مدیر کل دامپزشکی استان یزد در طی نشست خبری به مناسبت 14 مهر  ماه، روز ملی دامپزشکی اعلام کرد: دامپزشکی عرصه فعالیت های کنترلی و پیشگیرانه در زیر ساخت های سلامت کشور است. چرا که وظیفه اصلی دامپزشکی تامین سلامت آحاد جامعه از طریق مبارزه با بیماری های مشترک و حفظ امنیت غذایی می باشد.

دکتر علی اکبر حدا زاده در این نشست به حوزه های مختلف فعالیت های دامپزشکی اشاره نمود و گفت: دامپزشکی استان یزد با برنامه ریزی و فعالیت در حوزه های متعدد کاری جهت تامین بهداشت جامعه نقش خود را ایفا می کند از جمله این موارد مبحث حلیت و سلامت غذا است که با نظارت های بهداشتی و شرعی بر مراکز تولید، فراوری، نگهداری و حمل و نقل این مهم محقق می گردد.

این مقام مسئول به تامین امنیت و سلامت جامعه با مبارزه مستمر با بیماری های مشترک بین انسان و دام اشاره نمود و گفت: نقش دامپزشکی در کنترل بیماری های مشترک و حفاظت از سلامت جامعه بی بدیل است به گونه ای که هر گونه بی توجهی در این زمینه تبعات بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی را بدنبال خواهد داشت.

وی همچنین در خصوص حفاظت از سرمایه های دامی استان در بستر تامین بهداشت، پایش و پیشگیری از بیماری ها اشاره نمود و گفت: دامپزشکی با بهره گیری از فناوری های روز دنیا علاوه بر پایش حداقل 13 بیماری واگیر دار دامی به طور مستمر و روزانه، بر کلیه مراحل پرورش، کشتار، نگهداری،‌ حمل، توزیع و عرضه فراورده های خام دامی و به عبارت دیگر از مزرعه تا چنگال غذاخوری را نظارت می نماید.

مدیر کل دامپزشکی استان یزد از اجرای مناسب اصل 44 قانون اساسی کشور و فرامین مقام معظم رهبری در دامپزشکی اظهار خرسندی نمود و گفت: خوشبختانه با اجرای این اصل 100 درصد خدمات بهداشتی بخش طیور در حوزه دارو و درمان به بخش خصوصی واگذار گردیده است و علاوه بر آن، 70-60 درصد خدمات بهداشتی دام نیز توسط بخش خصوصی و در مراکز خدمات دامپزشکی شامل کلینیک ها، داروخانه ها، درمانگاه ها، بیمارستان ها و مراکز مربوط به مایه کوبی دام صورت می گیرد.

دکتر حدادزاده در پایان ابراز امیدواری نمود و اظهار داشت: دامپزشکی با کمک به ایجاد جامعه ای امن و سالم از نظر بیماری های مشترک بین انسان و دام  و پاسداری از سلامت مردم به عنوان محور توسعه از یک سو و تقویت زیر ساخت های تولید با تامین بهداشت در بخش تولیدات دامی از سوی دیگر، زمینه ساز تحقق توسعه و پیشرفت در کشور است.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا