نابینا و کم بینای دانشگاه گفت: همانطور که می دانید شما نیازمند محبت بیش از حد نیستید، بلکه باورمان این است که شما انسان های توانمندی هستید که هر کدام می توانید نقش موثری در دانشگاه داشته باشید.

خبرنگار: الهام میرفخرائی

تصاویر: مهدی دهقان چناری











  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا