نشست رؤسای دانشگاه های استان یزد با هدف هماهنگ سازی سیاست ها و برنامه ها در سطح دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی استان برای  توسعه رشته های دانشگاهی، ارتقای کیفیت دانشگاه ها و ارتباط دانشگاه ها با صنعت و جامعه در دانشگاه یزد برگزار شد.

دکتر محمد صالح اولیاء، رییس دانشگاه یزد در ابتدای این نشست با تاکید بر لزوم برگزاری جلسات هماهنگی بین دانشگاه های استان گفت: در حال حاضر چالش های مشترکی مثل کاهش تقاضا، کیفیت و چالش اقتصاد در آموزش عالی وجود دارد اما دانشگاه های استان یزد با دغدغه بزرگتری مواجهند و آن هم پایین آمدن جایگاه آموزش عالی استان یزد نسبت به سایر استان هاست. واین در حالی است که یکی از محورهای توسعه استان خدمات برتر و آموزش عالی است.

دکتر محمدصالح اولیاء در ادامه با اشاره به اینکه  بعضی از رقابت هایی که  بین مؤسسات آموزش عالی وجود دارد باعث تشدید نگرانی ها می شود گفت: با به وجود آوردن رشته های موازی در دانشگاه ها مشکلات بیشتر خواهد شد و همه متضرر می‌شوند.

وی افزود: ما در این جلسات در خصوص مزیت ها و نقاط ضعف و چالش ها به بحث و تبادل نظر می پردازیم.همچنین برای تشکیل کمیته ای برای برنامه ریزی مشترک بین دانشگاه ها برای توسعه و تاسیس رشته ها باید به توافق برسیم. نکته دیگری که رییس دانشگاه یزد مطرح کرد در خصوص برگزاری کمیته های تخصصی در خصوص حوزه های آموزشی، پژوهشی و طرح و برنامه بود تا از این طریق معاونان دانشگاه های مختلف با هم جلساتی تشکیل دهند و امکان زمینه های مشترک همکاری فراهم شود.

وی در خصوص طرح آمایش آموزش عالی استان گفت: این بحث مطرح است که توسعه رشته ها در دانشگاه ها باید به تصویب شورای آمایش آموزش عالی استان برسد ولی این موضوع تاکنون اجرایی نشده است. در عین حال اگر ما مصوبه ای داشته باشیم قطعا شورای گسترش بی توجه نخواهد بود. از طرف دیگر امکان اعمال نظارت از طریق شورای نظارت استانی وجود خواهد داشت.

دکتر اولیاء تاکید کرد ما می توانیم در بعضی حوزه های دیگر نیز همکاری خوبی داشته باشیم حوزه هایی مثل حوزه رفاهی، دانشجویی، خوابگاه ها، کتابخانه و منابع علمی. وی افزود: ما باید در راستای توسعه آموزش عالی استان مزیت نسبی در آموزش عالی استان ایجاد کنیم که یزد قطب دانشگاهی باشد و این بخش مستلزم حمایت مسؤولان استانی است ما باید زیرساخت ها و جاذبه های قوی در استان داشته باشیم و با بهره وری بیشتری که در فضاها ایجاد می کنیم می توانیم کمک کنیم دانشجویانی که از خارج استان به یزد می آیند امکانات بهتری نسبت به دانشگاه های دیگر داشته باشد.

 

دکتر محمدعلی وحدت رییس موسسه آموزش عالی امام جواد(ع) در این جلسه گفت: در حال حاضر بعضی از دانشگاه ها در حالی که از امکانات پایین و اساتید معمولی برخوردار هستند ولی متاسفانه با آوردن رشته های مختلف  دانشجویان زیادی را پذیرش می کنند و این یک مساله حاد در کشور است و این وظیفه ماست که به عنوان مدیر و برنامه ریز مسائل را جدی بگیریم و در حل آن بکوشیم و باید به  مسائل علم و دانش و دانش آموختگان که در حال حاضر کمرنگ شده است توجه بیشتری کنیم.

دکتر محمدرضا امینی، رییس دانشگاه جامع پیام نور استان یزد در این جلسه با تاکید بر اینکه دانشگاه ها باید به سمت کیفیت بروند گفت: مسائل و مشکلات باید از طریق دانشگاه یزد که دانشگاه مادر است به شورای گسترش آموزش عالی منتقل شود. تاسیس دانشگاه ها باید حساب شده باشد.اگر وزارت علوم و شورای گسترش آموزش عالی قصد گسترش رشته ها و دانشگاه ها را دارد باید از نظرات دانشگاه های استان و مخصوصا دانشگاه مادر استفاده کند و اگر یک دانشگاهی مجوز یک رشته را دریافت کرد این رشته برای دانشگاه دیگر اخذ نشود و شورای گسترش باید در خصوص رشته ها آمایش مؤثری انجام دهد.

دکتر محمدرضا امینی با استقبال از پیشنهاد تشکیل کارگروه ها و کمیته های تخصصی، افزود: این گونه جلسات بهتر است دوره ای برگزار شود و ما آماده همکاری هستیم. گروه های آموزشی دانشگاه ها باید با هم در ارتباط باشند و تفاهم نامه ای بین دانشکده ها امضا شود و این مهم بسیار می تواند نتایج خوبی در بر داشته باشد. وی افزود ما باید مزیتهای خود را بیان کنیم و باهم همفکری و همدلی داشته باشیم. وی خاطرنشان کرد این جلسه در جامعه علمی استان بهترین جلسه ای است که نشان دهنده تفاهم بین روسای دانشگاه های استان است و به خرد جمعی باید بها داده شود و همچنین گزارش این جلسات نیز باید در رسانه ها منعکس شود.

دکتر حسین غفوری چرخابی، رییس دانشگاه اردکان نیز در این جلسه پیشنهاد کرد به دلیل لینکه در چند سال اخیر توسعه آموزش عالی بی رویه بوده است، از این به بعد اخذ مجوز رشته جدید منوط به تایید این شورا و این جلسه باشد و در ادامه گفت: دانشگاه اردکان سعی کرده است خود مجری اصلی رشته های میان رشته ای که دارد باشد. رشته هایی مثل رشته مشاوره، اقتصاد کشاورزی، اقتصاد اسلامی و چند رشته دیگر و سعی کردیم از موازی کاری اجتناب کنیم.

دکتر حسین غفوری چرخابی تاکید کرد باید از تاسیس رشته های موازی جلوگیری کردو یک دانشگاه باید قطب یک رشته باشد. وی افزود: کسانی که  آموزش عالی را در سطح کلان رصد می کنند باید از توسعه بی رویه رشته های تحصیلات تکمیلی جلوگیری کنند.

دکتر سید حبیب الله میرغفوری، رییس دانشگاه علم و هنر یزد در این جلسه ابراز امیدواری کرد که با برگزاری چنین جلساتی سامان دهی در بحث آموزش عالی داشته  باشند و افزود: دانشگاه های آزاد و دولتی در دو سال گذشته افزایش بی رویه دانشجو داشته اند که نتیجه آن کاهش شدید در جذب دانشجو در دانشگاه های غیردولتی است. دانشگاه علم و هنر در مقطع کارشناسی ارشد افت شدید 70 درصدی دانشجو داشته  و اگر این روال ادامه پیدا کند، با مشکل جدی روبرو خواهیم شد.

دکتر سید حبیب الله میرغفوری با اشاره به اینکه بعضی از دانشگاه ها بسیار راحت دانشجو می پذیرند گفت: کیفیت و کارآمدی دانشگاه ها بسیار پایین آمده است و دانش آموختگان بعد از تمام شدن تحصیلاتشان مشکل شغلی دارند و نمی توانند کار کنند. نیروی کار مهارتی کارگر بخش صنعت دچار مشکل است. وی افزود: شورای گسترش باید در تاسیس رشته ها تعادل را بین دانشگاه های استان ها برقرار کند و دانشگاه با شورای گسترش رایزنی داشته باشد. همچنین کمیته مشترک باید ایجاد شود و درجهت ماندگاری دانشگاه ها تلاش و حمایت کند. در خصوص تاسیس رشته ها باید همه مصوبات رعایت شود.وی تاکید کرد دانشگاه دولتی و غیر دولتی به صورت جداگانه دیده شود و دانشگاه یزد با توجه به اینکه دانشگاه مادر است است و اشراف کامل به دانشگاه های استاندارد نیازهای دانشگاه ها را شناسایی کند و اطلاعات را منتقل کند.

دکتر سید ابوالقاسم طالبی، رییس دانشگاه فنی و حرفه ای یزد در ادامه این جلسه پیشنهاد کرد شورایی در استان تشکیل شود که در خصوص دانشگاه ها به صورت تخصصی پالایش صورت گیرد و افزود: در آموزشکده ها نیاز نیست رشته های زیادی داشته باشد می تواند تعداد رشته کمتر ولی تخصصی داشته باشد.

دکتر سیدابوالقاسم طالبی تصریح کرد: در استان نیز باید مدیریت واحد در این راستا ایجاد شود و این موارد را پیگیری کند.دانشگاه ها و آموزشکده های کوچک به دلیل ماندن در جامعه مجبور به گرفتن دانشجو هستند و این برای جامعه مضر است.

 

مریم احمدی، معاون مؤسسه آموزش عالی دارالعلم یزد در این جلسه در خصوص این مؤسسه گفت: مؤسسه دارالعلم زیاد شناخته شده نیست و تعداد دانشجویان آن بسیار کم است.کاهش تعداد دانشجو برای این چنین مؤسسات تهدید است و ما باید این چنین جلسات را برگزار کنیم تا نقاط ضعف و تخریب ها را به فرصت تبدیل کنیم.

مریم احمدی یکی از چالش های مشترک دانشگاه ها را کیفیت پایین دانشگاه ها دانست و افزود: ما قبل از اینکه برای مؤسسات خود به دنبال بالا بردن تعداد دانشجو باشیم باید کیفیت را بالا ببریم. یکی از راه های بالا بردن کیفیت این است که معاونان آموزشی دانشگاه ها اعم از دولتی و غیردولتی باید باهم در تعامل باشند و از دیدگاه های هم استفاده کنند. وی تصریح کرد بعضی از دانشگاه ها تنوع رشته ای بالایی دارند و دانشجوهای زیادی جذب می کنند و باید شورایی تشکیل شود تا در اخذ مجوز رشته در دانشگاه ها نظارت شود و از موازی کاری جلوگیری شود.

احمدی در پایان گفت: دانشگاه ها باید باهم تفاهم نامه امضا کنند و از فضاهای آموزشی و کارگاه ها و آزمایشگاه های هم استفاده کنند.

دکتر عباس کلانتری، رییس دانشگاه آیت‌الله حایری میبد در این جلسه گفت: کاهش تعداد دانشجو در بعضی دانشگاه ها به سیاست آموزش عالی کشور برمی گردد و در بعضی موارد استان ها تصمیم گیرنده نیستند و تصمیمات در مرکز گرفته می شود و به استان ابلاغ می شود. ما باید دانشگاه ها را با یکدیگر تفکیک کنیم و مشکلات هر کدام را بررسی کنیم.

دکتر عباس کلانتری  با تاکید براینکه نیاز نیست بعضی از رشته ها در چند دانشگاه باشد گفت: این شورا می تواند کمیته مشترک تشکیل دهد تا مشکلات  دانشگاه ها از لحاظ تعداد دانشجو، موقعیت فعلی و برنامه های آینده خود را مورد بررسی قرار دهد و ضمانت اجرایی برای مصوبات وجود داشته باشد. مشکلات  در دانشگاه ها تنها بحث پذیرش دانشجو نیست یکی از مشکلات اصلی دانشگاه ها بحث ارتباط با صنعت است.همچنین برنامه های فرهنگی در دانشگاه ها از کیفیت پایینی برخوردار است و باید چند طرح فرهنگی منسجم تهیه شود و کرسی های آزاداندیشی با حضور شخصیت های کشوری تشکیل دهیم.

وی با اشاره اینکه شورای گسترش باید برای تاسیس رشته ها به نیاز جامعه توجه کند افزود: اگر متقاضی برای رشته ای وجود داشته باشد می تواند در چند دانشگاه وجود داشته باشد. ما باید با وزارت خانه تعامل داشته باشیم. نظرات ما باید منتقل شود.

دکتر ناصر صدرا ابرقویی، رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی یزد در ادامه جلسه با اشاره به اینکه با برگزاری اینگونه جلسات می توانیم دانشگاه ها را هدفمند کنیم گفت: می توانیم به گونه ای عمل کنیم تا یزد به عنوان پایلوت برنامه ریزی آموزش ها در کشور مطرح شود. برای تشکیل شورای سیاستگذاری و اتاق فکر لازم است چارچوب تشکیل شود و آیین نامه ای نوشته شود و موارد مورد بحث جلسه مکتوب شود و همه اعضای شرکت کنند در جلسه بر آیین نامه صحه گذارند و این خود ضمانت اجرایی است.

دکتر ناصر صدرا ابرقویی افزود: مسائل و مشکلات را دانشگاه یزد به عنوان دانشگاه مادر باید پیگیری کند. دانشگاه ها باید رسالت اصلی خود را انجام دهند. بعضی مسائل به استان برمی گردد که می توان در قالب شورای سیاستگذاری آن مسئل مطرح شود. وی افزود: ما باید سیستم آموزشی را به سمتی سوق دهیم که درآمدزا و تولیدکننده علم و تکنولوژی باشد. وی افزود:وظیفه ما در کشور به عنوان سیستم آموزشی حل مشکل اقتصادی جامعه و سایر مشکلاتی است که در جامعه وجود دارد.

وی معضل سیستم آموزشی را پایین بودن روابط اجتماعی دانشجویان پس از دانش آموختگی دانست و افزود: ما باید در جلساتی که برگزار می کنیم این مسائل را مطرح کنیم که در دانشگاه ها اساتید به بالا بردن روابط اجتماعی دانشجویان توجه داشته باشند.در بعضی دانشگاه ها درس های عملی به صورت تئوری تدریس می شوند و دانش جویان پس از اتمام درس خود به مشکل برمی خورند. این مسائل باید حل شود.

دکتر فضل الله رضایی، رییس دانشگاه فرهنگیان یزد (واحد برادران) با بیان اینکه برای قطبی کردن رشته ها در دانشگاه ها بعضی تصمیمات باید در حد استانی گرفته شود، گفت: جلسات مشترک رؤسای دانشگاه ها نیز می تواند بسیار مفید باشد و اگر مصوبات جلسه به شورای گسترش آموزش عالی و وزارت علوم منتقل شود مشکلات از بالا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

دکتر فضل الله رضایی اردانی با اشاره به اینکه دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه ماموریت گراست و وظیفه تعلیم و تربیت معلمان آموزش و پرورش را برعهده دارد افزود: سالانه بر اساس نیاز آموزش و پرورش ظرفیت ها در دانشگاه فرهنگیان کم و زیاد می شود. وی اظهار داشت: دانشگاه فرهنگیان جاذبه های خوبی دارد و رتبه های بالای کنکور به این دانشگاه می آیند اما این واقعیت وجود دارد امکانات این دانشگاه در شان دانشجویانمان نیست. وی افزود: در همین راستا دانشگاه فرهنگیان به سمتی پیش می رود که کیفیت را فدای کمیت نکند و خروجی دانشگاه فرهنگیان نشان دهنده این امر است.

دکتر رضایی خاطرنشان کرد: دانشگاه ها باید به این امر توجه داشته باشند که آیا خروجی های دانشگاه و دانش آموختگان در جامعه آن طور که باید و شاید به عنوان افراد فرهیخته شناخته می شوند یا نه؟ یکی از دغدغه های اتاق فکر باید در خصوص مسائل فرهنگی در دانشگاه ها باشد و باید یک منشور فرهنگی اسلامی ایرانی برای دانشگاه ها تهیه شود و دانشگاه ها در این امر باهم هماهنگ باشند.

 دکتر علی اصغر علمدار یزدی، مدیر نظارت و ارزیابی دانشگاه یزد نیز در این جلسه با اشاره به این موضوع که دانش آموختگان ما در جامعه وضعیت مناسبی ندارند راه چاره را  این عنوان کرد که استاندار و اعضای این جلسه  کمیته ای را تشکیل دهند تا نیازهای استان را در گرایش های حداقل کاردانی در رفع نیاز جامعه پیدا کنند. وی افزود ما با کمبود شدید تکنسین مواجه هستیم اگر نیازها شناخته شوند می توانیم رشته های جدید در جهت رفع نیازها تاسیس کنیم و آنها را رونق دهیم.این گونه جلسات باید تشکیل شود و رشته ها ی مفید جدیدی را که نیاز جامعه است تاسیس کنیم.

دکتر علی اصغر علمدار افزود: آن چیزی که در دانشگاه ها تدریس می شود با دنیای شغلی متفاوت است بنابراین باید صاحبان صنعت را به صحنه بیاوریم.

مدیر برنامه ،بودجه و تحول اداری دانشگاه یزد  نیز در این جلسه ضمن توضیحاتی در خصوص آمار کلی دانشجویان استان نسبت به کل دانشجویان کشور گفت: در کنار موضوعات مهمی که مطرح شد شاید ما بتوانیم یکی از ماموریت های مهمی که برای کارگروه این جلسه تعریف کنیم این باشد که  در بلند مدت بتوانیم سهم دانشجویان استان یزد در کل کشور را به عنوان نماد کیفیت در نظر بگیریم.این واقعیت وجود دارد که سهم دانشجویان دانشگاه های استان افت کرده است ما تا کنون نتوانسته ایم کیفیت مطلوبی داشته باشیم و تعداد مطلوبی از دانشجویان کشور را جذب کنیم به این لحاظ که شاید یکی از مزیت های استان یزد آموزش عالی باشد.دکترمحمدمهدی لطفی افزود: سند آمایشی که برای آموزش عالی استان در چشم انداز 1404نوشته شده سهم استان 5درصد در نظر گرفته شده است در حالی که در حال حاضر 2درصد است.

وی پیشنهاد کرد:  ما باید یک ماموریت مشترک برای کارگروه ترسیم کنیم به لحاظ اینکه هم بتوانیم صورت مساله ها را در چارچوب آن مطرح و حل کنیم و هم به لحاظ اینکه چالش ها بین دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان با ماموریت های متفاوت را بتوانیم مدیریت کنیم . ماباید تلاش کنیم که راهکاری پیدا کنیم که سهم آموزش عالی استان را بالا ببریم.در راستای این موضوع است که مباحث دیگر می تواند مطرح شود. دکتر لطفی تاکید کرد ما باید آمایش داخل استانی در توسعه رشته ها و دانشجوها داشته باشیم و افزود: ما باید دانشگاه های یزد را به عنوان نمادی از دانشگاه های کارآفرین مرتبط با صنعت و جامعه معرفی کنیم و به نظر می رسد این کار می تواند در راستای ارتقای سهم آموزش عالی استان یزد مفید باشد.

شایان ذکر است در این جلسه مصوب شد: معاونان آموزشی،پژوهشی و مدیران طرح و برنامه همچنین معاونان دانشجویی و فرهنگی دانشگاه ها کمیته های مشترکی برای بررسی مسایلشان تشکیل دهند. همچنین دانشکده های دانشگاه ها نیز در جلسات مشابهی مسائلشان را مطرح و برای حل آنها برنامه ریزی کنند.همچنین در این جلسه در خصوص نام گذاری این جلسات بحث و تبادل نظر شد که در نتیجه نام شورای هماهنگی آموزش عالی استان مصوب شد و مقرر شد جلسات چرخشی و به صورت ماهیانه باشد و در دانشگاه های مختلف استان برگزار شود.

همچنین در این جلسه در خصوص نام گذاری این جلسات بحث و تبادل نظر شد که در نتیجه نام شورای هماهنگی آموزش عالی استان مصوب شد و مقرر شد جلسات چرخشی و به صورت ماهیانه باشد و در دانشگاه های مختلف استان برگزار شود.

خبرنگار: الهام میرفخرائی

تصاویر: فاطمه تیو

 

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا