معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار در نخستین مجمع مدیران زن استان، خواستار عملکرد قوی مدیران زن استان برای افزایش ضریب اعتماد جامعه نسبت به مدیریت زنان شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، "محمد علی طالبی"، در نخستین نشست مدیران زن استان که صبح چهارشنبه، 2 مهر در سالن شهید موحدین استانداری برگزار شد، ضمن خرسندی از تشکیل مجمع مدیران زن برای نخستین بار در استان و با اشاره به تعداد مدیران زن حاضر در نشست، نسبت به تشکیل و تداوم یک مجمع فعال از مدیران زن در استان اظهار امیدواری کرد.
طالبی با بیان اینکه، تشکیل چنین مجمعی، چند ماه است از سوی مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری در حال پیگیری است، از جمله اهداف این نشست را تاکید به افزایش مدیران زن در استان عنوان کرد.
وی ضمن گرامیداشت سالروز دفاع مقدس، بازشناسی نقش زنان و فعالیت اجتماعی آنان طبق این مناسبت را خالی از لطف ندانست و با بیان این اعتقاد که دفاع مقدس بزرگترین تجربه و میدانی بوده که ابعادی فراتر از خط مقدم را به همراه داشته است، از این واقعه به عنوان یک تجربه بزرگ از مشارکت زنان در جامعه یاد کرد.
به گفته این مقام مسوول، اگر امروز دغدغه هایی چون دغدغه خانواده و تربیت فرزندان مطرح می شود که دغدغه درستی هم هست، بعضأ پرسشی نیز مطرح است که حضور پر رنگ اجتماعی زنان و حضور مدیران زن در بسیاری از امور، توجه به این دغدغه ها را کاهش داده یا افزایش خواهد داد؟
وی افزود: اعتقاد من این است که هر چه زمینه فعالیت زنان در عرصه اجتماعی فراهم تر باشد، قطعا پرداختن به تحکیم بنیان خانواده و حمایت از این نهاد با حضور زنان در مصادر امور بهتر صورت گرفته و این دغدغه ها هم به درستی مورد توجه قرار می گیرد.


معتقدیم که باید توانمندی بانوان به جامعه عرضه شود


طالبی حضور زنان در فعالیت های اجتماعی و همچنین پست های مدیریتی را بهترین کمک برای ایفای نقش فعال آنان در جامعه دانست و با اشاره به گفته برخی مدیران این نشست مبنی بر اینکه کارمند بودن آنها کوچکترین خللی به مسئولیت های خانواده شان وارد نکرده است، گفت: قطعا همین گونه است و زنان جامعه ما خواهند توانست در کنار کار اداری و مسئولیت هایی که در جامعه به عهده دارند به دیگر مسئولیت ها از قبیل نقش مادری و همسری نیز بپردازند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار با بیان اینکه، اکنون رویکرد دولت تدبیر و امید فرصت و زمینه لازم برای ایفای مسئولیت بیشتر زنان در پست های مدیریتی را فراهم کرده است، به تاکید دولت برای استفاده از فرصت های برابر در همه امور و رفع موانعی که برای پذیرش مسئولیت زنان وجود دارد، اشاره و خاطر نشان کرد: این مهم نباید چنین تصوری ایجاد کند که دولت با دادن امتیازی به زنان، حتی با یک درجه ضعفی که یک زن نسبت به مرد دارد، وی را به طور نا عادلانه در پست مدیریتی منصوب کند.
وی افزود: اعتقاد ما این است که باید توانمندی بانوان به جامعه عرضه شود و در این میان، انتصاباتی که در دولت جدید در مورد زنان انجام شده، گواه این مدعا و موجب افتخار است؛ چراکه توانمندی بانوان به خدمت گرفته شده و افرادی که در مسئولیت قرار گرفتند نیز این توانمندی را به اثبات رسانده اند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، با بیان اینکه این نشست می تواند یک الگویی برای کشور باشد، تشکیل مجمع مدیران زن و فعالیت های مستمر در این زمینه را کارآمد ارزیابی کرد و سخن گفتن و پرداختن به مشکلات مربوط به زنان در چنین مجمعی را مانعی بزرگ برای رشد و ارتقای جایگاه زنان در جامعه دانست.
طالبی ضمن بیان اینکه دولت تدبیر و امید از نظر رویکرد به این موضوع اعتقاد دارد، گفت: برخی مواقع باید تلاش و مبارزه کرد و این به دست خود بانوان است که با عملکرد خود، ضریب اعتماد نسبت به مدیران زن را افزایش و زمینه لازم برای ایفای مسئولیت زنان را فراهم کنند.


ارتقای نقش بانوان در سطوح مدیریتی از مهمترین اهداف این مجمع


مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری نیز در ادامه این جلسه ایجاد زمینه برای همکاری های میان بخشی و هم افزایی مدیران زن استان، انتقال تجربه های مدیریتی زنان، شناخت تهدید ها در حوزه مدیریت زنان و آگاه بخشی جامعه در زمینه توانمند سازی زنان در عرصه مدیریت و آسیب شناسی حضور کم رنگ زنان در سطوح بالای مدیریتی را نام برد و به تحقق این موارد به عنوان پیش درآمدی بر فرهنگسازی و از بین بردن اندیشه ناتوانی بانوان در حوزه مدیریت تاکید کرد.
وی همچنین بحث و تبادل نظر در زمینه برقراری توازن در دو حوزه شغلی و خانوادگی زنان مدیر، بررسی باید ها و نباید ها، فرصت ها و تهدید ها در حوزه مدیریت زنان در استان، آشنایی مدیران از ظرفیت ها و توانمندی های مراکز تحت مدیریت یکدیگر را از مواردی دانست که در این جلسات دنبال خواهد شد.
خامسی توانمند سازی و باور سازی شاغلان زن دستگاه ها، تحقق اهداف توسعه ای کشور بر مبنای یکسان سازی جایگاه زن و مرد، راهکار افزایش اعتماد به نفس بانوان و شیوه های مدیر پروری در بین زنان و همچنین ارتقای نقش بانوان به ویژه در سطوح مدیریتی را نیز به عنوان مواردی عنوان کرد که می بایست در این نشست ها مورد تاکید قرار گرفته و پیرامون آن بحث و تبادل نظر صورت بگیرد.


کسب مناصب مدیریتی زنان، موجب خود باوری بانوان تحصیل کرده


وی در بحث مدیریت زنان، گفت: قانون اساسی کشور راه را برای تصدی بیشتر مناصب تصمیم گیری برای زنان باز گذاشته و این در حالی است که فقط 8.2 درصد مشاغل مدیریتی به زنان اختصاص یافته است، در صورتی که تداوم توسعه و شتاب در کشور زمانی رخ می دهد که زن و مرد همراه با هم مسئولیت توسعه را به عهده بگیرند.
وی افزود: کسب مشاغل مدیریتی زنان علاوه بر آنکه راهی برای مقابله با تبعیضات جنسی و عدم حقوق برابر جهت بالا رفتن اعتماد به نفس و کسب یک هویت مستقل و بهبود وضعیت و رشد اجتماعی زنان می شود، موجب نفع جامعه نیز خواهد شد و رشد و خود باوری دختران و زنان تحصیل کرده دانشگاهی را نیز به دنبال دارد.
وی از مطلبی که اغلب از سوی جامعه البته با فرهنگ مرد سالارانه در حوزه مدیریت زنان مطرح می شود، مباحثی مانند وجود برخی ویژگی های امنیتی زنان، مسئولیت ها و محدودیت های زندگی، فراهم نبودن شرایط لازم در جامعه، عدم تمکین کارکنان مرد از مدیران زن، تجربه کمتر زنان نسبت به مردان در این عرصه، تقلیل گرایی در برخورد با توانایی های زنان و متأسفانه تعابیر نادرست و جزم اندیشانه از دین و اعتماد پایین زنان نسبت به مردان در عرصه های مدیریتی را نام برد.


نباید از مدیریت جهادی، مدیریت سهم مردان و تنها جهاد سهم زنان باشد


به گفته خامسی، در هر صورت، باید در زمینه موارد بالا فکری اندیشیده شود و نباید از مدیریت جهادی، مدیریت، سهم مردان و جهاد، سهم زنان باشد و دغدغه ما نیز فقط مدیریت زنان نیست، بلکه رسیدن زنان به حق و حقوق واقعی شان در جامعه مد نظر است.
مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری، نبود اعتماد در زنان در تقبل مسئولیت های اجتماعی و پست های مدیریتی و پایین بودن ریسک پذیری را از جمله موضوعاتی دانست که مدیریت زنان را تهدید می کند و خطاب به مدیران زن استان، افزود: ما برای همدیگر سرمایه های اجتماعی محسوب می شویم و همه باید دست در دست هم دهیم و با حمایت از هم و ارایه رانت اطلاعاتی به یکدیگر، در حضور هم از یکدیگر انتقاد و در نبود یکدیگر از هم به نیکی یاد کنیم.
خامسی خطاب به مدیران و معاونان زن گفت: باید مسائل را با تفکر بسیجی، احساس و رسالت مشترک همراه با تعاملات اجتماعی حل کرده و با افزایش فعالیت های اجتماعی، کلی نگری را جایگزین بخشی نگری کنیم.
گفتنی است، نخستین مجمع مدیران زن استان، به مناسبت گرامیداشت دفاع مقدس برگزار شد و در این نشست، «کبری رضوانی»، مسئول دفتر امور حفظ و نشر آثار مشارکت زنان در دفاع مقدس نیز به بیان توضیحاتی در خصوص مشارکت زنان در دفاع مقدس و همچنین وظایف این سازمان در خصوص مشارکت زنان در جامعه پرداخت.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا