نام کتاب: دیوان ناجی بافقی

به کوشش: سید محمد میر سلیمانی بافقی

ناشر: مفاخر یزد

سال چاپ: ۱۳۸۲

شمارگان: ۳۰۰۰ جلد

تعداد صفحات: ۱۰۳صفحه

ناجی بافقی که بود؟ در بخشی  از مقدمه این کتاب آقای میرسلیمانی بافقی آورده است:

مرحوم میرزا محمد جواد وکیلی بافقی، مشهور به وکیلی و ناجی بافقی، فرزند مرحوم حاجی ملاحسین که خود را از نوادگان کمال الدین محمد بافقی، مشهور به وحشی بافقی می دانست در نهم اردیبهشت سال ۱۲۷۹ خورشیدی در خانواده ای ثروتمند، عالم پرور، مکتب دار و سرشناس در قصبه طیبه بافق به دنیا آمد و در ۱۰ خرداد سال ۱۳۶۴ وفات نمود. پدر ایشان از دانشمندان سیاسی بافق بود که به استناد حکمرانان حکومت جلیله یزد به سالهای ۲۸-۱۳۲۷ قمری به عنوان وکیل از طرف اهالی بافق به عضویت انجمن ولایتی یزد در آمده تا پیگیر خواسته های اهالی بافق باشد.

در قسمتی دیگر از مقدمه کتاب آمده است:

یکی از شاهکارهای طبع درآفرین مرحوم ناجی، رباعی ساده، بی تکلف و پرمعنایی است که به مدد نفس گرم آن ادیب فرزانه ورد زبان ادب دوستان و صاحبان ذوق گشته و بر روی سنگ قبرش در صحن امامزاده عبدالله(ع) بافق حک شده است.

عمری گناه ای تن بی شرم کرده ای

با گاو نفس خرمن تن نرم کرده ای

غافل مساز خانه در این عاریت سرای

کین سردخانه ای است که جا گرم کرده ای

 

آقای میر سلیمانی بافقی در بخش پایانی مقدمه کتاب می گوید:

اشعار مرحوم ناجی بافقی بیشتر در دست این و آن پراکنده بود که به سعی استاد محترم آقای سید عباس آیت اللهی بافقی و نیز تنها پسر مرحوم ناجی که ساکن تهران می باشند جمع آوری، تصحیح و چاپ گردید، ولی مطمئناً اشعار وی بیش از اینهاست که امیدوارم افرادی که اثری از وی نزدشان است، در اختیار نگارنده بگذارند تا این مجموعه کاملتر گردد.

در این کتاب، به کوشش آقای میرسلیمانی بافقی، غزلیات، قطعات و رباعیاتی از  مرحوم ناجی بافقی گرداوری شده است.

سید محمد طباطبایی بافقی

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافق

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا