نگاهی به کیفیت برخی از حوزه های انتخابیه و نسبت آن با جمعیتِ  حوزه ها

 

 

 يزد فردا:تغییر حوزه های انتخاباتی مجلس هرگز! افزایش نمایندگان استان شاید وقتی دیگر...!!!این تنها نتیجه ی حاصله در پی شانتاژهای رسانه ای است که در نهایت کوچکترین منفعتی برای استان به بار نخواهد آورد؛ منفعتی به دنبال نخواهد آورد که هیچ! استان از داشتنِ نماینده ی پنجم به سادگی محروم خواهد شد.
نماینده ای که باید به مجمعِ چهار نفره ی نمایندگان استان اضافه شود و با توانی بیشتر از حقوق شهروندانِ این استان دفاع کند. باور کنیم در این مقطعِ بسیار حساس، بحث عدالت یا بی عدالتی در حوزه های انتخابیه ی استان با اطلاع از محدودیت های موجودِ سر راه مجلس، بحثی کاملاً انحرافی و خالی از اندیشه و سلیقه ی مدیریتی است زیرا با احاطه ی کامل بر این مهم که مجلس در انتخاباتِ پیش رو(دهمین دوره ی مجلس در اسفند 1394)تنها مجاز خواهد بود تا 20 نماینده به مجموعِ دویست و نود نفره ی نمایندگانِ حال حاضر بیافزاید و حدّ ِ نصاب نمایندگان را نهایتاً به 310 نفر ارتقاء دهد که اگر نمایندگانِ فعلیِ استان در مجلسِ شورای اسلامی(تابش-جوکار-زارع)نتوانند مدبرانه این افزایش نمایندگان را مدیریت کنند فرصتِ پیشِ رو تا ده سالِ آینده کاملاً از دسترس خارج خواهد شد.

سالیانِ درازی است طناب بازیِ سیاسیون و افرادِ وابسته به آنان با عدالت و بی عدالتیِ حوزه های انتخابیه، افکارِ عمومی را دچارِ دردسرهای فراوانی کرده است به گونه ای که این بندبازیِ کاملاً جهت دار و سیاسی موجب فاصله افکندن بین مردمِ یک منطقه با دیگر مناطق شده است فاصله ای که در سالیانِ آتی مضرّاتِ جبران ناپذیری بر جای خواهد گذارد. بدتر آن که القاء چنین حسی که تنها و تنها در همه ی ایران یک حوزه چنین است ولاغیر دیگر از مصادیقِ بارز بی انصافی و فرافکنی کودکانه است زیرا با پژوهشی ساده می توان نمونه های بسیاری را یافت و عرضه کرد آن هم تنها با  مراجعه ای ساده با سایتِ رسمی مجلس شورای اسلامی و مطالعه ی مجموعه پژوهش های انجام شده در مبحثِ«حوزه های انتخابیه سطح کشور»،‌که خواهیم دید وضعیتِ استان با افزودنِ یک نماینده به مرکز استان و عدمِ ورود به تغییر در حوزه های انتخابیه که در این مقطعِ زمانی امری است کاملاً ناممکن؛ همچنان مطلوب بودنِ جایگاه استان در مجلس حفظ خواهد شد و این در صورتی است که بدانیم یا بخواهند بدانیم که برای مثال حوزه ی انتخابیه ی البرز با 2/5میلیون نفر جمعیت تنها سه(3) نماینده در مجلس دارد و یزدِ 1 میلیون نفری در شرایط مثلاً بدِ فعلی چهار(4)نماینده آن وقت خواهیم دید ساکنین البرز به ازای هر 800هزار نفر یک نماینده دارند و یزدی ها به ازای هر 250هزار نفر یک نماینده و همین مقایسه ساده نشان می دهد وضعیتِ فعلی اگرچه مطلوب نیست اما نزدیک به مطلوب می تواند تلقی شود. از سویی دیگر ادامه ی اختلافات، مناقشات و مصاحبه بازی ها و تحلیل نویسی های عده ای نا آشنا به کُنهِ امور، باعث خواهد شد از سهمیه ی بیست نفره ای که قرار است به جمعِ نمایندگان دورِ دهم مجلس افزوده شود سهمی به استان یزد تعلق نگیرد و این اتفاق ناگوار با بی تدبیری هایی که شاهدِ آن هستیم چندان نمی تواند دور از انتظار تلقی شود.

مباحثِ مطرح شده پیرامون عدالت و بی عدالتی حوزه های انتخابیه طی چند سالِ اخیر چنین وانمود کرده است که چنین اتفاقی تنها و تنها در یک حوزه ی انتخابیه در سطح کشور رخ داده است اما در ادامه خواهیم دید که واقعیت چیز دیگری است:

بستان آباد(94هزار نفر-یک نماینده)، کلیبر(83هزار نفر- یک نماینده)، میانه(185هزارنفر-دو نماینده)، هشترود(93هزار نفر-یک نماینده) و ورزقان(45هزار نفر- یک نماینده) همگی در استان آذربایجان شرقی با مرکزیت تبریزِ 2 میلیون نفری که به تنهایی 6 نماینده دارد(یعنی به ازای هر 300هزار نفر یک نماینده) و این در حالی است که استان آذربایجان شرقی با مجموع 3/7میلیون نفر جمعیت 19 نماینده در مجلس دارد به زبانی ساده تر با چهار برابر جمعیت نسبت به استان یزد و با همان نسبت همچنان سه نماینده بیشتر از میانگین استان یزد دارد و این در حالی است که این استان با جمعتی تقریبا 1/8برابری نسبت به البزر 6 برابر این استان در مجلس نماینده دارد حال قضاوت کنید این نسبت جمعیت و نماینده به اصطلاح بی عدالتی است یا اردکان 80 هزار نفری و یک نماینده؟

به مقایسه های دیگر و به صورتِ کاملاِ فهرست گونه می پردازیم

-       استان اردبیل با جمعیتی نزدیک به 1/3میلیون نفر 7 نماینده و گرمی در همین استان با تنها 84هزار نفر یک نماینده.

-       استان اصفهان با جمعیتی نزدیک به 4/9میلیون نفر 19 نماینده و نطنز در همین استان با تنها 42 هزار نفر یک نماینده.

-       استان ایلام با تنها 560هزار نفر جمعیت و 3 نماینده.

-       استان خراسان جنوبی 732هزار نفر جمعیت و 4 نماینده.

-       استان خراسان رضوی با 6میلیون نفر جمعیت 18 نماینده و درگز در همین استان با 74هزار نفر جمعیت 1 نماینده.

-       استان خراسان شمالی با 815هزار نفر جمعیت و 4 نماینده.

-       استان خوزستان با 4/5میلیون نفر جمعیت 18 نماینده و اما در همین حوزه آبادان 270هزار نفری 3 نماینده!

-       استان زنجان با 1 میلیون نفر 5 نماینده و ماهنشان در همین حوزه با 78هزار نفر یک نماینده.

-       استان سمنان با 630هزار نفر 4 نماینده(هر 157هزار نفر 1 نماینده)و در همین حوزه دامغان با 86 هزار نفر 1 نماینده و گرمسار با 81 هزار نفر نیز 1 نماینده!

-       استان فارس با 4/5میلیون نفر 18 نماینده و اقلید در همین حوزه  با 93هزار نفر و نیز سپیدان با 89هزار نفر هر کدام یک نماینده.

-       استان کردستان با1/5میلیون نفر 6 نماینده و در همین حوزه بیجار با 93هزار نفر 1 نماینده.

-       استان کرمان با 3 میلیون نفر10 نماینده و در همین حوزه شهر بابک با 90هزار نفر 1 نماینده

-       استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر 8 نماینده و در همین حوزه سنقر با 91هزار نفر 1 نماینده.

-       استان کهگیلویه و بویر احمد با 660هزار نفر 3 نماینده.(مساوی با تعداد نمایندگان شهر آبادان!)

-       استان گلستان با 1/8میلیون نفر 7 نماینده

-       استان گیلان با 2/5 میلیون نفر 13 نماینده در همین حوزه آستارا با 86هزار نفر 1 نماینده

-       استان لرستان با 1/8میلیون نفر 9 نماینده و در همین حوزه پلدختر با 75هزار نفر 1 نماینده.

-       استان مرکزی با 1/4میلیون نفر 7 نماینده و در همین حوزه تفرش و آشتیان با 73 هزار نفر 1 نماینده.

پرداختن به مباحثی که خارج از یدِ مسئولین یک استان و در حیطه ی وظایف ملی و کشوری و مستلزمِ قوانینی پیچیده و فرایندی پیچیده تر است بیشتر شبیه فرافکنی و مصاحبه بازی است واگرنه با یک مقایسه ی سرانگشتی پی خواهیم برد در پاره ای از حوزه های انتخابیه بی عدالتی شدت و نمود عریان تری نسبت به حوزه ی انتخابیه اردکان در استان یزد دارد مضافاً این که مرکز استان با داشتنِ یک نماینده به خودی خود شامل بی عدالتی عیان تری است. از سویی دیگر دامن زدن به تغییر [ناممکنِ]حوزه های انتخابیه به آسانی استان یزد را از نماینده ی پنجم محروم خواهدس پس مدبرانه آن است که وضعیت فعلی را حفظ و به فکرِ نماینده ی دوم مرکز استان باشیم.

از هم اکنون تا روزهای سخت و نفس گیر انتخابات دهمین دوره ی مجلس شورای اسلامی، هر فرد و جناحی سعی خواهد کرد وزنه ی سنگین تری را جا به جا کند تا بتواند با تصاحبِ آراء و نظرات افکارِ عمومی سکاندارِ بعدیِ نمایندگی یکی از حوزه های انتخابیه استان یزد در مجلس شورای اسلامی باشد غافل از این که برخی موضع گیری ها، طرح مسائل و به میانه ی میدان کشیدنِ پاره ای موضوعات نه به صلاحِ احزاب است نه در راستای منافع استان و صدالبته نه پنهان ماندنی از چشمان ریز بین و باریک اندیشِ رسانه و فعالانِ اجتماعی.

در این یادداشت تنها کوشیده ایم بدون برخورد حزبی-جناحی و یا تخطئه ی گروهی و به به و چه چه گفتنِ گروهی دیگر همه ی ابعادِ آن چه باید اتفاق بیافتد را با اسناد و مدارکی متقن(با استاند به اسناد و مدارکِ معاونت پژوهش های سیاسی-حقوقی دفتر مطالعات سیاسی مجلس شورای اسلامی که نسخه ای از آن در اختیار مدیرانِ سایت خبری یزد فردا قرار گرفته است) پیشِ روی مخاطبین خود قرار دهیم، مخاطبینی که معتقدیم حق دارند واقعیت ها را بدون مرز بندی و رنگ و لعابِ جناحی نگری و حزبی نگری خاص بدانند آن هم همه ی حقیقت و نه بخش یا بخش هایی از آن!

نکته ی نهایی و انتهایی این که در تقسیم بندی هایی که از انواعِ عوام فریبی و دروغ سراغ داریم(اقسام هشت گانه ی دروغ!)، یکی از رایج ترین و پرطرفدارترینِ آن البته در بین سیاسیون و مدیران اجرایی و برخی منتقدین به اصطلاح سرشناس! موسوم است به نیمه حقیقت یا همان:«half_truth» که در تعریف نیمه حقیقت(half_truth) آورده اند این نوع به اظهاراتی گفته می شود که تنها شامل عناصری از حقیقت هستند یا مثلاً بخشی از آن ها حقیقت دارد. پس به جای اظهاراتی غیر کارشناسی، احساسی و بیانِ تنها بخش یا بخش هایی از همه ی حقیقت بهتر است با مخاطبین خود صادقانه و منصفانه برخورد نماییم این فهرست در جواب کسانی است که بارها پرسیده اند یک شهر هشتاد هزار نفری با یک نماینده را در کجای ایران سراغ دارید و این در حالی است که می بینیم آبادان270هزار نفری هم اندازه با یک استان 660هزار نفری(کهگیلویه و بویر احمد) سه نماینده در مجلس دارد!

نگارنده معتقد است به جای دامن زدن به مباحثی اینچنینی که بی فایده است، وقت گیر است، هزینه زا است و صد البته شائبه برانگیز! تمام هم و غم معطوف به این مهم شود تا سهمیه ی نماینده ی پنجم استان در این مناقشات و مجادلات از دست نرود که اگر چنین اتفاقی رخ دهد برای ده سال آینده و شاید دو دهه ی آینده مسببین مسئول اند و قطعاً پاسخگو باید باشند. شیوه ی عقلانیِ فعلی رعایت منافع استانی و نه بخشی نگری و تلاش برای حفظ منافع همه ی استان است و نه تنها یک یا چند شهرستان خاص و نکته ی مابعد آخر این که قدرِ داشته هایمان، سرمایه هایمان و نعماتمان را بدانیم تا در آینده حسرت از دست داده و ها و ناداشته هایمان آزارمان ندهد.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا