آیا مردم تفت و میبد و نهاوند از حق قانونی خود محروم می شوند؟
تصمیم عجیب وزارت کشور برای برگزار نکردن انتخابات میاندوره‌ای مجلس/ مردم میبد هزینه برگزاری انتخابات را می‎دهند؛ انتخابات را برگزار کنید!

در حالی که بر اساس قانون وزارت کشور اعلام کرده بود انتخابات میاندوره ای حوزه های «تفت و میبد» و «نهاوند» برگزار خواهد شد، روز گذشته سخنگوی شورای نگهبان از درخواست وزارت کشور برای برگزار نکردن این انتخابات خبر داد.

به گزارش رجانیوز، در پی انتصاب مهدی سنایی نماینده سابق نهاوند به سفارت ایران در مسکو و فوت حجه الاسلام یحیی زاده نماینده سابق مردم تفت و میبد، وزارت کشور بر اساس قانون مکلف به برگزاری انتخابات میاندوره ای مجلس برای شهرهای بدون نماینده است اما به دلایل نامشخص، وزارت کشور از این وظیفه قانونی خود استنکاف کرده و از شورای نگهبان خواسته تا با این درخواست غیر قانونی همراهی کند.
 
این در حالی است که وزارت کشور در اسفندماه گذشته با انتشار اطلاعیه در این شهرستان از کاندیداهای احتمالی خواسته بود از سمت خود استعفا دهند و در ماه های گذشته نیز روز 22 شهریور را به عنوان روز ثبت نام برای کاندیداتوری در این انتخابات اعلام کرده بود اما به یکباره، این وزراتخانه از تصمیم خود برای عدم برگزاری انتخابات میاندوره ای در این دو شهرستان خبر داده است.
 
از سوی دیگر خبرنگار رجانیوز کسب اطلاع کرد طی ماه های گذشته مردم این دو حوزه انتخابیه به علت نداشتن نماینده در مجلس، با مشکلات فراوان مواجه شده و بخش قابل توجهی از پیگیری مشکلات مردم به عهده دیگر نمایندگان استان افتاده است.

نماینده یزد: مشخص نیست چرا به یکباره وزارت کشور از برگزاری انتخابات منصرف شده است؟
 
در همین راستا محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد در مجلس که این روزها وظیفه پیگیری مطالبات مردم دو شهرستان تفت و میبد را نیز بر عهده گرفته است، در گفتگو با رجانیوز، ضمن تاکید بر اینکه وزارت کشور بر اساس «قانون» باید انتخابات میاندوره ای مجلس را برگزار کند، گفت: این موضوع از ماه های گذشته نیز رسما و کتبا ابلاغ شده است و مشخص نیست به یکباره چرا مسئولان از برگزاری انتخابات در شرایط فعلی منصرف شده اند؟
 
 
 
وی با بیان اینکه هنوز فرصت زیادی تا پایان دوره کاری مجلس نهم (خرداد 95) باقی مانده و در این مدت نزدیک به یکسال و نه ماه، مردم تفت و میبد برای انتقال مشکلات خود به مجلس به خاطر نداشتن نماینده، دچار مشکل شده اند، تصریح کرد: همین مساله منجر شده تا بخشی از مطالبات مردم این حوزه به بنده منتقل شود که با توجه به حجم بالای درخواست های مردم در خود شهر یزد، رسیدگی به همه این موارد دشوار و وقت گیر است و طبیعتا اگر انتخابات میاندوره ای تفت و میبد برگزار و نماینده این حوزه مشخص شود، بیش از هر چیز روند پیگیری مطالبات مردم تسریع خواهد شد.
 
جوکار در پایان ضمن عجیب خواندن ادعای دولت برای نداشتن بودجه و برگزار نکردن انتخابات میاندوره ای مجلس، تاکید کرد: بنده به همراه دیگر نمایندگان بویژه کمیسیون شوراهای مجلس ضمن پیگیری این مساله، خواهان برگزاری به موقع و قانونی انتخابات میاندوره ای مجلس در دو حوزه تفت و میبد و نهاوند خواهیم بود.
 
مردم حاضرند هزینه انتخابات را بدهند تا از این بلاتکلیفی خارج شوند
 
 یکی از فعالان سیاسی شهرستان میبد نیز در گفتگو با رجانیوز ضمن قابل قبول نخواندن بهانه وزارت کشور برای برگزار نکردن انتخابات در این دو حوزه انتخابیه، گفت: اینکه گفته می شود فرصت کمی تا پایان مجلس باقی مانده، چنین نیست چرا که مجلس نهم تا خرداد 1395 به کار خود ادامه می دهد و از الان تا آن زمان نزدیک به دو سال فرصت باقی است و برای یک شهرستان، حتی چند ماه بدون نماینده بودن نیز مشکلات زیادی را برای مردم به همراه خواهد داشت.
 
وی تصریح کرد: ظاهرا وزارت کشور نداشتن بودجه برای برگزاری انتخابات را یکی دیگر از بهانه های این مساله می داند! در حالی که نهایتا 100 میلیون برای برگزاری انتخابات در حوزه انتخابیه شهر ما کافی است و اگر واقعا بهانه برگزار نکردن انتخابات این مساله است، خود مردم این حوزه ها حاضرند این هزینه را متقبل شوند تا در ازای آن نماینده خود را برای فرصت باقی مانده بشناسند و از بلاتکلیفی وضع موجود که بعضا هزینه های بیشتری به آنها تحمیل می کند، خارج شوند.
 
عدم برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس اجحاف در حق مردم است
 
در همین راستا با احمد آریایی‎نژاد نماینده مردم ملایر در مجلس نیز با ابراز تعجب از این اتفاق به تسنیم گفت: عدم برگزاری این انتخابات اجحاف در حق مردم شهرستان نهاوند و تفت است زیرا آنها را از داشتن نماینده محروم می‌کند.
 
وی با بیان اینکه باید تکلیف مردم مشخص شود، نبود بودجه را بهانه خوبی برای این کار ندانست و گفت: اگر کمی از تجمل‌گرایی‌ها کاسته شود به طور حتم می‌توان نسبت به برگزاری این انتخابات و رعایت حقوق حقه مردم امیدوار بود.
 
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یک سال و نیم تا برگزاری انتخابات بعدی مجلس شورای اسلامی وقت مانده، بیان کرد: محرومیت مردم نهاوند از وجود نماینده‌، مدتی است که اهالی این منطقه را با مشکل مواجه کرده و نباید بعد از این همه تأخیر، خبر عدم برگزاری آن شنیده شود.
 
این هفته پیگیر دلایل وزیر کشور و شورای نگهبان برای عدم برگزاری انتخابات هستم
 
رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس نیز با بیان اینکه وزیر کشور 20 روز پیش نامه‎‌ای را خطاب به رئیس مجلس، کمیسیون شوراها و امور داخلی و شورای نگهبان مبنی بر عدم برگزاری انتخابات میان دوره‌ای ارائه کرد که دلایل عدم برگزاری در آن مطرح شده بود، افزود: ظاهراً بعد از طرح این مبحث، شورای نگهبان با برگزاری و یا عدم برگزاری آن مخالفت نکرده است.
 
امیر خجسته گفت: از آن جا که داشتن نماینده حق مردم است، ما طبق استناد به قانون به دنبال برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس هستیم.
 
وی افزود: این هفته و هفته آینده، طی برگزاری جلسه‌ای با وزیر کشور و همچنین شورای نگهبان، دلایل خود را در ارتباط با برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس مطرح می‎‌کنیم.
 
رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: باید دلایل وزیر کشور را در ارتباط با عدم برگزاری این انتخابات بشنویم تا معلوم شود که آیا قانع‌کننده هست یا خیر؟
 
دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس نیز با بیان اینکه داشتن نماینده حق قانونی مردم است، گفت: از آن جا که اخذ اعتبارات و بودجه برای هر شهرستانی و پیگیری امور، بر دوش نماینده‌ها افتاده، برگزاری انتخابات میان دوره‌ای امری لازم است.
 
علی‌نعمت چهاردولی افزود: شاید کمبود بودجه و صرف هزینه‌های مادی و معنوی برای برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای دلیل درستی باشد اما نباید مردم را از حق قانونی آنها محروم کرد.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا