کارشناس امور دارویی مرکز  اطلاع رسانی داروها و سموم معاونت غذاو داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با تاکید بر این مطلب که همه زنانی که در سن بارداری قرار دارند. باید اسیدفولیک را مصرف کنند گفت: زنانی که قصد باردار شدن دارند، مصرف روزانه اسید فولیک (۵ میلیگرم) و مولتی ویتامین از سه ماه قبل از بارداری توصیه می‌شود.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یزد، دکتر بهاره قدیریان کارشناس امور دارویی مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم معاونت غذاو داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در خصوص اهمیت مصرف اسید فولیک در  دوران بارداری گفت: هر خانم قبل از اقدام برای بارداری از جهت سلامت جسمی و روانی و توانایی باید بررسی شود و به افرادی که قصد باردار شدن دارند، مصرف روزانه اسید فولیک (۵ میلیگرم) و مولتی ویتامین از سه ماه قبل از بارداری توصیه می‌شود.

وی با اشاره به این که اسید فولیک برای باروری مردان و زنان لازم است ادامه داد:   اسید فولیک کیفیت اسپرم را افزایش داده و خطر نازایی را در زنان کاهش می‌دهد.

قدیریان توصیه کرد: زنان باید مکمل اسید فولیک را ۲ تا ۳ ماه قبل از بارداری و در ۳ ماهه اول بارداری مصرف کنند، مخصوصا زنانی که سابقه ناهنجاری‌های عصبی در اقوامشان وجود دارد و زنانی که داروهای خاص مثل برخی از داروهای ضد صرع را مصرف می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: فولیک اسید در زنان باردار باید به موقع مصرف شود و در غیر این صورت زمانی برای جبران نیست زنان از بدو ازدواج در معرض بارداری هستند و علیرغم روش پیشگیری از بارداری، ممکن است ناخواسته حامله شوند بنابراین همه زنانی که در سن بارداری قرار دارند. باید اسیدفولیک را مصرف کنند و اگر زنی تصادفا در سن بارداری اسید فولیک را مصرف نکرده باشد کار خاصی را نمی‌توان برای وی انجام داد. البته در این موارد نیز جنین باید مورد بررسی قرار گیرد که آیا دچار ضایعه‌ای شده است یا نه. این بررسی می‌تواند با سونوگرافی معمولی هم توسط پزشک با تجربه صورت گیرد و نتیجه مطلوبی را در برداشته باشد.

این کارشناس با تاکید بر این مطلب که اسید فولیک نباید با آهن اشتباه شود هشدارداد: این دو با هم فرق دارند تجویز اسید فولیک به منظور جلوگیری از ناهنجاری‌های مادرزادی است در صورتی که آهن جهت جبران کم خونی تجویز می‌شود و ناهنجاری مادرزادی یک پدیده جدا از کم خونی می‌باشد.

وی عنوان کرد: البته فولیک اسید در کم خونی ناشی از فقرآهن نیز می‌تواند کمک کننده باشد اما درمان کننده اصلی نیست و باید به همراه اهن مصرف شود. همچنین فولیک اسید در کمبود ناشی از رژیم غذایی ناکافی، سوء جذب، شیردهی و یا خونریزی نیز مصرف می شود.

 

دکتر قدیریان یادآورشد: میزان مورد نیاز یک فرد بزرگسال ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک در روز است و مصرف زیاد آن می‌تواند باعث ایجاد نفخ، تهوع ودیگر مشکلات گوارشی شود.

 این کارشناس دارویی با اشاره به مواد غذایی غنی از اسید فولیک افزود: این مهم  در جگر، قلوه و گوشت بدون چربی موجود است. همچنین در حبوباتی چون لوبیا قرمز، لوبیا سفید و سویا ، سبوس گندم و در سبزیجاتی چون اسفناج، کلم، کاهو، مارچوبه و در میوه‌هایی مثل آب پرتقال تازه و موز وجود دارد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا