احمد جعفری ندوشن

ندوشن بعنوان یک منطقه تاریخی و فرهنگی در  بستر تاریخ، حوادث و تحولات زیادی را پشت سرگذاشته و این خطه، جمعه هفتم شهریور  میزبان پژوهشگران و دوستداران فرهنگ و تمدن ایران زمین و کسانی است که برای تاریخ و میراث به جای مانده از گذشتگان خود دل می سوزانند و قلبشان برای حفط میراث فرهنگی می تپد.

آنها جمعه در خانه فرهنگ ندوشن گردهم جمع می شوند تا مروری بر گذشته ، گذشتگان و آداب و رسوم مردم این خطه از دیار دارالعباده داشته باشند.

در این گردهمایی استاد " عبدالعظیم پویا " پیشکسوت میراث فرهنگی و تاریخ و تمدن استان یزد ، از تاریخ و تمدن، فرهنگ و آداب و رسوم مردم ندوشن سخن خواهد گفت.

به اعتقاد صاحب نظران، واکاوی و تبیین آداب و رسوم و فرهنگ عامه فاخر و چند هزارساله ندوشن می تواند نسل های جدید را با گذشته سرزمین خود بیشتر آشنا کند.

ندوشن روزگاری در مسیر جاده ابریشم و بر سر راههای اصلی مواصلاتی یزد، اصفهان و شیراز قرار داشته و از رونق خاصی برخوردار بوده است.

ندوشن دارای آثار و ابنیه تاریخی، فرهنگی ارزشمند و منحصر به فرد از جمله مساجد، تکایا، حسینیه ها، بادگیرها، حمام ها ،  منازل قدیمی ، قلعه ها و خانه های تاریخی با قدمت زیاد و چند صد ساله می باشد که مهمترین آن مسجد جامع، قلعه سفیده ، شیخ علی خاموش، منارجنبان ، حسینیه سفلی و علیا می باشد.

ندوشن سرزمینی کهن با اثار تاریخی فراوان است و منطقه ای که وجب به وجب آن از گذشته ای پرافتخار یاد می کند.

خانه های اربابی و مجلل با تزیینات فراوان گچ بری و منبت کاری ٬ بادگیرهای مجلل و سر به فلک کشیده نشان از وجود طبقه ای متنفذ و ثروتمند در دوره ای است که بسیاری از شهر های آباد امروزی حسرت داشتن آن را می خورند.

بافت تاریخی زیبا و اصیل ندوشن حرف های زیادی برای گفتن دارد و هنوز صدای پای آب قنات این ابادی با قدمتی ۸۰۰ ساله زندگی روحبخش و امید آفرین در بافت تاریخی ندوشن را نوید می دهد.

در گذشته حصاری ندوشن را احاطه کرده و امکان ورود به شهر از طریق چند دروازده ممکن بود و نگهبانانی بالای برج های مجاور آن نگهبانی می دادند و از شهر در مقابل دزدان و راهزنان محافظت می کردند.

در واقعدر گذشته  بافت تاریخی ندوشن را یک ارگ زیبا تشکیل می داد که  شبها امکان ورود به آن به جزء از طریق دروازه های آن ممکن نبود.

در  بلندای اطراف و بیرون از حصار شهر یا ارگ نیز چندین برج احداث شده بود که ظاهرا کارکردش تسلط نگهبان بر شهر و برج های پایین دستی شهر بوده است.

لازم به ذکر است که بافت تاریخی ندوشن در فهرست اثار ملی و آیین های سنتی عزاداری ماههای" محرم و صفر" ندوشن در فهرست آثار  معنوی به ثبت رسیده است.

امید است تلاش علاقه مندان و دلسوزان میراث فرهنگی ندوشن به خصوص گروه " ندوشن مرکز جغرافیایی ایران " در حفظ و حراست از میراث به جای مانده از گذشتگان مثمر ثمر واقع شود و نتایج برگزاری این گونه گردهمایی ها، برداشتن گام های اساسی در حوزه میراث منطقه باشد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا