وزنامه جروزالم پست اسراییل با انتشار دیدگاه های یک کارشناس نظامی در بنیاد دفاع از دموکراسی به نقل از این کارشناس نظامی می نویسد: به احتمال فراوان ایران یک هواپیمای بدون سرنشین خود را مورد اصابت قرار داده است.

این روزنامه اسراییلی با وجودی که مقامات اسراییل در یک هفته گذشته و پس از انتشار خبر سرنگونی یک پهپهاد جاسوسی اسراییل در نزدیکی نیروگاه نطنز و انتشار تصاویر و فیلم آن سکوت کرده اند، به نقل از "پاتریک مگاهان " تحلیلگر امور نظامی در بنیاد دفاع از دموکراسی می نویسد: بقایای هواپیمای بدون سرنشین شباهتی به هواپیمای بدون سرنشین " هرمس " اسراییل ندارد و بیشتر شبیه مدل هواپیمای بدون سرنشین "شاهد 129" است.

این تحلیلگر نظامی ادعا می کند دماغه هواپیمایی که ایران نمایش داده و می گوید هواپیمای بدون سرنشین هرمس است، پهن تر از دماغه هواپیمای هرمس در دو کلاس 180 و 450 اسراییل است و از سوی دیگر  به ادعای این تحلیلگر نظامی هواپیماهای هرمس مدل 180 و 450  در ویژگی های طراحی مطابقت زیادی با بقایای نشان داده شده از سوی ایران ندارد.

او می افزاید: در تصویر نمایش داده شده از سوی ایران یک سوراخ بزرگ در دماغه هواپیما دیده می شود اما هواپیمای هرمس 450 یک دماغه صاف با نوعی از دهانه های مستطیل شکل در بالا و پایین دارد که در تصویر نمایش داده شده از سوی ایران از هوایمای بدون سرنشین مطابقت ندارد.

این تحلیلگر نظامی  مدعی می شود شکل و شمایل هواپیما نشان می دهد احتمالا این هواپیمای بدون سرنشین مدلی توسعه داده شده از هواپیمای ایرانی شاهد 129 است.

مگاهان در ادامه می گوید: اگر اسراییل بخواهد چنین ماموریتی انجام دهد هواپیمای هرمس به دلیل مسافتی که قرار است طی شود به هیچ وجه مناسب نیست چه بخواهد از داخل خاک اسراییل به پرواز در آید و چه از کشوری مثل آذربایجان.

این تحلیلگر در ادامه ادعاهای خود می افزاید: اسراییل برای انجام چنین ماموریت جاسوسی هواپیماهای بدون سرنشین خوبی از جمله هواپیمای " هرون تی پی" دارد که قادر است به خوبی از عهده این عملیات برآید و هواپیمای هرمس مناسب این عملیات نیست.

وی در ادامه مدعی می شود ایرانی ها در جریان سقوط هواپیمای بدون سرنشین " آر کیو 170 " نیز گفتند که هواپیما را نشانده اند در حالی که این هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی در ایران فرود آمده بود! بنابراین دلیلی ندارد با این سابقه، به گفته  ایرانی ها درباره ساقط کردن هواپیمای هرمس اعتماد کرد.

گفتنی است در حالی این تحلیلگر نظامی مدعی می شود این هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین برای اسراییل نبوده که در روزهای گذشته و پس از انتشار عکس و فیلم هواپیمای سرنگون شده، مقامات رژیم صهیونیستی هیچ گونه واکنشی درباره آن نشان نداده اند و اگر به گفته این تحلیلگر نظامی این شواهد و مستندات حاکی از سناریو بافی ایران بوده باشد سکوت مقامات اسراییل در قبال آن چه توجیهی می تواند داشته باشد!

پهپاد سرنگون شده اسراییلی در نزدیکی نطنز

 

ادعای جدید منابع اسراییلی: هواپیمای بدون سرنشین برای خود ایران بود!

پهپاد شاهد 129 ساخت ایران

ادعای جدید منابع اسراییلی: هواپیمای بدون سرنشین برای خود ایران بود!

پهپاد هرمس 450 اسراییل

ادعای جدید منابع اسراییلی: هواپیمای بدون سرنشین برای خود ایران بود!









  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا