معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دولت تدبیر و امید ،نگاه ویژه ای به اقتصاد سبز دارد.

 به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد و به نقل از ایرنا 'معصومه ابتکار' روز شنبه 5 مهرماه در نشست شورای اداری استان یزد افزود: در این ارتباط تسهیلات ویژه ای توسط صندوق توسعه ملی برای انجام فعالیت های اقتصادی مرتبط با محیط زیست در نظر گرفته شد.
 وی با تاکید بر اینکه دولت یازدهم برای محیط زیست ارزش قائل است گفت: محیط زیست، موضوع بخشی نیست، همه سازمانها باید با آن همکاری داشته باشند.
 معاون رییس جمهور اظهار کرد: طی چند سال گذشته به دلیل بی قانونی، مقطعی عمل کردن و بی تدبیری خسارت و آسیب های زیادی به طبیعت ایران وارد شد.
 وی یادآور شد: طبیعت از نظر محیط زیست ظرفیت معینی دارد و بهره برداری بیش از حد موجب نابودی آن می شود.
 ابتکار با بیان اینکه باید الگوی بهره برداری از طبیعت اصلاح شود و ازنابودی آن پیشگیری کنیم گفت: طبیعت تا حدی، توان زایندگی و بازتوانی دارد اگر از این حد بگذرد به نابودی کشانده می شود.
 وی گفت: از دولت قبلی، میراث خوبی در عرصه های مختلف از جمله اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی برجا نمانده است.
 وی افزود: این معضلات بعد از پیروزی انقلاب اسلامی کم سابقه بود و چنین شاخص های منفی را در طول انقلاب نداشته ایم.
 خانم ابتکار در ادامه یادآور شد: دولت طی یکسال گذشته رویکرد جدی در این عرصه داشت همه حتی رقبا به آن اذعان دارند که اتفاق خوبی در کشور روی داده است.
 رییس سازمان حقاظت محیط زیست ادامه داد: زمانی که دولت یازدهم روی کارآمد وضعیت محیط زییست بسیار نامطلوب بود، حتی در مقایسه با شاخص های بین المللی، شرایط داخلی هم کاملا عیان بود که شرایط چگونه بود.
 رییس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین گفت: در عرصه جهانی به این نتیجه رسیده اند که ادامه سیاست سد سازی موجب تخریب طبیعت می شود و قرار است در این ارتباط بازنگری شود.
 وی تصریح کرد: خوشبختانه دولت یازدهم نگاه ویژه ای به محیط زیست دارد و در زمینه تشکیل شورای عالی آب، توجه به موضوع آب، اصلاح رویه های گذشته در ارتباط با ارزیابی از طرحهای بزرگ عمرانی مانند سدسازی، شهرکهای صنعتی اقدام های خوبی صورت گرفت.
 ابتکار در ادامه تاکید کرد: دولت در ماه گذشته لایحه ارزیابی محیط زیست را تصویب کرد که همگام با ملاحظات زیست محیطی ،باید تولید داشته باشیم.
 معاون رییس جمهوری اظهار کرد: سازگاری با محیط زیست امکان پذیر است و در صورتی که در اجرای طرحهای اقتصادی و عمرانی ارزیابی زیست محیطی صورت گیرد حداقل آسیب به محیط وارد می شود.
 وی ادامه داد: دولت به بحث آب توجه ویژه ای دارد و تحولاتی خوبی در بخش کشاورزی در زمینه تغییرالگوی مصرف و اصلاح الگوی کشت شروع شده است.
 وی با بیان اینکه 90درصد آب در بخش کشاورزی به مصرف می رسد گفت: الگوی مصرف آب در کشور باید اصلاح شود و در بسیاری استانها از جمله اردبیل، مازندران و چهارمحال و بختیاری به دلیل نبود برنامه ریزی در مصرف آب با مشکل زیادی رو به رو شدند .
 ابتکار با تاکید بر اینکه آب از نفت و گاز ارزشمند تر است،گفت: باید برنامه ریزی و سیاستگذاری جدی نسبت به تغییر روش های گذشته در مصرف آب صورت گیرد و درست مدیریت شود.
وی افزود: در زمینه آب های زیرزمینی به علت برداشت بی رویه نگرانی های زیادی وجود دارد و اگر تغییری در الگوی مصرف رخ ندهد با مشکل زیست محیطی زیادی در آینده رو به رو خواهیم شد.
 به گفته ابتکار در دولت اصلاحات مطالعات زیست محیطی در بخش گردشگری ، پژوهشی و حفاظتی انجام شد که نتایج این مطالعات را اجرایی خواهیم کرد.
 معاون رییس جمهوری در ادامه به مقابله با ریزگردها و گرد و غبار در کشور اشاره کرد و گفت: با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل ها طرحی در شورای عالی محیط زیست در این ارتباط به تصویب رسید.
 وی خبر داد که در اجرای این طرح مناطق گرد و غبار استان یزد هم شناسایی می شود و با این پدیده مقابله خواهد شد.
 رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان گفت: در عرصه جهانی هر کشوری ،17درصد خاک و 10درصد سواحل خود را برای حفاظت مناطق در نظر می گیرد که مجموع این رقم در کشور ما 11 و نيم درصد است .











  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا