کارگاه آشنایی با الگوهای ارزشیابی آموزش عالی به ویژه فرایند عملیاتی ارزیابی درونی با همکاری دفتر نظارت و ارزیابی روز شنبه هشتم شهریورماه جاری در دانشگاه یزد آغاز شد و تا روز دوشنبه هفدهم همین ماه ادامه خواهد یافت.

مدیر گروه علوم تربیتی دانشگاه یزد با اعلام این خبر گفت: با حمایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از طرح ارزشیابی آموزش عالی با الگوی ارزیابی درونی، در حال حاضر حدود 500 گروه زیر نظر سازمان سنجش، این ارزیابی را انجام داده اند اما در بین  دانشگاه های کشور، برای اولین بار یک گروه از دانشگاه یزد (گروه علوم تربیتی) این کار را انجام داده است.

دکتر احمد زندوانیان که خود مدرس این دوره است، افزود: مدیریت دانشگاه یزد در دوره جدید برای بهبود رتبه دانشگاه  و ارتقای کیفیت، برگزاری کارگاه های آموزشی ارزیابی درونی را در دستور کار خود قرار داده است چراکه بهترین نوع ارزشیابی همین است که افراد دخیل در فرآیندهای آموزشی و پژوهشی یا همان اعضای هیات علمی خودشان مشارکت داشته باشند.

وی در خصوص هدف از برگزاری این کارگاه تصریح کرد: هدف این کارگاه این است که هر کدام از گروه های دانشگاه خودشان داوطلب شوند و ارزیابی درونی انجام دهند به طور مثال چند عضو هیات علمی یک گروه داوطلب تشکیل دهند و گروه خود را ارزیابی کنند. به گفته وی  اعضای گروه ها نسبت به کسانی که خارج از گروه هستند، بهتر می توانند مشکلات خود را شناسایی کنند.

وی با تاکید بر اینکه در این جلسات روش اجرا به صورت تلفیق ارایه موضوعات با مشارکت همکاران در بحث و ارایه دیدگاه های موافق یا مخالف همراه است، گفت: روند سیر مباحث از کلی به جزیی  و از نظری و تئوریک به عملیاتی و کاربردی شدن است.

شایان ذکر است در این دوره، موضوعاتی نظیر تولد و تحول دانشگاه از گذشته تا امروز، تحول مفهوم تعلیم و تربیت (تدریس و تحقیق دانشگاهی)، نقش منطق و معرفت شناسی فلسفی در تحقیق و ارزشیابی به بحث گذاشته می شود. همچنین برداشت های مختلف از کیفیت در آموزش عالی ، معرفی اجمالی الگوهای ارزشیابی، فرایند اجرای ارزیابی درونی در قالب کار تیمی و شناسایی و جمع بندی دغدغه های متقاضیان ارزیابی درونی از دیگر موضوعاتی است که در قالب نشست های گفت و شنود مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد.

 

خبر و عکس: الهام میرفخرائی

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا