باسمه تعالی

بیانیه کانون دانشگاهیان ایران اسلامی استان یزد بمناسبت بهار علم و دانش و آغاز سال تحصیلی 94-93

"یرفع الله الذین آمنوا منکم و الذین اوتوا العلم درجات والله بما تعملون خبیر"           سوره مبارکه مجادله آیه 11


تاریخ پرافتخار ایران اسلامی سرشار است از جلوه های عینی تحرکات و جنبشهای اصیل عدالت خواه و ظلم ستیز و دین مدار که در سایه پرچم درخشان علم و آگاهی رشد یافته و فرآیند تشکیل تمدن نوین اسلامی را رقم زده اند.

آنچه که امروز بیش از گذشته رخ می نماید نقش بی بدیل نهادهای علمی، مراکز آموزشی و پایگاه های علم آموزی است که دانشگاه مهم ترین مصداق و مظهر آن و مأمن و ملجأیی برای جان های پاک و فطرت های عالی و جهل گریز می باشد. بی شک صلاح و فساد یک جامعه در گرو استحکام پایه های علمی ، تقویت بنیان های عقلی و نیز تثبیت ریشه های عقیدتی دانشگاه ها و مراکز آموزشی است که اگر این مهم مغفول واقع شود، عقب گرد و افول جریان روشنگری ، اصلاح و آرمانخواهی امری محتوم است. چراکه به فرموده بنیانگذار این نظام مقدس و رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) دانشگاه مبدأ همه تحولات است و از دانشگاه باید سرنوشت یک ملت تعیین شود و دانشگاه یک کشوری اگر اصلاح شود آن کشور اصلاح می شود و در نهایت اگر دانشگاه را ما سست بگیریم و از دست برود همه چیزمان از دست رفته است.

اکنون در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید ، بهار علم و دانش و شروع مجدد جریان جهل زدایی و بصیرت افزایی در کشور، کانون دانشگاهیان ایران اسلامی استان یزد، ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و پاسداشت یادوخاطره شهدای گلگون کفن انقلاب و تمامی رزمندگان و مجاهدان راه حق و حقیقت و نیز تبریک این ایام شروع سال تحصیلی جدید محضر کلیه اساتید و دانشجویان گرانقدر، علمداران علم و اندیشه در میدان جهاد علمی و فرماندهان و افسران مبارز در جبهه جنگ نرم؛ برخود لازم میداند با عنایت به اهمیت، نقش و جایگاه ویژه دانشگاه در آینده سازی و ترسیم افق روشن تمدنی و با توجه به شرایط حساس ملی و بین المللی کنونی نکات ذیل را در ابعاد چهار گانه علمی، پژوهشی، فرهنگی و سیاسی براساس منویات مقام معظم رهبری(دام ظله) به عنوان خط مشی و راهبردهای اساسی جامعه دانشگاهی استان در سال تحصیلی 94-93 یادآوری نماید :

1)- تداوم جدی، پرشتاب و همه جانبه نهضت علمی عامل اصلی و عنصر اساسی  تشکیل دهنده سرنوشت آینده ایران و جهان اسلام است. تحقق این هدف در گرو مجاهدت علمی و مدیریت جهادی در جهت بسط و ترویج نهضت علمی کشور ، جنبش نرم افزاری و روند فزاینده تولید علم و فن آوری است. چراکه مهم ترین دغدغه و نگرانی حال حاضر این است که نهضت علمی کشور که پس از سالها زحمت و مجاهدت به نیمه راه رسیده است دچار وقفه و توقف شود که هرگونه توقف به معنای عقب گرد بوده و این متوقف شدن حرکت علمی کشور و عقب گرد زاییده آن همواره یکی از نقشه های اصلی جبهه دشمنان نظام اسلامی بوده و هست. از این رو مبارزه و مقابله با نقشه شوم دشمن و سران کفر و استکبار از یک سو و لزوم ارتقاء سطح علمی نظام اسلامی در عرصه بین المللی از دیگر سو نیازمند حرکت و مدیریت جهادی در عرصه علمی و مقابله صحیح و هوشمندانه مسئولان است که خط مقدم این حرکت و مجاهدت ، جامعه علمی و دانشگاهی است.

2)- بی شک آنچه شأن و بنای ساختارهای علمی و سیاستهای آموزشی را ارزش گذاری می نماید و معیاری برای محک زدن قوام اندیشه ای و تلاشهای پژوهشی در مسیر رشد علمی می باشد، برخورداری دانشگاه و سایر مراکز آموزشی از عنصر تحقیق و پژوهش در جهت برطرف کردن نیازهای موجود ، ترسیم آینده مطلوب و نیز تعیین و تبیین راه های برون رفت از وضع موجود و نیل به وضع مطلوب خواهد بود. کاربردی شدن پژوهش، گره خوردن تحقیقات دانشگاهی با صنعت و تجارت، انطباق فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی با نیازهای ضروری کشور و ناظر بر تأمین نیازهای داخلی بودن، تجاری سازی علوم و خارج ساختن معلومات و یافته های علمی از حیطه نظر به عرصه عمل ، و نیز پیشبرد اهداف عالی و حرکت در مسیر نقشه جامع علمی کشور و مساعدت در تسریع ، بازنگری و تدوین علوم انسانی اسلامی از جمله ضرورتهای موجود بوده که توجه و تدقیق وافر بر این امور و بسترسازی در جهت عملیاتی ساختن آنها رسالتی اجتناب ناپذیر فراروی جامعه دانشگاهی است.

3)- آنچه که مسیر حرکت علمی و روند نیل به اهداف عالیه نظام مقدس اسلامی در دانشگاه و مراکز علمی آموزشی را تنظیم و تضمین می نماید، ملاحظه و توجه فراوان به مقوله فرهنگ و دخیل ساختن روح دینی ، مباحث معرفتی و اصول فرهنگ ناب اسلامی در عرصه های مختلف سیاستگذاری ، تصمیم سازی، مدیریت و عملیات خواهد بود که در این فرآیند هرچه می گذرد، اسلامی شدن دانشگاه ها در تمامی ابعاد نه به عنوان یک پیشنهاد بلکه به مثابه یک ضرورت و راهبرد اساسی نظام اسلامی نمایان می شود. بدیهی است که اگر دانشگاه، اسلامی نباشد و مبانی اعتقادی و معرفتی در آن کمرنگ بوده و نقش موثری را ایفا نکند نه تنها محصولات و تربیت یافتگان آنها از معرفت عمیق و دانش کافی از عوالم ماورالطبیعه و علوم طبیعی برخوردار نمی گردد بلکه تسری یافتن ضعف و تردید عقیدتی و فرهنگی به بدنه جامعه امری محتوم بوده و حلاوت رشد و پیشرفت جای خود را به مرارت ضعف و شکست خواهد داد. از این رو تلاش مجدانه و مدبرانه در جهت تقویت بنیان های اعتقادی ، تثبیت مبانی معرفتی، استحکام معارف انقلابی در فرایند مقدس اسلامی شدن دانشگاه ها، آشنا سازی هرچه بیشتر دانشجویان با اهداف و آرمان های انقلاب و امام راحل(ره) و شهدای گرانقدر ، پرورش راویان انقلاب و وارد ساختن آنها در میان اقشار مختلف به ویژه نسل جوان و دانشگاهی و نیز تبیین و ترویج فرهنگ اسلامی و اقتصاد مقاومتی و لوازم و سازوکارهای اجرایی و عملیاتی ساختن آن از ضرورتهای علمی فرهنگی جامعه دانشگاهی خواهد بود.

4)- آرامش در دانشگاه ها عنصری لازم و شتاب دهنده حرکت علمی کشور و زمینه ساز نوآوری و پیشرفت های جدید در ابعاد مختلف پژوهشی و تمامی رشته های علمی است که اگر این آرامش از بین برود یا تحت الشعاع برخی تصمیمات و سیاستهای خاص زمانه قرار گیرد به طور قطع روند رو به رشد تولید علم را تحت تاثیر قرار خواهد داد. از جمله مواردی که می تواند این آرامش امید آفرین و آینده ساز را با چالش مواجه ساخته و مورد هجمه قرار دهد ، تبدیل دانشگاه ها به باشگاه های سیاسی است که این امر سم مهلک حرکت علمی کشور بوده و در کوتاهترین زمان ممکن زیرساختهای علمی و پژوهشی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.بی شک اطلاع از تحرکات سیاسی و تجزیه و تحلیل مسائل روز نه تنها مذموم و ناپسند نبوده بلکه ممدوح و از لوازم رشد و ارتقاء علمی و فرهنگی است . لکن سیاست زدگی و جنجال آفرینی با روشنگری و کسب اطلاعات سیاسی کاملا متفاوت است و نباید دانشگاه های کشور محلی برای حزب گرایی و رقابت های مسموم جریان های گوناگون در ابعاد و سطوح مختلف باشد. از این رو تنها بصیرت افزایی ، افزایش قدرت تجزیه و تحلیل مسائل و ایجاد باور و نشاط سیاسی، تزریق روحیه خودباوری و اعتماد بنفس ملی ، استکبارستیزی و فتنه شناسی با رویکرد جریان شناختی باید همواره در صدر اولویت های مراکز علمی و نهادهای آموزشی در پیشبرد اهداف صحیح سیاسی قرار گیرد و گفتمان حاکم بر دانشگاهها باید گفتمان علم و پشرفت باشد نه سیاست بازی و جناح بندی های سیاسی . همچنین میزان مناسب و معیار دقیق و اصولی در انتخاب مدیران ، شایسته سالاری خواهد بود نه اینکه به فرموده مقام معظم رهبری« به بهانه اعتدال نیروهای مومن و ارزشی کنار گذاشته شوند.»

لذا اساتید و دانشجویان دانشگاه ها به عنوان فرماندهان و افسران جنگ نرم رسالتی خطیر در جامعه به عهده دارند که با بصیرت فکری ، رشد علمی و تقویت بنیان های معرفتی باید مشعل فروزان و چراغ روشن و راهنمای معتمد جامعه قرار گیرند و با حضور و پشتیبانی مداوم خود در صحنه و رصد تحرکات مختلف اجتماعی، از هرگونه فتنه انگیزی و اقدامات مخرب دشمنان پیشگیری نمایند.

ان شاءالله

ان تنصرالله ینصرکم و یثبت اقدامکم

کانون دانشگاهیان ایران اسلامی استان یزد

7/7/1393

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا