قرعه اولين استيضاح در دولت روحاني، اگرچه به نام رضا فرجي‌دانا درآمد، اما به‌نظر مي‌رسد حكايت استيضاح همچنان ادامه داشته باشد. نمايندگان مجلس كه اواخر مردادماه امسال، وزارت علوم را از رضا فرجي‌دانا پس گرفتند، حالا از استيضاح برخي ديگر از وزراي كابينه روحاني سخن مي‌گويند. بر اساس آنچه رئیس كمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس در اين باره گفته است، هم‌اكنون نیمی از این وزرا در معرض استیضاح قرار دارند. اين موضوعي است كه اگرچه با تعطيلات سه هفته‌اي مجلس بيشتر به گمانه‌زني شباهت دارد، اما به استناد همين اظهارات عزت‌الله یوسفیان‌ملا، مي‌تواند پس از تعطيلات مجلس، رنگ و بوي واقعيت به خود گيرد چه آنكه به باور او اگر مقاومت هیات‌رئیسه و نمایندگان معتدل مجلس نبود، دولت طي دو هفته سقوط می‌كرد.
تشريح فضاي مجلس از سوي اين نماينده نشان مي‌دهد كه حالا، ابزار قانوني استيضاح، به شمشيري بدل مي‌شود كه ساير وزارتخانه‌ها را نيز مي‌تواند گرفتار كند. در اين ميان، اما مي‌توان گفت سايه استيضاح بر سر پنج وزير روحاني، بيش از سايرين سنگيني مي‌كند؛ وزيران آموزش‌وپرورش، نیرو، کشور، ارشاد و ارتباطات، افرادي هستند كه احتمال دارد از سوي نمايندگان مجلس استيضاح شوند. اين موضوع در شرايطي مطرح مي‌شود كه نصرالله پژمان‌فر، عضو كميسيون فرهنگي مجلس در گفت‌وگويي با خبرگزاري فارس گفته است كه استیضاح هیچ وزیری در دستور کار نیست و اصلاح‌طلبان قصد دارند بین دولت و مجلس شکاف بيندازند. اين در شرايطي است كه طي چند روز گذشته و با اعلام خبر شكسته شدن انحصار ارائه نسل سوم تلفن‌همراه، سايت خبري دانا به نقل از اين نماينده مجلس، از ابراز نگراني تعدادي از نمایندگان مجلس نسبت به گسترش تکنولوژی روز همراه خبر داده و به احتمال استیضاح وزیر ارتباطات اشاره كرده بود. 
در اين ميان محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه امضای توافقنامه با وزیر ارتباطات قطر به ارائه توضیحاتی درباره مخالفت‌های صورت گرفته با ارائه خدمات نسل سه ارتباطی در کشور پرداخت. به گزارش «ايسنا» او در پاسخ به این سوال که مگر ظرف سال‌های گذشته در ارائه خدمات از سوی رایتل چه تخلفاتی صورت گرفته و چه مشکلاتی در جامعه ایجاد شده که اکنون تا این اندازه نسبت به ارائه این تکنولوژی در کشور اظهار نگرانی صورت گرفته است، پاسخ داد: «این سوال را باید از افرادی پرسید که این بحث را مطرح می‌کنند اما آنچه به دولت و وزارت ارتباطات مربوط می‌شود آن است که از نظر ما با ارائه این خدمات توسط اپراتورهای اول و دوم هیچ اتفاق جدیدی رخ نخواهد داد؛ به عبارت دیگر اکنون حدود دو سال است که رایتل با مجوز خدمات نسل سه را وارد کشور کرده است.»
با اين همه عزت‌الله يوسفيان‌ملا كه ديروز در گفت‌وگو با «ايلنا» به وضعيت استيضاح چهار وزير ديگر اشاره كرد، درباره استيضاح وزير كشور كه گفته مي‌شود بيش از 60 امضا دارد، گفت: «استیضاح عبدالرضا رحمانی‌فضلی نوشته شده است و متن استیضاح وزیر كشور هم‌اكنون در اختیار من است.»
اين نماينده مجلس با تاكيد بر اينكه برخی نمایندگان مجلس بر اين باورند که وزیر کشور در انتصاب استانداران و فرمانداران باید نظر نمایندگان را جویا شود، اما چنین كاری را انجام نداده است، از مخالفت خود با استيضاح سخن گفت و اعلام كرد: «من برای مطرح نشدن این استیضاح وساطت كردم و از آنان خواستم اجازه دهند وزیر كشور كارش را انجام دهد.»
او در ادامه با اشاره به طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش، از جمع‌آوری 50 امضا براي اين استيضاح خبر داد و گفت: «در مورد وزیر آموزش و پرورش تا اندازه‌ای حق با نمایندگان است.» يوسفيان‌ملا همچنين درباره استیضاح حميد چیت‌چیان، وزیر نیرو گفت: «این استیضاح از سال قبل مطرح است.»
اين نماينده مجلس درباره برخی اخبار مبنی‌بر اینکه تعدادي از نمایندگان به‌دنبال استیضاح‌ وزیر ارشاد نیز هستند، موضوع استيضاح علي جنتي را رد كرد و گفت: «شاید تنها یكی، دو نفر از نمایندگان به‌دنبال استیضاح علي جنتي باشند ولی هنوز چیزی به‌عنوان استیضاح وجود ندارد.» اين موضوعي است كه محمدحسین ابوترابی‌فرد، نایب رئیس اول مجلس نيز بر آن تاكيد كرده و به «ايرنا» گفته است: «استيضاح وزير ارشاد در مجلس مطرح نیست.»
اگرچه نمايندگان مجلس با طرح سوال‌هايي از وزير ارشاد در طول يك سال روي كار آمدن دولت يازدهم و اعطاي كارت زرد به او بارها به سياست‌هاي جنتي در اين وزارتخانه اعتراض كرده‌اند، حالا جعفر شجونی در گفت‌و‌گو با «ایسنا» از رئيس‌جمهوري خواسته است كه اين وزير را ارشاد كند. او می‌گوید: «اگر قرار بر این باشد که نظام یک آهنگ داشته باشد و وزیر ارشاد یک آهنگ دیگر، نقض غرض صورت می‌گیرد و این موضوع با لباس آقای روحانی منافات دارد.»
به باور يوسفيان‌ملا كه از فضاي مجلس درباره استيضاح برخي وزيران روحاني سخن گفته است، «اینكه یك وزیر در معرض استیضاح باشد اصلا درست نیست. ذهن وزیر باید مستقل باشد. این بزرگ‌ترین ضربه به یك وزارتخانه است كه وزیرش در حال استیضاح باشد. تمام معاونان و مدیران استانی آن وزارتخانه پیش خود می‌گویند وزیر كه در حال استیضاح است و شیرازه دستگاه اجرایی از هم پاشیده می‌شود. به همین علت تا جایی كه می‌شود باید دست به قلم استیضاح نبرد.»

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا