داعش، برای همکاری با خبرنگاران ۱۱ شرط تعیین کرد و متخلفان از این شروط را تهدید کرد که آنان را به قتل رسانده و یا به صلیب می کشد.
؛ گروه تروریستی داعش که به قطع سر خبرنگاران معروف شده است، پس از اشغال منطقه دیر الزور در شرق سوریه، همه خبرنگارانی را که در این منطقه فعال بودند فراری داد. اما در این میان، شماری از خبرنگاران، ترجیح دادند در این منطقه بمانند، و حتی موفق شدند از داعش برای فعالیت، مجوز کسب کنند. دفتر تبلیغاتی داعش چند هفته پیش شماری از روزنامه نگارانی را که در دیرالزور حضور داشتند فراخواند. به گفته یکی از این روزنامه نگاران، نمایندگان داعش در دفتر تبلیغاتی داعش با آنان دیدار کردند و برای آن ها توضیح دادند که با چه شرطی می توانند به فعالیت رسانه ای بپردازند.

برپایه این گزارش، نمایندگان داعش، در این دیدار فهرستی، شامل ۱۱ شرط بدون مذاکره در اختیار خبرنگاران قرار دادند، که فقط در صورت پذیرش این شروط می توانند به فعالیت رسانه ای بپردازند. این شروط عبارتند از:

۱. خبرنگاران باید برای ابوبکر بغدادی (سرکرده داعش) سوگند وفاداری یاد کنند. آنان رعیت داعش هستند و بنابراین باید به خلیفه خود اعلام وفاداری کنند.
۲. خبرنگاران، انحصارا باید تحت نظر دفتر تبلیغات داعش فعالیت کنند.
۳. خبرنگاران می توانند به صورت مستقیم با خبرگزاری های بین المللی (نظیر AP، AFP) در ارتباط باشند اما همکاری آن ها با شبکه های تلویزیونی محلی و ماهواره ای ممنوع است، و هرگونه همکاری یا ارتباط انحصاری با آن شبکه ها به هر وسیله و شیوه ممنوع است.
۴. همکاری با هر شبکه ماهواره ای که در فهرست سیاه داعش باشد، ممنوع است و متخلفات مجازات خواهند شد.
۵. روزنامه نگاران می توانند بدون ذکر نام دفتر تبلیغات داعش، وقایع منطقه دیرالزور را چه به صورت عکس و چه به صورت خبر پوشش دهند، اما باید ذیل عکس یا خبر، نام خبرنگار یا عکاس درج شود.
۶. انتشار هرگونه گزارش یا پوشش خبری بدون ارائه مواد گزارش و پوشش خبری به دفتر تبلیغات داعش، ممنوع است.
۷. روزنامه نگاران می توانند در پایگاه های اجتماعی برای خود حساب کاربری ایجاد کنند و وبلاگ مخصوص به خود داشته باشند تا اخبار و عکس های خود را بر روی صفحه خود منتشر کنند، اما به شرط آن که نام و آدرس آن اشخاص در اختیار دفتر تبلیغات داعش قرار گیرد.
۸. روزنامه نگاران باید هنگام عکس گرفتن از مناطق تحت امر داعش، مطیع قوانین باشند و از عکس گرفتن از مناطق امنیتی که عکاسی در آن ها ممنوع است، خودداری کنند.
۹. دفتر تبلیغات داعش، فعالیت روزنامه نگاران محلی را هم در داخل منطقه تحت نفوذ داعش و هم در رسانه های بین المللی پیگیری خواهد کرد و هرگونه نقش قوانین، موجب اخراج روزنامه نگار از کار و همچنین تحمل مجازات خواهد بود.
۱۰. این قوانین نهایی نیست و هر لحظه، بر اساس شرایط امکان تغییر آن وجود دارد و این مساله به نوع همکاری روزنامه نگاران و تعهدات آن ها به دفتر تبلیغات داعش مرتبط است.
۱۱. روزنامه نگاران، تنها پس از درخواست مجوز از دفتر تبلیغات داعش، مجوز فعالیت خواهند داشت.

اکثر روزنامه نگاران، در پایان این دیدار شروط داعش را پذیرفته و پای سند پذیرش شروط را امضا کردند. درمقابل، افرادی که این سند را امضا نکردند، مجبور شدند از منطقه تحت نفوذ داعش خارج شوند. به گفته این خبرنگاران، داعش هم خبرنگاران و هم خانواده های آن ها را تهدید کرد و به همین سبب آن ها ناچار به خروج از منطقه تحت نفوذ داعش شدند.

خبرنگاراني كه اين توافق را امضا كردند ، نيز از تهديد به قتل استثنا نشدند. برخي از روزنامه نگاران گفته اند كه عناصر داعش تهديد كرده اند روزنامه نگاراني را كه اين قانون را نقض كنند، خواهند كشت. برخي ديگر از روزنامه نگاران گفته اند كه خبرنگاراني كه اطلاعاتي را درباره اين قوانين جديد منتشر كنند ، جز كفار به حساب خواهند آمد و مجازات آنان مرگ خواهد بود.

اين شروط بدون ذكر منبع آن منتشر شد و اكنون فقط مي توان حدس زد كه واكنش داعش به انتشار اين خبر چه خواهد بود.
برخي از روزنامه نگاران ابراز نگراني كرده اند كه با اين وضعيت با خطر مرگ روبرو هستند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا