یزدفردا"علی آبادی:تفریح و سرگرمی در زندگی انسان و ایجاد مراکز تفریحی از قبیل شهربازی ها ، استفاده از این امکانات توسط اقشار و سنین مختلف  پدیده ای رایج و متعارف است و اهتمام مسئولین ذیربط در جهت ایجاد مراکز تفریحی سالم ، ایمن و استاندارد یک وظیفه و امری بدیهی است.

همراه با آغاز فصل گرما به تدریج شهربازی های روباز و بزرگ استان یزد  آغاز به فعالیت نمودند و مهمترین موضوعی که در استان یزد هرگز مورد توجه جدی  هیچ مسئول ، شهردار و مدیری قرار نگرفته است  ، استاندارد بودن وسایل و تجهیزات بازی موجود در درپارکهای عمومی و خصوصی  تفریحی استان  است .

وضعیت موجود برخی شهربازی های استان چه از لحاظ تنوع و روز آمد بودن وسایل بازی و چه از لحاظ سطح ایمنی و استاندارد های ملی  نا مطلوب ، غیرقابل قبول و بدور از شأن بالای مردم فهیم و همشهریان خوب یزدی  است

  آشنایی متولیان امر صدور مجوزهای تاسیس شهربازی ها ، بهره برداران و متصدیان مراکز تفریحی ، شهربازی ها ، زمین های بازی ، پارکها و ... با استانداردهای ملی مربوطه و الزامات آن از نکات مهمی است که  باید همراه با  آموزشهای کاملاً کاربردی در زمینه اپراتوری و مهارتهای لازم جهت افراد مرتبط با تجهیزات بازی باید دنبال شود.

 متاسفانه در استان یزد تا کنون هیچگونه اقدام جدی در این زمینه انجام نشده است  وپس از تلنگری که یزدفردا چندماه قبل با اعتراض به سکوت خبری اداره کل استاندارد یزد وارد نمود،مشخص شد که در آمار عملکردی اداره کل استاندارد استان  فصلی برای این موضوع مهم باز نشده است و خوشبختانه با خبری که امروز در یزدفردا منتشر شد هرچند گنگ و ناقص، اما امیدوارکننده بود که اولين جلسه شوراي استانداردسازي تجهيزات و لوازم بازی و تفریحی  داخل پارکهای  استان با حضور دستگاههای مسئول کلید خورده است و انشالله با تداوم آن راههای نرفته را  خواهند رفت .

اما نکته های مهمی که در این زمینه وجود دارد و باید به آنها توجه شود!

  • در گام اول ا توجه به بروز  حوادث مهم و خطر آفرینی که در برخی موارد هم منجر به وقایع تلخ گردیده است    باید بانک جامع اطلاعات شهربازی‌ ها پارک های بادی و بوستان های بازی در استان یزد  آماده شود تا با بازرسی هیئتی مستقل از استانداری  از این اماکن ، شهربازی ها و وسایل بازی غیر استاندارد از چرخه کار خارج شده و پارکها محلی ایمن برای استفاده کنندگان از اینگونه وسایل شود.
  • با تبلیغات و اطلاع رسانی فراوان ، سعی در فرهنگ سازی و ترغیب مالکان و بهره برداران شهربازی ها و مراکز بازی و سرگرمی به استاندارد سازی تجهیزات در اختیار  آنها ،که البته رسانه ها می توانند کمک موثری در این زمینه انجام دهند به شرط آنکه رسانه را محل تبلیغ رایگان ندانیم.

 

  • همزمان با این رویکرد ، بازرسی از شهربازی ها ، زمین های بازی ، پارکهای دارای وسایل بازی هرچند کوچک و... توسط بازرسینی که البته با آیتم های استاندارد اینگونه لوازم آشنا باشند،  آغاز شود و باوسعت گرفتن این روند ، برخی از مراکز تفریحی که دارای وسایل و تجهیزات خطرآفرین هستند ضمن دریافت تذکرات شفاهی و اخطارهای کتبی ، مشمول پلمپ و تعطیلی تجهیزات بازی مذکور شوند و البته حمایت مسئولین شهرداری ها و نمایندگان شوراهای اسلامی شهر ها در این زمینه ضروری به نظر می رسد.

 

  • خوشبختانه  تعداد قابل توجهی از مالکان و بهره برداران شهربازی ها استان  یزد،  شهرداری ها هستند و نباید به دلیل هزینه بر بودن ، در مقابل روند استاندارد سازی تجهیزات دراختیار خود مقاومت نشان دهند .
  • از آنجا که مطابق استانداردهای موجود ، معیارهای مربوطه شامل استانداردسازی در زمینه طراحی و ساخت تجهیزات ، بهره‌برداری ، تعمیر و نگهداری تجهیزات شهربازی ‌ها و... جزء الزامات اولیه این امر می باشد و مهمتر از آن وظیفه ی حفظ سلامتی و امنیت استفاده کننده گان از این وسایل ، موجب می شود که بدون کوچکترین اغماضی و با جدیت کامل دراین خصوص اعمال قانون شود و بر استاندارد سازی شهربازی ها پافشاری کنیم.
  • البته  به جز اداره استاندارد مجموعه ی مدیریت شهری اعم از استانداری ،آتش نشانی و شهرداری ها نیز باید در این رمینه مسئولانه عمل نمایند. 



امید آن است که شهرداران استان که خود نیز دغدغه لازم برای ورود به موضوع را دارند خود مطالبه گر  نظارت و استاندارد سازی لوازم و تجهیزات بازی در پارک ها و شهر بازی ها باشندو پیگیری اجباری شدن  استاندارد های تدوین شده ی ملی و بین المللی در این زمینه باشند  ، امیدواریم که شهربازی های جدید ، در واقع همان چیزی باشد که هم مردم عزیزمان انتظارش را می کشند و هم اینکه علاوه بر انطباق با رویکردهای نوین بازی و سرگرمی در دنیا ، استاندارد های مربوطه نیز دقیقاً در آنها رعایت شده باشد .


این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

value="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
مخاطبان آن لاین یزدفردا -فرداییان همیشه همراه یزدفردا در سراسر جهان

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
ا
  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارشها ومسندات خبری شماست.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا