رئیس آزمایشگاه ایمونوهماتولوژی سازمان انتقال خون ایران، از شناسایی 13 نوع خون بسیا نادر در کشور خبر داد و گفت: سه درصد افراد جامعه دارای گروه خونی O منفی هستند.
 
 مصطفی مقدم روز سه شنبه در نشست خبری سمینار بین المللی خون های نادر که قرار است 26 شهریور ماه جاری در هتل پارسیان تهران برگزار شود، افزود: 99. 99 درصد افراد جامعه دارای گروههای خونی هستند که هیچ مشکلی در تامین خون ندارند اما یک دهم باقی مانده را افرادی تشکیل می دهند که دارای گروههای خونی بسیار نادر هستند که تامین خون مورد نیاز آنها، بعضا با مشکلات و چالشهایی همراه می شود.
 
به گفته دبیر سمینار بین المللی خون های نادر، گروه خونی "بمبی" از جمله گروههای خونی بسیار نادر است که از جمعیت 80 میلیونی کشورمان، تاکنون 42 نفر با این گروه خونی شناسایی شده اند.
 
وی افزود: همچنین گروه خونی "چلانو" نیز یکی دیگر از گروههای خونی بسیار نادر است که 7 نفر در کشور با این گروه خونی شناسایی شده اند.
 
مقدم با اعلام اینکه 31 سیستم گروه خونی در کشور تعریف شده که در زیرمجموعه آنها 360 گروه خونی داریم، ادامه داد: خون تزریقی باید سازگار با بدن خون گیرنده باشد. در غیر این صورت، بدن واکنش نشان می دهد و عوارض خطرناکی متوجه فرد می شود. بطوریکه کلیه ها از کار می افتد، سیستم ایمنی بدن دچار شوک می شود و فرد به کما می رود. حتی در مواردی، با تزریق 10 سی سی خون، فرد خون گیرنده می میرد.
 
وی با اعلام اینکه هنوز آمار دقیق و مستندی از میزان مرگ و میرهای ناشی از تزریق خون ناسازگار با بدن در کشورمان وجود ندارد، گفت: این کار، هزینه بر است و زیرساختهایی لازم دارد که متاسفانه هنوز بیمارستانهای کشورمان آمادگی لازم برای تهیه چنین گزارشهایی را ندارند.
 
دبیر سمینار بین المللی خون های نادر در عین حال افزود: البته 40 درصد بیمارستانهای استان تهران در این زمینه تحت پوشش هستند و گزارشهایی از آنها دریافت می کنیم اما هنوز به طور دقیق این برنامه در تمامی بیمارستانهای کشور اجرا نمی شود.
 
مقدم با اعلام اینکه یک کیسه خون نادر 5 میلیون تومان هزینه برای سازمان انتقال خون ایران دارد، افزود: سال گذشته 93 کیسه خون نادر به نیازمندان این قبیل خون ها تزریق شد.
 
وی از بررسی 20 هزار نمونه خون در کشور و شناسایی 950 نفر در بانک خون های نادر خبر داد و گفت: در حال حاضر 170 واحد خون نادر به صورت منجمد در تهران ذخیره سازی شده که در صورت نیاز، مورد استفاده قرار گیرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا