1- توصيــه به والـــدين
* يکي از راههاي جلوگيري از انحراف فرزندانتان کنترل و نظارت بر مراودات و معاشرتهاي آنها است. * يکي از علتهاي اساسي انحراف جوانان تنشهاي  خانوادگي و در راس آنها طلاق والدين است.  * عدم تفاهم زن و شوهر و اختلافات خانوادگي، روزنه اي براي سوء استفاده مفسده جويان است.  * بسياري از پارتيها و مجالس دوستانه، محل ترويج خلاف کاري است. * يكي از دلايل اصلي آسيبهاي اجتماعي جوانان، عدم ارتباط صميمانه والدين و فرزندان مي باشد؛ پس بياييم با ارتباط صميمانه با فرزندانمان آنها را در برابر آسيبهاي اجتماعي مصون نمائيم. * ازدواجهاي تحميلي و اجباري فرزندان يكي از عوامل  بروز انحرافات اجتماعي است.  
2- توصيـه به خواهـران گرامي
* با رعایت حجاب و پوشش اسلامی از احترام بیشتری برخوردار می شوید. * بد حجابی زنان و دختران نا آگاه در معابر و انظار عمومی اولین گام در جهت شروع سوء استفاده توسط مفسده جویان است.  * همه اغفالگران ابتدا از راه قول و وعده ازدواج و اظهار عشق و محبت وارد می شوند.  * برخوردهای سبک + خنده های نا بجا بروی نامحرمان = افتادن در دام اغفالگران مفسده جو است.  * پوشیدن لباسهای بدن نما و نگاه های آلوده مردان نا صالح و مزاحمتهای خیابانی، موجب ناامنی اجتماعی برای زنان و دختران می شود.  * با حفظ وقار و متانت خود در معابر و اماکن عمومی و برخورداری از عزت نفس، مزاحمین خیابانی را مایوس نمایید. * از افشا نمودن اسرار خود به دوستانی که اعتماد کافی به آنان ندارید جداً بپرهیزید. * نحوه برخورد دوست همراه شما در خیابـان می تواند در به وجود آمدن پيامدهاي سوئي از جمله مزاحمت براي شما از سوی فرصت طلبان مؤثر باشد؛ بنابراین در انتخاب دوستان خود بیشتر دقت نمایید.  * پوشیدن  لباسهايي منقوش به تصاوير زننده و... پیامدهای سوئی را به دنبال دارد، که مزاحمتهای خیابانی از مهمترین آنهاست. * در هنگام مواجهه با مزاحمتهای خیابانی، با  خانواده، اولیاء مدرسه و معتمدين مشورت کنیـد




3- توصيه به اوليا گرامي
براي مراقبت از فرزندان خود نكات زير را مد نظر قرار دهيد:  
* به فرزندان خود بیاموزید که مشخصات خود ،اولیاء، شماره تلفن و آدرس محل سکونت خود را به همراه داشته باشند. * نسبت به نگرانی های فرزندانتان حساس بوده و محيطي را ایجاد کنید که قبل از بروز حوادث، فرزندانتان به راحتی نگرانیهایشان را با شما در میان بگذارند. * به فرزندان خود بیاموزید که ماُموران نیروي انتظامی دوستان آنها هستند، در مواقعی که با مشکلات و حوادثی روبرو می شوند می توانند از آنها به عنوان راهنمای شناخته شده کمک بگیرند. * برای فرزندانتان برنامه ریزی مناسب داشته باشید تا اوقات خود را با دوستان نا باب نگذرانند معاشرین فرزندان خود را مورد شناسایی دقیق قرار دهید.  * با احترام کردن به فرزندان ، احترام گذاشتن به بزرگترها را به آنها بياموزيد. * فکر سالم در بدن سالم است، ورزشهای سالم و مفید،هم فکر و هم جسم را از آلودگی و انحراف باز می دارند. * در اجتماع، احترام به ارزش ها و هنجارها و پایبندی به قوانین و مقررات را به فرزندانمان بیاموزیم. * لباس و پوشش نا مناسب اولین گام در جهت انحراف اخلاقی فرزندانتان است. * سرزنش بیش از حد فرزندان ، آتش لجاجت در آنان را شعله ورتر میکند. * بیان و بازگویی توانمندیهای فرزنـدان در حضور دیگـران باعث افـزایـش اعتمـاد به نفـس آنـان می گردد.


4- توصيه به دانش آموزان
* وقتی در منزل تنها هستید در را به روی افراد غریبه باز نکنید. * از سوار شدن به خودروی افراد غریبه خودداری کنید. * هنگام دوچرخه سواری، خود را با وسایل ایمنی مجهز نمایید. * در حین حرکت اتومبیل سر و دست خود را بیرون نبرید. * در صورت گم شدن به پلیس مراجعه کرده و از آنها کمک بخواهید. * در صورت مواجهه با مشکلات غیر عادی در مسیر زندگی با خانواده و یا اولیاء مدرسه مشورت کنید. * به افـراد فالگيـر و مدعي پیشگوي کنـار خیابان و ... اعتماد نکنید. * اگر فردی برایتان ایجاد مزاحمت کرد سریعا از او دور شوید. * هرگز کلید منزل را در اختیار افرادی که از آنان شناخت کافی ندارید نگذارید. * اگر در راه مدرسه دچار مشکلی شدید،بلافاصله مسأله را با والدین خود یا اولیاء مدرسه در میان بگذارید. * اگر در منزل تنها بودید و  تماس تلفني مشكوك و ناشناس داشتيد هرگز نگوييد كه تنها مي باشيد. * از معاشرت با افرادی که اختلاف سن آنها با شما زیاد است بپرهیزید. * از دوستی با افراد لاابالی و بي نزاكت جداً بپرهیزید.  * هیچوقت از غریبه ها هدیه قبول نکنید. * از بازی کردن در معابر عمومی بوی‍‍ژه گذرگاه خودروها بپرهیزید. * کشیدن سیگار نشانه شخصیت و بزرگی نیست. تعارف دیگران را برای کشیدن سیگار ، بلافاصله و با صراحت رد کنید.



5- براي پيشگيري از جرائم رايانه اي چه بايد كرد؟
* در زماني كه قصد داريد رايانه خود را تعمير كنيد حتي الامكان هارد آن را جدا و نزد خود نگهداري و به افراد مورد اطمينان تحويل دهيد و به صرف فرمت كردن فايلها اكتفا نكنيد. * رایانه اي که فرزندتان از آن استفاده می کند را در اتاق نشیمن بگذارید تا بتوانید بر آنچه انجام می دهد نظارت کنید. * از کودکان خود بخواهید چنانچه به مسأله مشکوک و نگران کننده ای در اینترنت برخورد کردند، بزرگترها را در جریان بگذارند. * چنانچه با حضور شما فرزندتان چیزی را روی صفحه نمایشگر پنهان می کند، به وجود  یک مشکل شک کنید.




6- براي پيشگيري از سرقت منزل چه بايد كرد؟
* هنگام خروج از منزل تنها به قفل نمودن درب خروجی اکتفا نکرده، کلیه دربهای داخلي ساختمان ( به ويژه درب پشـت بام، حيـاط خلـوت و ...) را قفـل نماییـد. * از قرار دادن کلید زیر جا کفشی، داخل کفش و سایر نقاط قابل دسترس خودداری نمایید. * برای جلوگیری از سرقت منزل خود را به روش توپی زنی، توپی قفل را با بدنه در هم سطح نمایید، در صورت عدم امکان لوله ای فلزی به دور ان جوش دهید. * زنگهای بی وقت و بی مورد تلفن و منزل بی توجه نبوده و انها را به عنوان زنگ خطر تلقی نمایید. * ساکنان منزل، بویژه افراد مسن و نیز افرادی که به تنهایی زندگی می کنند از بازكردن در به روی افراد ناشناس جداً خودداری نمایند. * برای امنیت بيشتر محل خود در شب، از شبگردها و نگهبانان محلی مورد تأیید پلیس استفاده کنید. * از باز نمودن در بروی افراد ناشناس مخصوصاً به هنگام شب خودداری نموده و این مورد را به فرزندان خود نیز یادآوری کنید. * شبها هنگام استراحت در های ورودی ساختمان را قفل نمایید. * جهت حفاظت بیشتر از منزل خود از قفل های ایمنی و شب بند استفاده نمایید. * با نصب حفاظ، قفل شب بند و چشمی بروی در ورودی منازل، ضريب ايمني را بالا ببريد. * محوطه بیرون منزل خود را همواره روشن نگه دارید. * از قرار دادن وسایل با ارزش در داخل حیاط خودداری نمایید. * پس از شستشوی فرش از پهن نمودن آن بر روی دیوار یا پشت بام بدون مراقبت های لازم خودداری کنید. * اسناد و مدارک معتبر ،دسته چک و دفترچه های حساب بانکی را در محلی مطمئن و به دور از دسترس دیگران نگهداری نمایید. * شماره سریال یا مشخصات کامل اجناس و لوازم خانگی منزل خود از قبیل لوازم صوتی و تصویری لوازم برقی و سایر لوازم با ارزش را در دفتری مخصوص ثبت نموده و برای اطمینان بیشتر از آنها عکس تهیه نمایید. * از ورود افرادی که به عنوان مامور انتظامی ،دارایی، شهرداری،کارگرخدماتی، مامورآب، برق، تلفن، گاز و ... به منزل شما مراجعه می کنند پیش از شناسایی دقیق آنان ممانعت به عمل آورده، در صورت حصول اطمینان فقط اجازه ورود ایشان به محدوده مورد نیاز را بدهید.

7- براي پيشگيري از سرقت محل كسب چه بايد كرد؟
* ازنگهداري وجوه نقد بيش از حد معمول در مغازه خودداري نموده و بلافاصله آن را به بانك بسپاريد. * از آنجا كه قفل هاي معمولي به راحتي با قيچي بريده مي شوند‌، حتي الامكان از قفل هاي سوئيچي با ضريب ايمني بالا استفاده كنيد. * حتي الا مكان به جاي قفل هاي آويز از قفل هاي كتابي استفاده نمائيد. * محوطه بيروني مغازه ي خود را از روشنائي كافي بر خوردار سازيد. * شبها يك لامپ را روشن بگذاريد تا داخل  مغازه از بيرون كاملاً نمايان باشد. * هرگز محـل كار را باحضور مشتـري ترك ننمائيد. * شماره سريال اموال ولوازم صوتي وتصويري وساير  لوازم قيمتي محل كسب خود را دردفتري مخصوص ثبت كرده واز آنها عكس و فيلم تهيه نمائيد. * همزمان با تعطيلات مستمـر حتمـاً به مغازه سركشي و قفل ها را بازديد نمائيد.



8- براي پيشگيري از سرقت اتومبيل چه بايد کرد؟
* اتومبيل خود را به لوازم ايمني نظير دزد گير،سوئيچ مخفي ،قفل فرمان،قفل پدال، قفل سوئيچي و سا ير وسائل تاخيري وبازدارنده مجهز نمائيد. * اتومبيل خود را حتي براي دقايقي كوتاه در اختيار افرادي كه شناخت كافي از آنان نداريد، نگذاريد. * هنگام ترك اتومبيل از بسته بودن درها وشيشه ها اطمينان حاصل نمائيد. * اتومبيل را حتي براي لحظه كوتاهي با موتور روشن ترك نكنيد. * چنانچه اتومبيل خود را در پاركينگ يا حياط منزل پارك مي كنيد حتماً كليه درهاي آن را قفل نموده واز گذاشتن سوئيچ بر روي آن جداً بپرهيزيد. * درهنگام ترك اتومبيل از به جاي گذاشتن سوئيچ ودسته كليد در داخل آن خودداري شود. * از پارك نمودن اتومبيل خود در نقاط خلوت وتاريك خودداري نمائيد. * بمنظور كاهش ضريب آسيب پذ يري وسرقت وسائل اتومبيل از نصب تزئينات اضافي در داخل و بيرون اتومبيل خودداري نمائيد.

9- براي پيشگيري از سرقت موتور سيكلت چه بايد كرد؟
* در صورت امكان موتور سيكلت خود را در پاركينگهاي  عمومي كه داراي مسئول مشخص است پارك نمائيد. * موتور سيكلت خود را شماره گذاري نموده  پلاك اخذ شده رابر روي آن نصب نمائيد. * موتور سيكلت خودرا حتي براي لحظه كوتاهي به حالت روشن ترك نكنيد. * موتور سيكلت خود را قبل از فروش براي آزمايش در اختيار افراد ناشناس قرارندهيد. * قبل از خريد موتورسيكلت از سرقتي نبودن آن از طريق استعلام از مبادي ذيربط اطمينان حاصل كنيد. * موتور سيكلت خود را به قفل و زنجير مجهز نماييد. * هنگام پارك موتور سيكلت ضمن قفل و زنجير نمودن آن را در شعاع ديد خود و افراد مطمئن قرار دهيد. * در صورتي كه قصد پارك در محلهاي شلوغ را داريد حتماً آن را به نرده هاي حاشيه خيابان با قفل و زنجير ببنديد. * موتور سكلت را به قفل چرخ، قفل فرمان و سوئيچ مخفي و ساير لوازم تاخيري و بازدارنده مجهز نماييد. * از رها نمودن موتورسيكلت بدون قفل، در مقابل منازل، مغازه ها و ... (حتي براي  لحظه اي كوتاه) خودداري نماييد. * قبل از خريد از طريق مركز رايانه پليس از تحت تعقيب نبودن آن اطمينان حاصل نماييد. * از خريد و فروش موتورسيكلت بدون سند مالكيت از افراد ناشناس خودداري نماييد. * از بجا گذاشتن هرگونه اسناد و مدارك موتور سيكلت خود در زير قاب باطري و صندلي و ... خودداري نماييد.


10- براي پيشگيري از سرقت در معابر و اماكن عمومي چه بايد كرد؟
* هنگام دريافت پول وخروج از بانك مراقب اطراف خود مخصوصاٌ موتورسواران مشكوك باشيد. * در بين راه ازقبول هر گونه خوردني ونوشيدني از راننده ومسافرين بپرهيزيد. * درحين سفر از بازگو نمودن اطلاعات فردي و خانوادگي خود نظير آدرس محل سكونت و...امتناع ورزيد. * درحين استفاده از دستگاه خود پرداز بانك به نحوه اي عمل نمائيد كه ديگران از شماره رمز شما آگاه نگردند. * از آراستن فرزندان خردسال خود به طلا وجواهر و رها نمودن آنان در معابر عمومي وكوچه ها و ... جداً خودداري نمائيد. * از جابجايي وحمل غيرضروري اسناد ومدارك باارزش خودداري نمائيد. * از شمارش پول درانظار عمومي كه موجب تحريك سارقين ميگردد، بپرهيزيد.


11- براي پيشگيري از جرائم جيب بري و كيف قاپي چه بايد كرد؟
* هنگام سوار شدن به اتوبوس و مینی بوس، بلیط یا پول خود را از قبل آماده کنید تا مجبور به خارج نمودن کیف پول و محتویات جیب خود در میان ازدحام جمعیت نگرديد. * کیف خود را با دستی که مجاور دیوار یا جوی آب است حمل نموده و از حرکت در سطح خیابان جداٌ بپرهیزید. * از آویزان نمودن کیف خود به پشت صندلی در رستورانها و... خودداری نمایید. * حتی الامکان پول خود را در جیبی قرار دهید که دسترسی به آن، به آسانی ممکن نباشد.


12- براي پيشگيري از كلاهبرداري چه بايد كرد؟
* از در اختیار گذاشتن اسناد و مدارک معتبر خود نظیر شناسنامه، گذرنامه، گواهینامه رانندگی، اسناد ومدارک زمین، مغازه و منزل ، جواز ساختمان، جواز کسب و غیره برای انجام امور اداری به افرادی که مورد وثوق شما نیستند خودداری نمائید. * از تحویل پول و لوازم با ارزش همچون فرش طلا و جواهر و لوازم خانگی  و برقی به افراد ناشناس تحت عناوین آژانس مسافر بری، کارگر پست، نماینده شرکت، تعمیرکارو... بدون حصول اطمینان کامل و شناخت آنان خودداری نمائید. * در صورت برخورد با افرادی که در قبال دریافت پول به شما وعده کار، کارت پایان خدمت یا معافیت، گذرنامه، ویزا، گواهینامه، حل مشکلات انتظامی و... می دهند خودداري و در صورت اطمینان از سوء نيت آنان مراتب را سریعاً به مراکز 110 پلیس اطلاع دهید. * در انجام معاملاتی که وانمود می شود سود زیاد و بیش از حد معمول عاید شما می گردد تأمل نمائید. * تنها به وجود آرم نامه ها اکتفا ننمایید. چرا که ممکن است سربرگ ادارات توسط افراد شیاد به سرقت رفته يا جعل شده باشد. * در تنظیم قولنامه یا مبایعه نامه دقت نمایید که حتما یک برگ به عنوان سابقه در بنگاه وجود داشته باشد. * از خرید املاک مشاعی که سهم فروشنده و حدود آن مشخص نیست جدا خودداری نمائید. * به هنگام مراجعه به پزشک، دقت نمایید پزشک مربوطه دارای مهر نظام پزشکی باشد. چنانچه در خصوص فعالیت پزشکی غیر قانونی و تهیه و فروش غیر مجاز دارو اطلاعاتی دارید در اختیار پلیس 110 بگذارید. * حتی المقدور انواع معاملات(منزل، اتوموبیل، موتور سیکلت و...) را در مراکز خرید و فروش مجاز و پس از سير مراحل قانوني انجام دهيد. * برای تنظیم سند و چک از خودکار استفاده نمائید. * متن چک را شخصا و با یک خودکار بنویسید تا در صورت دست بردن در مندرجات آن، جعلی بودن آن مشخص شود. * مندرجات سند و چک را طوری تنظیم کنید که قابل الحاق یا حذف نباشد. * چک را قبل از صدور، مهر و امضاء ننماييد. * از صدور چک سفید امضاء خودداری نمائید. * هرگز از افراد ناشناس و فاقد اعتبار چک قبول نکنید زیرا احتمال مسروقه یا جعلی بودن آن وجود دارد. * در خصوص دریافت چک های تضمینی، رمزدار و مسافرتی قبل از انجام معامله ضمن شناسایی کامل پرداخت کننده به نزدیکترین شعبه بانک مراجعه و اصالت چک را احراز نموده و از درست بودن مبلغ آن و تطبیق رنگ و مبلغ مطمئن شوید * هنگام دریافت اسناد و اوراق بهادار و دسته چک از مرجع صادر کننده حتما برگ شماری نمائید. * مبلغ چک را هم به عدد و هم بحروف نوشته و بر روی نوشته ها خصوصا مبلغ عددی چسب شیشه ای نصب نمائید. * مبلغ چک را هم به ریال و هم به تومان درج نمائید. * از صدور چک به عنوان امانت یا ضمانت بپرهیزید. * سعی کنید امضاء روی چک ها دارای نام و نام خانوادگی باشد. * در تمام مدت استفاده از دسته چک، مندرجات متن آن را در ته چک بنویسید. * چک های مسافرتی را فقط از افراد آشنا و یا با معرفی افراد آشنا دریافت کنید.



13- براي پيشگيري از سرقت پول بعداز خروج از بانك چه بايد كرد؟
* در صورت امکان به جای حمل پول نقد از چک رمز دار یا تراول استفاده نمائید. * برای حمل پول از کیف استفاده نمائید. * در صورت امکان از حمل پول زیاد به تنهایی خودداری نمائید. * هنگام خروج ضمن توجه به اطراف از وسیله نقلیه مطمئن استفاده نمائید. * کیف حامل پول را سمت دیوار نگهداری و حمل نمائید. * هنگام حمل پول مراقب درگیری یا تصادف ساختگی باشید.  

14- علائم اوليه تشخيص اعتياد چيست؟
* كناره گيري فرزندان از بستگان نزديك و ايجاد رابطه با دوستان جديد. * تغيير ساعت خواب (دير خوابيدن و دير بيدار شدن). * پيدا شدن ابزار و وسايلي همچون زرورق سيگار، كاغذ لول شده و قاشق دسته خميده در وسايل شخصي فرد. * عدم توجه به نظافت و آراستگي سر و وضع ظاهري. * پر حرفي و تعريف بيش از حد و بي محتوا از افراد ديگر * رشـد خصـلت دروغگـويي و بيـان مطالب بيجـا و چرند گويي. * تغيير رنگ چهره بخصوص لبها.  



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا