مدتی است در برخی از سایت ها، خبری منتشر شده است مبنی بر اینکه استاندار خراسان جنوبی در جلسه تودیع و معارفه فرماندار بشرویه از قول استاندار یزد گفته اند: این استان هیچ میلی به پذیرش مجدد شهرستان طبس ندارد و اگر این شهرستان را با طلا برگردانند، یزد آن را نمی پذیرد. و هیچکدام از استانداری های یزد و خراسان جنوبی آنرا تکذیب نکرده اند که با توجه به این مسئله می توان حمل بر صحت خبر گذاشت.

طبس، حمید رضا حجازی – کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی: هر سخن جایی و هرنکته مکانی دارد. ابتدای سخن جادارد از استاندار محترم خراسان جنوبی بپرسیم جلسه تودیع و معارفه فرماندار بشرویه چه سنخیتی با اینگونه سخنان داشته است و آیا صحیح است که سخنان خصوصی بین دو استاندار در یک جلسه به این شکل مطرح شود؟

اما جناب آقای میرمحمدی استاندار محترم یزد شماخود بهتر از هرکسی طبس و مردمانش را می شناسید.

شهرستان طبس با 57 هزار کیلومتر مربع بزرگترین شهرستان خاورمیانه است که دومین معدن زغالسنگ جهان و بیش از 200 نوع معدن را در خود جای داده است و از ذخایر نفت و گاز بهره می برد که در صورت ترکیب معادن طبس و یزد استان یزد تبدیل به قطب فولاد ایران می شود که تمامی اینها و سایر مواردی که گفته نشد اگر از بعد مادی به آن بنگریم از طلایی که شما فرموده اید با ارزش تر است.

و اما اگر از بعد معنوی و فرهنگی به سخنان شما بپردازیم، طبسی ها 11 سال مهمان مردمان مهمان نواز و خونگرم یزد بودند و اکنون نیز یک و سال و نیم است که مهمان اهالی نجیب و با اصالت خراسان جنوبی هستند؛ اما مردم طبس از یزد و اهالی آن خاطرات شیرینی در ذهن دارند و از آنان به نیکی و مهمان نوازی یاد می کنند.

آقای استاندار: 11 سال، برای مهربانی، محبت، اخوت، نزدیکی فرهنگی و ارتباطات عاطفی مردمان دو شهر زمان کمی نیست و مردم یزد و طبس هر دو از خصوصیات مشترک فرهنگی زیادی برخوردارند؛ مردم هر دو دیار در حاشیه کویر زیسته اند و از اصیل ترین مردمان ایران هستند و در طول تاریخ نیز مراودات زیادی بین طبس و یزد بوده و هست و خانواده های بزرگی از طبس در یزد و از یزد در طبس ساکن هستند که نشان دهنده ارتباط و نزدیکی فرهنگی این دو دیار است.

اما به لحاظ سیاسی این نوع ادبیات به دور از اخلاق و شان یک نماینده دولت و توهین به مردمان یک شهرستان به حساب می آید که قطع به یقین آنان نیز اینگونه سخنان را بر نمی تابند و بازتاب این خبر در بین مردم شهر طبس انعکاس بسیار نامطلوبی داشته و اعتراض مردم به این سخنان را در پی داشته است.

این گفتماندر دولت تدبیر و امید جایی ندارد و از نمایندگان این دولت نیز انتظاری بیش از این است.

آقای میرمحمدی شما به لحاظ سیاسی می توانید مخالف الحاق مجدد طبس به استان یزد باشید لی اینگونه موارد باید با ادبیات و دیپلماسی در خور شان و مناسب یک نماینده دولت همراه  با حفظ حرمت ها مطرح شود.

جناب آقای استاندار همانگونه که می دانید طبق نظر سنجی که اخیرا انجام شده است 79(78.8) درصد مردم طبس خواهان الحاق مجدد طبس به یزد، 8.8 درصد موافق ماندن طبس در خراسان جنوبی بوده اند و 12.5 درصد نیز رای ممتنع داده اند.

حال با این نظرسنجی و نظر مردم طبس که 79 درصد آنان خواهان الحاق مجدد طبس به استان یزد هستند و همچنین با توجه به فرمایش بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران که فرمودند:" میزان رای ملت است." نظر شما در خصوص الحاق مجدد طبس به یزد چیست؟

در دولت تدبیر و امید نظر مردم از چه جایگاهی برخوردار است؟ و آیا به خواست 79 درصدی مردم یک شهرستان توجه می شود؟ اگر آری که اینگونه سخنان در چه جایگاهی قرار دارد و آیا در تضاد با دولت و اهداف آن نیست؟

آقای میرمحمدی شما که استاندار دولت تدبیر هستید آیا اینگونه سخنان مدبرانه بود؟

شما که استاندار دولت امید هستید آیا امید مردمان یک شهرستان را ناامید می کنید؟

شما که نماینده دولت اعتدال هستید آیا اینگونه ادبیات در دایره اعتدال می گنجد؟

دست به دست هم دهیم به مهر                میهن خویش را کنیم آباد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا