سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان خاتم اظهار داشت: بیماری قانقاریا یک بیماری باکتریایی خطرناک و پنهان می باشد که توسط باکتری کلستریدیوم رخ می دهد.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان خاتم اظهار داشت: بیماری قانقاریا یک بیماری باکتریایی خطرناک و پنهان می باشد که توسط باکتری کلستریدیوم رخ می دهد. عواملی از قبیل عفونت های انگلی کبد مانند انگل فاسیولا، دیکروسلیوم و ... می تواند در ایجاد این بیماری موثر باشد. واکسیناسیون بهترین راه پیشگیری از بروز این بیماری به شمار می رود. در همین راستا از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد بیش از 10 هزار راس دام بر علیه بیماری قانقاریا در شهرستان خاتم واکسینه شدند.

وی در ادامه تصریح کرد در اکثر موارد بیماری قانقاریا فاقد نشانه خاصی بوده و دام بطور ناگهانی تلف می شود. در واقع مرگ دام بر اثر توکسمی و اختلال تنفسی روی داده و به همین دلیل به صورت سریع و ناگهانی اتفاق می افتد. وجود نقاط نکروتیک و پرخون در کبد، تیرگی و خشکی جلد و فساد سریع لاشه و در مواردی خروج خونابه از علائم این بیماری می باشد که می بایست آنرا ار سایر بیماری های حاد از قبیل شاربن علامتی و غیره تفکیک کرد.

وی در پایان توصیه کرد با انجام اقدامات لازم در زمینه کنترل و مبارزه با عامل بوجود آورنده این بیماری از طریق رعایت شرایط مدیریت بهداشتی دامداری ها توجه جدی به مبحث قرنطینه، مبارزه با انگل های کبدی دام، رعایت اصول ضدعفونی و انجام واکسیناسیون به موقع دام ها در ماه های مرداد و شهریور می توان از بروز این بیماری و تلفات آن جلوگیری نمود.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا