در ادامه اجرای طرح واکسیناسیون سراسری سالیانه دام های استان بر علیه بیماری تب برفکی، فاز دوم واکسیناسیون همزمان و سراسری تب برفکی به صورت رایگان در استان یزد به اجرا درمی آید.

مدیر کل دامپزشکی استان یزد ضمن تایید این خبر گفت: پیشگیری از طریق واکسیناسیون همواره به عنوان یک راهکار کم هزینه و موثر در صدر سیاست های مبارزه با بیماری های دامی و مشترک قرار داشته است. بیماری تب برفکی نیز در شمار بیماری های واگیر دار دامی است که همه ساله در 3 الی 4 نوبت تحت پوشش برنامه های واکسیناسیون دامپزشکی قرار می گیرد.

دکتر علی اکبر حداد زاده با اشاره به همکاری موثر دو بخش دولتی و خصوصی در اجرای این طرح گفت: در این طرح که از تاریخ 25/6/93 لغایت 30/7/93 سال جاری با همکاری بخش های خصوصی و دولتی به انجام می رسد تعداد 20 اکیپ ویژه در سطح استان بیش از 40000 راس گاو و گوساله را واکسینه می نمایند.

این مقام مسئول تب شدید، ایجاد تاول بر روی دهان و سم دام و کاهش شدید تولیدات دام را جزو بارزترین علائم بیماری تب برفکی دانست و گفت: در صورت بروز این بیماری در دام درمان بیماری به سختی و با صرف هزینه بسیار خواهد بود و در عین حال قطعیت ندارد و ممکن است در نهایت منجر به تلف شدن دام شود. لذا پیشگیری از این بیماری از طریق واکسیناسیون بهترین راه به منظور مقابله با ضررهای اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی به شمار می رود.

دکتر حداد زاده به دامداران توصیه کرد: با واکسیناسیون به موقع و جلوگیری از جابه جایی دام (حداقل به مدت 2 هفته) پس از واکسیناسیون میزان شیوع این بیماری مسری را در استان به حداقل ممکن برسانند.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا