علی اکبر دهقان طزرجانی

یزدفردا"علی اکبر دهقان طزرجانی"کارشناس رسمی دادگستر ی در رشته حفظ و مرمت آثار تاریخی استان یزد:کشور ایران،با گوناگونی طبیعت خود مردمی آرمان خواه دارد و ایرانیان از قدیم گرایش به ایجاد و در اختیار داشتن ممتازترین نعمت های الهی بوده اند.

در آستانه آیین رونمایی از بهره برداری خاص گردشگری از باغ صدری تفت،جا دارد از زحمات دست اندرکاران ساماندهی این مجموعه تاریخی و گردشگری قدردانی کرد.میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان یزد را با وجود تمام محدودیتها،البته که باید یکی از موفقترین اداره کل های میراث فرهنگی کشور در این زمینه دانست.

در خصوص باغ های ایرانی و اهمیت آنها جادارد از پدر معماری یادی کنیم، مرحوم پیرنیا می گوید:"ايرانيها از قديم الايام به ساختن باغها و باغچه در حياطها و دور و بر بناها علاقه خاصي داشته اند. شايد خاطره ميهن اصلي و خاستگاه قوم آريا منشأ اين علاقه بوده است."
 از مشخصه هاي مهم باغ ايراني،موقعیت آنها نسبت به مسیر عبورآب های سطحی-مظهر آبهای زیر زمینی  و چشمه ها،کاشت درختان مختلف تزیینی و باربر،تاسیسات اقامتی  مثل ایوان ، شاه نشین و...،تاسیسات مکانیکی و خدماتی مثل آب نماها،حوض ها،آب انبار،آسیاب،مسجد،خانه رعایا،اندرونی و بیرونی و دیگر امکانات بوده، که باغ صدری تفت دارای اکثر این تاسیسات می باشد و مجموعه ای دیدنی برای ایرانیان مشتاق فرهنگ و تاریخ این سرزمین است.
 در شکل گیری باغ ها، آب و گیاه مهمترین عناصر طبیعی هستند که نقش اساسی ایفا می نمایند. از ویژگیهای دیدنی و شنیدنی باغ صدری تفت (نمیر)سیستم فواره های 95 تایی حوض پانصد متری آن است،لازم بذکر اینکه در ایران و بخصوص فلات مرکزی، چون آب معمولاً خيلي كم و بسيار عزيز بود تمايل زيادی بین بانیان باغها برای نمايش آب وکیفیت آن بود.
براي آنكه به فضاي باغ جلوه بيشتري بخشيده شوددر بیشتر ابنیه ی با کاربری  خانه-باغ  در یزد،اصفهان،کرمان و شیراز به ايجاد فواره در استخر ها، حوض ها، حوضچه ها و آبنماها توجه شده است. معمار باغساز ایرانی، بازيهاي غريبي با آب داشته اند، مثلاً در باغ دولت آباد يزد، معمار با بازي وصف ناپذيري بارها آب را به درون زمين برده و بيرون آورده است.
اين باغ زيباي تاريخي از سال 1381 هجری شمسی در اختیار ميراث فرهنگي  قرار گرفت وکار مرمت آن شروع شده، از اواخر همان سال پروژه مرمت و ساماندهی  باغ صدری تفت به عنوان یکی از پروژه های طرح پرديسان کشور در استان آغاز گرديد.اکنون چند سالی است با واگذاری به بخش خصوصی از طرف شرکت مادر تخصصی توسعه گردشگری کشور(صنوق احیاء و بهره برداری از اماکن تارخی و فرهنگی کشور) و تعامل بخش خصوصی این باغ روند ساماندهی  نهایی را طی می نماید و بزودی با حضور مسئولان کشوری و استان مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
در پایان از تلاشهای تمامی کارشناسان،معماران،نیروهای فنی و دستگاههای مسئول تشکر  می شود،بخصوص معاونت محترم ریاست جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری کشور که با هیئت همراه و استاندار مردمی یزد برنامه شرکت در این مراسم را دارند.
امیدواریم در روستاهای تاریخی شهرستان های یزد مثل طزرجان،هنزا،بنادک سادات و... نیز شاهد رونمایی باغ های ارزشمند مشابهی ،برای امور گردشگری و. تفریحی باشیم و با مدیریت زمان ، فرصت هایمان غنیمتی برای ساختن آینده گردد.


این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

value="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
مخاطبان آن لاین یزدفردا -فرداییان همیشه همراه یزدفردا در سراسر جهان

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
ا
  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارشها ومسندات خبری شماست.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا