رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: یکی از مواردی که در طول سالهای گذشته از مسیر آن خسارتهای جبران ناپذیر به کشور وارد شده، عدم اجرای صحیح مطالعات و ارزیابی های زیست محیطی بوده و شايد اگر در گذشته ارزيابي زيست محيطي درستي انجام مي شد برخی از سد سازیها نبايد اجرا  مي شد و اعتبارات كشور را صرف كارهای بيهوده نمي كرديم و بعضي از اين طرح ها با اصلاحاتي قابل انجام بود كه عارضه و عوارضش خيلي خيلي كمتر از امروز مي شد .

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، " سید محمد میرمحمدی" در جلسه ای با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ، حفاظت از منابع طبیعی به ویژه در بخش ذخایر ژنتیکی را بسیار پر اهمیت دانست و محيط زيست را اساس زندگي انسان ذکر کرد و گفت: دشوارترين و خطيرترين مسئوليت ، حفاظت از محيط زيست است كه حافظ حيات و زندگي امروز و نسلهاي آينده است و كمترين بي توجهي و بي دقتي در این خصوص، می تواند مشكلات بسيار زيادي براي زندگي نسل امروز و فردا را بدنبال داشته باشد.
استاندار یزد گفت: ضرورت حفاظت از محيط زيست، اعمال مشاركت عامه مردم و همكاري همه مردم است و این امر در استان با اجراي طرح مناريد در منطقه بهاباد با مشاركت مردم انجام شد، محقق گردید و نتيجه بسيار خوبي گرفت و در راستای آن مردم احساس مي كنند که براي خودشان كار کرده و محيط خودشان را سالم نگه مي دارند و براي بچه هايشان ذخايري تدارك مي بينند .
وی تاکید کرد: باید بتوانیم در ارتباط با مديريت بهينه منابع گياهي ، معدني ، طبيعي، آبي و ساير مواردي كه همه در ارتباط با بحث محيط زيست هستند، مديريت بهينه داشته باشيم و به بهترين وجه از اين منابع استفاده كنيم.
میرمحمدی در ادامه با اشاره به گونه های ارزشمند گیاهی و جانوزی استان خاطر نشان کرد: خوشبختانه در زمينه حفظ اين گونه ها تلاشهاي قابل توجهي شده و امروز با درك بيشتر اين ضرورتها ، مطمئن هستيم كه زمينه هاي حفاظت مؤثرتري را خواهيم داشت و شاهدیم که براي پرورش بعضي از اين گونه ها كه رو به انقراض است در استان اقدامات موثری انجام شده و هم اکنون نیز در استان هم پرورش هوبره و هم پرورش گوزن و آهو را داريم و زمينه هاي پرورش ساير گونه ها هم در استان وجود دارد.
عالی ترین مقام اجرایی استان در ادامه با بیان این موضوع که" علاقمندان به پرورش اين گونه ها میتوانند در قالب بخش خصوصی وارد میدان شوند" گفت: امروز در شهرستان خاتم تمامی شرایط برای پرورش هوبره فراهم است و بخش خصوصی می تواند در این زمینه وارد عمل شود.
وی سپس با اشاره به موضوع انتقال آب از خليج فارس افزود: تمامی تمهیدات لازم برای رعایت مباحث زیست محیطی در این خصوص اندیشیده شده و این طرح باید به سرانجام برسد چرا که استان يزد اکنون با بيلان منفي سيدصد ميليون مترمكعب آبهاي زيرزميني مواجه است و اگر اين آب انتقال داده شود مي تواند به تغذيه سفره های زیرزمینی کمک کند.
استاندار یزد ادامه داد: راهي جز انتقال آب به یزد نداریم و باید برنامه ریزی کنیم تا آب شربمان را از طريق بهشت آباد تأمين و آب مورد نیاز صنعت و معدن و خدمات و ساير برنامه ها را از طريق انتقال آب از خليج فارس تامین كنيم .
میرمحمدی سپس در خصوص لزوم پرورش ماهی تیلاپیا و ایراداتی که محیط زیست به این امر وارد می کند گفت: در استان یزد، هيچ مسيري كه بتواند به درياي آزاد راه داشته باشد نداريم. يك واحد تحقيقاتي ماهي تیلاپیا در بافق است كه در امر تكثير و پرورش این گونه آبزی فعالیت مي كند و 99 درصد در امر تك جنسي كردن این ماهی موفق بوده كه قابل توجه است و با توجه به اینکه حدود 35 هزار تن واردات اين ماهي به کشور وجود دارد و شرایط پرورش آن نیز در استان یزد فراهم است، میتوان با برنامه ریزی مناسب در راستای تکثیر و پرورش آن در استان اقدام نمود.
عالی ترین مقام اجرایی استان همچنین تاکید کرد: میتوان با رعایت تمامی جوانب امر و ارتقاء سیستمهای نظارتی و کنترلی، نگرانی های سازمان حفاظت از محیط زیست در این خصوص را نیز برطرف نمود.
وی در ادامه سپس به مشکل اخذ مجوز بهره برداری از معدن D 19 اشاره کرد و ابراز داشت: بهره برداري از این معدن كه قسمتي از آن در منطقه حفاظت شده است و مقرر شد که چهل هکتار جابجایی برای رفع این مشکل صورت گیرد.
استاندار یزد در پایان ضمن تشکر از اقدامات سازنده ریاست سازمان حفاظت محیط زیست کشور و همکاران ایشان، از وی خواست تا با صدور دستور مساعد بررسی موارد مطروحه، زمینه را برای رفع مشکلات موجود فراهم نماید.


مهار بحران آب باید به یک سیاست ملی بدل شود


معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در ادامه این جلسه مشکل آب را بسيار جدي دانست و خاطر نشان کرد: بايد در سطح كشور و استان يزد در زمینه مهار بحران آب پيش بيني نموده و براي آينده در زمینه تامین آب شرب ، مصارف كشاورزي ، صنعتي و بويژه حق آبه طبيعت و سفره ها و حقابه هايي كه منابع طبيعي را حفظ می كند و تالاب ها و رودخانه ها برنامه ريزي كنيم و مناسب است تا اول نحوه مصرف آب را اصلاح کنیم چرا که با این وضع مصرف، هر چه قدر هم آب انتقال یابد باز هم کم است.
وی خواستار اصلاح الگوي مصرف آب در بخش كشاورزي ، صنعت و مصارف خانگي و مهار بحران آب به عنوان یک سیاست ملی شد و افزود: باید در خصوص بحث انتقال آب مطالعات جدی صورت گیرد چرا که یکی از مواردی که در طول سالهای گذشته از مسیر آن خسارتهای جبران ناپذیر به کشور وارد شده، عدم اجرای صحیح مطالعات و ارزیابی های زیست محیطی بوده و شايد اگر در گذشته ارزيابي زيست محيطي درستي انجام مي شد برخی از سد سازیها نبايد اجرا مي شد و بيخود اعتبارات كشور را صرف كار بيهوده نمي كرديم و بعضي از اين طرح ها با اصلاحاتي قابل انجام بود كه عارضه و عوارضش خيلي خيلي كمتر از امروز مي شد .
ابتکار در ادامه خاطر نشان نمود که" هرچه مطالعات و ارزیابی لازم در خصوص نصب آب شیرین کن در ساحل خلیج فارس انجام و ارائه این مطالعات سريعتر صورت گیرد، مجوزهای نهایی زودتر صادر می شود.
وی سپس انجام شکار هوبره توسط پرندگان شکارچی را با توجه به اینکه هر دو پرنده در معرض انقراض بوده و حفاظت شده هستند 100 درصد خلاف مقررات داخلی و جهاني دانست و گفت: اگر روزی موفق شویم تا در زمینه پرورش و تکثیر این گونه های ارزشمند جانوری در اسارت موفق عمل نماییم و به تعداد کافی و مطمئن این تکثیر صورت گیرد و بخش خصوصی نیز به این میدان وارد شود، آنگاه می توان به جنبه های جذب گردشگر در این خصوص نیز وارد شد و برای آن برنامه ریزی نمود.
وی در پایان بر پیگیری مطالبات و مشکلات مطروحه در زمینه مباحث مبتلا به استان در حوزه محیط زیست قول مساعد داد.











  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا