حسین مسرت


شهر یزد بنا به ظرفیّت فرهنگی و فراوانی آثار و بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری که دارد، همواره یکی از شهرهای مهم و مقصد های ارزشمند برای ایرانگردان و جهانگردان بوده و هرساله هزاران نفر از سراسر جهان و ایران بدین دیار کهن روی می آورند و بر گذشتۀ پربار هنری و فرهنگی آن آفرین می گویند. چنانکه همگان می دانند صنعت گردشگری برای بسیاری از کشورها از مهمترین منابع درآمدی برای رونق و آبادانی آن کشور و شهر است و می تواند سالیانه هزاران نفر را به کار های سودمند تولیدی و خدماتی وادارد.
برخی مدیران دولت جدید که باور به خرد جمعی دارند به تشکیل شوراهای مشورتی یا اتاق فکر در سازمان های خود دست زده اند تا از تصمیمات یک سویه و بدون درنگ در بارۀ مهمترین کار های شهر سازی و اداری و سازمانی پیشگیری کنند.یکی از این سازمان ها ،اداره کلّ میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان یزد است که تاکنون چندین شورای مشورتی را سامان داده است که یکی از آن ها وابسته به معاونت گردشگری است ؛ در نخستین جلسۀ این شورا گروهی از افراد حضور داشتند که شامل دو پژوهشگر ،یک استاد رشته گردشگری دانشگاه یزد ، رییس انجمن راهنمایان تور ،رییس انجمن هتل داران ،رییس جامعه آژانس های مسافرتی ،نمایندۀ شورای اسلامی شهر یزد و تعدادی از کارشناسان گردشگری بودند و هرکدام به دشواری های پیش رو همراه با پیشنهادهایی اشاره کردند .
نمایندۀ هتل داران با مقایسۀ شهر یزد با اصفهان و شیراز از تسهیلات شهرداری و اداره دارایی و دیگر سازمان های اصفهان برای هتل داران در جهت بهبود صنعت گردشگری گفت. نماینده شورای شهر از فرهنگسازی گردشگری و بایستگی برگزاری همایش های ماهانه به مناسبت های گوناگون در جهت جذب گردشگر سخن راند .نمایندۀ راهنمایان تور اشاره به برگزاری جلسات ماهانه به صورت موضوعی کرد.گروه بر این باور بود که باید از تمامی ظرفیّت های استان یزد بهره برد، زیرا اکنون شهر یزد به دلیل امکانات خوب پزشکی و بهداشتی به یکی از قطب های پزشکی جنوب ایران تبدیل شده است. استاد دانشگاه یزد نیز از لزوم پرهیز از گردشگری هندی هشدار داد.معاون گردشگری نیز گفت قرار است این جلسات در ماه های آینده با حضور مدیران دستگاه های یزد باشد و این جانب در این جلسه با توجّه به علاقۀ خود به مباحث زیر اشاره کرد :
1-    سنگ فرش و کف سازی و نماسازی خیابان مسجد جامع یزد به عنوان مهتمرین جایی که هر گردشگر از آن بازدید می کند و پیشگیری از رفت و آمد خودروها به این خیابان تاریخی .
2-    نورپردازی بادگیر های شهر یزد درشب به عنوان نماد یزد که از گذشته های دور این شهر را شهر بادگیرها می خواندند .برای این کار می توان با مشارکت مالک و ادارۀ برق یزد ، تاج بادگیرها را مرمّت و نور پردازی کرد تا شهر یزد در شب ها جلوه ای دوچندان به خود بگیرد.
3-    گذراندن طرح یا آیین نامه ای با هماهنگی شهرداری یزد برای یکسان سازی نمای دیوارهای بیرونی خانه ها به گونه ای که هرکس ساز خود را نزند و دیوارها کوچه و خیابان ها تا این اندازه بی ریخت و ناهماهنگ نباشند.
4-    زیباسازی وگل آرایی میدان ها و حاشیه خیابان ها.
5-    لزوم تخلیۀ بافت تاریخی و خانه های ارزشمند تاریخی از اتباع بیگانه که در این سی ساله بسیاری از خانه های تاریخی مانند :خانۀ آیت الله فرساد را ضمن خرابی ،به زباله دانی هم تبدیل کرده اند.
6-    آوار برداری و خاکبرداری از بافت فرسوده و تاریخی یزد. زیرا  بناهای ویران شده و نخاله های ساختمانی چهره نازیبایی را برای یزد ترسیم کرده است.
7-    تخلیۀ بناهای تاریخی بویژه آب انبارها و حمّام ها از زباله که باعث آسیب رساندن به این بناها می شود.
8-    جا به جایی جگرگی ها و دیگر دکّان ها از بازارچۀ امیر چقماق یزد که در این صدساله باعث آسیب رسانی جدّی به تکیه ،بازار چه وآب انبار امیر چقماق شده و جایگزینی این مغازه با فروشگاهای صنایع دستی استان یزد بویژه :سفال ،سرامیک و ترمه.


این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

value="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
مخاطبان آن لاین یزدفردا -فرداییان همیشه همراه یزدفردا در سراسر جهان

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
ا
  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارشها ومسندات خبری شماست.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا